En återkommande fråga från folk är “ja ja, de säger Tesla Model S kan åka 50 mil – men hur långt kommer man egentligen?”
Vi behandlade frågan här på nyhetssidorna redan för exakt ett år sedan: Hur långt kan man åka? Allt som står i den artikeln är relevant än idag.
Svaret på frågan är helt enkelt: “Jo, du kan åka 50 mil i Model S.”
Åker du i lugn tempo i stadstrafik kan du åka 50 mil på en laddning. Men frågan brukar egentligen gälla hur långt du kommer på motorvägen. Säger man att man åker 50 mil utgår folk ifrån att man åker motorväg och 110 km/h, inte åker runt runt i stan i 50 km/h. Elbilars räckvidd avtar med ökad fart. För Tesla Model S gäller följande kurva:
Som synes kan man komma till och med längre än 50 mil i en Model S. Eindhoven University of Technology kom 625 km när de testade Model S på enbart 30- och 50-vägar. Teslaägaren David Metcalf innehar rekordet på 680 km på en laddning – han körde hela vägen i 30 km/h. Dessa resultat stämmer väl överens med kurvan ovan.
Kommer man upp i motorvägsfarter minskar räckvidden. Våra medlemmar kan intyga att man kommer 35-40 riktiga mil även i motorvägsfarter – åter igen väl överens med kurvan ovan.
På vintern minskar räckvidden något, dels pga behovet av värme, dels pga ökad rullmotstånd från snöbelagda vägar. Minskningen med 20% är ungefär samma som för fossilbilar (tro inte de kommer lika långt heller på vintern).
Så fullständiga svaret är “Jo, du kommer verkligen 50 mil i stadstrafik. Till och med lite längre. Och på motorväg kommer du minst 30 mil. Men det spelar ingen roll för efter 20 mil är du framme vid nästa Supercharger och laddar bilen gratis på 20 minuter.”
Att man vanligtvis inte laddar batterierna fulla, bara till ca 80% (eller vad du har ställt in) för att spara på dem behöver man inte komplicera scenariot med. Folk är ändå ute efter max räckvidd. Med 80% laddning kommer du 80% långt (såklart).
Att bilen drar mindre vid lugn körning än ständiga rivstarter är också något som inte borde förvåna folk men ändå läser man om överraskade journalister som på något magiskt vis tror att man borde kunna gasa hur mycket som helst med blyfot och ändå alltid komma 50 mil. För det gör man väl i en fossilbil?
Alla dessa svar behövs dock bara egentligen för att folk än idag misstror elbilar. Synsättet att “du knappt kommer till ICA i den där saken” är fortfarande fastetsat hos många. Att någon då kommer och påstår räckvidder på 50 mil passar inte in i deras världssyn. Så när man får frågan borde man egentligen fråga tillbaka “varför tror du inte på de angivna siffrorna?”
“Att bilen drar mindre vid lugn körning än ständiga rivstarter är också något som inte borde förvåna folk men ändå läser man om överraskade journalister som på något magiskt vis tror att man borde kunna gasa hur mycket som helst med blyfot och ändå alltid komma 50 mil. För det gör man väl i en fossilbil?”
Fattar inte heller hur motorjournalister kan slå ner på att körsträckan minskar om man kör med stans tyngsta blyfot. Det är något jag aldrig läst när de testkört något V8-monster och ändå gäller precis samma förhållande.
Jag tror Tesla-Bjorn har åkt 72-73 mil