Gumball 3000

Dagens artikel är skriven av Patrik Hjelt, Tesla Club Swedens Communityansvarige.

Dagens artikel är skriven av Patrik Hjelt, Tesla Club Swedens Communityansvarige.

Den 24 Maj gick startskottet för Gumball 3000. Då en Tesla skulle delta i detta race så ville jag passa på att få ett par ord med dem under deras laddning i Falkenberg. Hoppades på en fin dag då vädrets makter framkallade regn och kalla vindar från Stockholm till Oslo. Det skulle visa sig bli en ganska trevlig tillställning med många trevlig människor och ännu fler fina bilar.

Starten gick från Stockholm, Norrbro där bilarna körde norrut för att ta E 18 västerut mot Örebro och under dag 1 så var slutmålet Oslo. Tyvärr så var vissa bilar lite oförsiktiga på gasen och trafikpolisen i söderort rapporterade om tre stycken misstänkta rattfyllor och två misstänkta grov olovlig körning. På väg mot Oslo stoppades nio ekipage för fortkörning på E 18 i Värmland och av dessa blev en av med körkortet.

På söndagskvällen checkade förarna in på Bryggetorget i Oslo och tävlingen återupptogs klockan 10.00 på måndagen. Nästkommande stopp var i Ängelholm och Koenigseggs Bilfabrik med lunch och körning på deras testbana. Deadline för loppet är klockan 22.00 måndagskväll och målet är Rosenborg Castle i Köpenhamn.
Enligt Hallandspolisen har det inte skapat några trafikproblem och de flesta tävlande håller sig inom trafiklagarna.

Av alla bilar som deltog var 2st Teslor. 1st från TeamTeslaNL det är en P85D som är ca 3månader gammal. Den körs av Remy de Jong Sr och Remy de Jong Jr från Nederländerna. Hans P85D är folierad orange med ett självlysande blixtmönster. 19” Kolfiber turbinfälgar (Nice), kolfiber sparklådor och en kolfibervinge. Tonade rutor baktill för att matcha den orange färgen.

De hade valt 19” för att de ger en bättre körekonomi, skönare att köra med och 19” däck är billigare än 21”.
Vid frågan om han fick önska något till sin Tesla som inte finns idag så svarade han att det vore härligt med en fram och back videokamera så man slipper ha ”dashcams” och att man kunde själv ta reda på det inspelade materialet, samt att det fanns alternativa kartapp system.

Och frågan om han har kommit till en SC som vart full svarade han att det har han aldrig varit med om. Och som många frågat efter hur man löser laddningen av en EU bil i USA. Så är det tyvärr inte möjligt med SC. Man kan ladda med CHAdeMO men då kommer man aldrig i mål och lite av fördelarna med Teslan försvinner. Så för TeamTeslaNL kommer de att lämna bilen i Nederländerna då Teslas 0% utsläpp inte blir så bra om man flyger över en Tesla till USA, så de diskuterar med Tesla om att kunna färdigställa racet i USA med en bil tillhandahållen av Tesla.

TeamTeslaNL stod även för den GPS tracking som erbjöds till de bilar som ville och kunde ha detta. Detta så att alla kan följa rutterna bilarna tar under racet. Men de tänkte inte riktigt till i början och då visades hastigheten och platsangivelsen i realtid. Detta rättade de till ganska snart då ”vissa” bilar körde lite fortare än andra. Samt att de gjorde en ca 15-20 minuter fördröjning på gps angivelserna.

Den andra Teslan som kom med i sista minuten var en Dansk registrerad Tesla P85+ med en blandning av 2 danskar och 2 engelsmän. De kom med då en av engelsmännen hade löst avgiften till racet (100.000kr) men hade inte någon bil och frågade då en av de danska killarna som av en slump jobbar åt Tesla Danmark om han hade en bil. Så 3 dagar innan start så blev det klart.

Gumball_PH2

Om TeamTeslaNL är ordningsamma och loggar allt, och ser till att allt ligger på rätt plats och har koll på alla vägar och laddplatser så är TeamTeslaUK helt tvärt om. Mycket party, baksmälla och ingen koll på hur mycket energi det går åt när de är vana med miles/h och mätarna visar km/t. De drabbades även av ett bakslag just efter start från Stockholm, lite ivriga på gasen och polisens helikopter resulterade i en fet bot. Polisen tyckte det var ganska lustigt att denna anonyma svarta Tesla som har mindre att köra med än den Knallorangea Teslan som låg 10 minuter före lyckas med konsten att få böter 20 minuter in i racet. TeamTeslaUK kommer också att lämna bilen i Nederländerna och har fått låna en Amerikansk Tesla att köra sträckorna i USA.

I övrigt på laddplats Falkenberg så var det en ganska så bra ruljangs på laddplatserna. Det var en Engelsk Tesla P85+ som har varit i Bergen på semester, Gary med familj bor i södra England och för 4 år sedan började han spara till Tesla då han förstod att detta kommer att vara framtiden. Så för 1 år sedan fick han sin vita P85+ med 21”, panorama etc. Han upplever att första tiden var det hemskt att vara Tesla ägare då det knappt fanns några SC i England och det är fortfarande problem om man ska åka norrut i England. Så därför så är det betydligt trevligare att ta bilen till fastlandet och turista istället. Denna tripp till Bergen beräknade de köra 600 mil och då inte betala en krona i drivmedel. De har även ett sommarhus på franska Rivieran där de brukar vara på sommaren och tar då såklart Teslan. Han har bilen som en förmånsbil med ett bruttolöneavdrag och får då en mycket fördelaktig månadskostnad. Sammantaget på 3 timmar så var det 4 Svenska, 7 Norska, en Engelsk och en Nederländsk Tesla som laddade i Falkenberg.

/Patrik Hjelt
Tesla Club Sweden

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Filip

    Synd att de inte kunde göra så att åtminstone SC gick att ladda både i USA o Europa…

    • http://fuiob.xyz gustavmagnusson

      Ja fast det är väl inte Teslas fel? Det är väl på grund utav att vi har 50Hz ström och USA 60Hz. Rätta mig om jag har fel.

      • Filip

        SC är med Likström så frekvensen borde väl inte spela nån roll? Laddningen ska ju gå direkt till batterierna och såvitt jag vet så är batteripacken lika oberoende av kontinent. Men en sc i europa är byggd av ca 12st laddare, av samma typ som sitter i bilarna. De som gör om 16A 3-fas till likström som laddar batterierna. Dessa laddare ser olika ut för USA och Europa och därför ser den utmatade strömmen från SCs olika ut, MEN jag fattar inte varför inte alla teslor kan stödja båda… Kanske missar något.

        • http://fuiob.xyz gustavmagnusson

          Tack för föreläsningen ;)
          Nej men seriöst tack för att du berättade!

        • Ola Carlander

          Jag tycker framförallt att det är synd att i USA är superchargerkontakten riktigt smidig och snygg medans i Europa är den fet och bulkig. Några fler watts i Europa är klart men ändå lite synd.

  • Simon

    Vad är Gumball? En flerdagars biltävling kombinerad med alkohol på allmänna vägar? Är det något Tesla vill förknippas med?