Artificiellt ljud

Red_flag

Flera medier har rapporterat om svenska forskningsprojektet om elbilars artificiella ljud. Vad vi tycker om konstgjort oljud till elbilar har vi berättat om förut (kort sammanfattat: usch!) men det skulle ju vara kul att höra vad forskarna själva anser om frågan?

Jag ställde några frågor mejl-ledes till Johan Fagerlönn, forskaren på Interactive Institute Swedish ICT som är forskningsledare i projektet. Mina farhågor om att jag skulle viftas bort som gnällpelle blev trevligt nog inte besannade, utan han svarade omgående följande svar på mina ärligt talat lite småprovokativa frågor:

Vilka utredningar finns det om att tysta elbilar är de-facto faktiskt ett problem? Har man sett tex ökad olycksstatistik på grund av dem?

Det finns forskning som visar att fordonen innebär en ökad säkerhetsrisk. Annan forskning visar att så inte är fallet. Denna debatt har pågått i flera år. Min gissning är att EU parlamentet vill ta det säkra före det osäkra i detta fall. Om det visar sig att trafikolyckorna ökar så tar det lång tid att införa kraven hos biltillverkarna och då hinner liv gå till spillo. De blindas organisationer driver även denna fråga aktivt. De vill gärna se ganska hårda krav, andra försöker argumentera emot. Jag kan även passa på att säga att beslutet från EU parlamentet fattades redan i april 2014, så det är ingen nyhet i sig.

Varför begränsas utredningen till att ge just elbilar artificiellt ljud? Vad är åsikten om bensin-, diesel- och andra slags moderna bilar som också kan vara ljudlösa vid låga farter?

Även elhybrider ingår i kravet. Jag kan hålla med dig, många moderna bilar är väldigt tysta i låga farter. Man har dock sett i studier att eldrivna fordon är väldigt tysta i de allra lägsta hastigheterna. Vi tar egentligen inte ställning i denna frågan i detta projekt eftersom vi inte utformar kraven.

Hur kommer det sig att just Volvo Cars, Volvo Bussar och Scania deltar i projektet – ingen av dem tillverkar ju rena elbilar?

De tillverkar hybrider, som även dessa ingår i kraven. Dessutom kan de ha planer på att tillverka rena elfordon. Detta är ett svenskt forskningsprojekt, därav de svenska deltagarna. Jag har dock försökt kontakta Tesla, både här i Sverige och i USA, men inte fått svar ännu. Skulle vara intressant få med dem på något sätt eftersom de ligger så långt framme. Förmodligen har de redan pågående forskning inom området. Beslutet kom ju som sagt för ca 1 år sedan, så de bör känna till det väl.

Därav följer frågan hur elbilstillverkare ska tvingas följa resultaten ni kommer fram till? Om ni tex tar fram ett ljud varför ska just det ljudet väljas av biltillverkarna, för att undvika det “sammelsurium av olika ljud” du uppgav i Ny Tekniks intervju?

Tillverkarna kommer måsta följa kraven som EU presenterar. De måste dock inte alls följa de rekommendationer som vårt projekt resulterar i. Vi kommer försöka hitta ljud som låter bra och funkar i samhället (minimera negativa effekter). Sedan får tillverkarna använda dessa ljud, eller ta inspiration från dem i sin egen utveckling om de vill.

Hur ställer ni er till Nissan Leafs artificiella ljud, som har visat sig vara ett fiasko – gående uppfattar inte ljudet?

I detta projekt kommer vi göra en kartläggning av befintliga AVAS system. Jag misstänker att Nissan Leaf följer de amerikanska rekommendationerna som finns för AVAS-system. Men jag har inte undersökt detta i detalj. Vi vet heller inte hur ljuden som följer EUs krav kommer kunna skilja sig från exempelvis Nissan Leaf. Förhoppningsvis får vi en bättre förståelse i detta projekt.

Hur ställer ni er till mer aktiva lösningar, där bilen automatiskt alternativt föraren manuellt vid behov kan uppmärksamma gångtrafikanter med ett sk. “chirp”-ljud, det vill säga en diskretare tuta?

Jag tycker det låter som en bra idé. Men som det ser ut nu kommer inte dessa typer av ljud vara tillräckliga för att följa EUs krav. Vi är även öppna för helt andra lösningar (autobroms etc). Men dessa lösningar är inte relevanta i detta projekt eftersom vi fokuserar på de kommande EU kraven för ljud.

Hoppas du fått någorlunda svar på dina frågor, och eventuellt bättre förståelse för vår roll i sammanhanget.

 

Ska man reflektera över svaren så är det så talande att först beslutar man något i EU, sedan ska forskare forska om saken. Låter något bakvänt i alla fall mina öron. Det känns dock positivt att de verkar vilja “minimera skadorna” – hitta ljud som uppfyller de redan fastställda kraven men som ändå fungerar i samhället. Jag skulle dock inte ligga sömnlös och vänta på Teslas svar på Johans inbjudan till samarbete. Elon Musk är skarp kritiker till att elbilar ska låtsas-låta.

Synd att det inte längre går att intervjua dem som tog fram Red flag law år 1865 som föreskrev att en man med en röd flagga skulle gå framför varje automobil för att varna barn, gradvida kvinnor och hästar(!) så de inte skulle bli skrämda av den framrusande vagnen utan några hästar framför den.

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Artificiellt ljud

    1. JH says:

      Istället för att ha hundra bilar i kö som alla låter och bidrar till en högljud gatumiljö, så vore det ju bättre att utnyttja autobroms (och dessutom koppla ljudet till detta system så att ljud endast emitteras där det finns skäl för det).

    2. Filip says:

      Pappas ice BMW e fan knäpptyst vid låga farter.

    3. Kingsthrone says:

      införandet av ett artificiellt ljud från annars tysta bilar bör noga utredas eftersom vi kommer höra ljudet under många decennier framöver. Ljudet behöver vara tydligt och intuitivt signalerande för gående, men inte ta sig igenom väggar och fönster så lätt. Ljudet kommer säkert att bli ett signum för bilar i framtiden eftersom alla nya bilar kommer att bli tysta.

      Ljudet bör också bli riktat så att oväsendet blir så begränsat som möjligt.

    4. Lars Löwgren says:

      Vore ju intressant om reglerna kunde utformas som ljud om det inte finns autobroms. En automatiskbroms borde ju göra ljudet överflödigt eftersom bilen inte kommer köra på någon i låga farter.

      • JH says:

        Jag röstar för att autobroms blir obligatoriskt istället. Mindre ljud i stadmiljö är bara en fördel, Och priset på autobroms lär rasa som stenar på samma sättsom all annan teknik av detta slag blivit allt billigare. Stan tjänar på att bli tystare. Inte mer brusig.

    5. islandmountain says:

      Vilken tur att man nästan aldrig kör långsammare än 30 km/h då!

    Lämna ett svar