Företaget jag jobbar på är huserad i bottenvåningen av ett hyreshus från miljonprogrammet. I husets källare finns det ett enormt parkeringsgarage med hundratals parkeringsplatser som sträcker sig under flera hus. Platserna är till hälften förhyrda, till hälften betalplatser med P-automat. I parkeringsgaraget finns det även två tvättplatser där de boende kan tvätta sina bilar.
Tvättplatserna har varit väldigt populära och används flitigt av de boende. Problemet har varit att de inte har följt med utvecklingen, de motsvarar inte de senaste miljökraven. Hyresvärden har därför satt upp lappar där de meddelar att tvättplatserna ska bort.
“De nuvarande bilspolplatserna lever inte upp till dagens miljökrav, till exempel släpper ut för mycket tungmetaller och rengörningsmedel samt förbrukar onödigt mycket vatten.” skriver hyresvärden på lapparna som sattes upp.
Istället kommer de bygga laddstationer för elbilar på platsen. “Laddstationerna är en investering i miljön eftersom elbilen är ett mer miljövänligt alternativ än vanlig bil.” skriver de, och att de vill stödja och vara en del av utvecklingen.
Reaktionen lät inte vänta på sig:
Jag måste berömma hen som skapade protestlappen för den kreativa bilden 😉
Folk som alltid har tvättat sina bilar där kommer ihåg att tvättplatserna uppgraderades med fettavskiljare för sådär 15 år sedan för att motsvara den tidens höjda krav. Men nyare krav med filtrering av tungmetaller och vattenåtervinning klarar platserna inte av.
Hyresvärden gjorde ödesdigra misstaget att försöka göra två saker samtidigt: stänga tvättplatsen och sätta upp ladduttag. På köpet fick de inte bättre miljöimage utan arga hyresgäster som blir negativt inställda mot elbilar. Jag vågar knappt parkera min elbil i garaget nu, hoppas ingen får för sig att det är jag som velat ha detta?
Till saken hör att enda elbilen i hela parkeringsgaraget står jag för. Ingen av hyresgästerna har elbilar, och utan att vädra alldeles för mycket förutfattade meningar har nog få hyresgäster ens råd att skaffa en (om man betraktar den parkerade vagnparken). Paradoxalt nog kommer den ende elbilen (min, alltså) inte kunna ladda på laddplatserna, ty de kommer vara förhyrda platser som hyrs ut till de boende! Jag som bara jobbar där (och som inte behöver ladda min elbil över dagen, jag har klarat mig i snart två år nu utan laddplats på jobbet) får inte använda platserna! Jag kommer inte ens kunna ställa mig där nån dag jag skulle behöva toppa upp och betala för just den laddningen, platserna blir permanenta hyrplatser. Utan någon som vill hyra dem.
“Om någon skaffar elbil vore det mest naturligt att sätta upp ett eluttag vid den platsen” skriver protestlappen – och jag som elbilist kan inget annat än instämma.
Att tvättplatsen är föråldrad och inte längre uppfyller dagens hårda miljökrav och måste stängas är en sak. Sorgligt för de som har använt den men något folk kommer komma över och den knutna näven i fickan kommer slappna av efter ett tag. Skulle hyresvärden gått ut med att de kommer sätta upp laddplatser för alla som vill ha det i garaget skulle de ha fått enormt miljö-cred för det. Nu fick de bara arga hyresgäster och rädda elbilister på halsen. På allvar vågar jag knappt parkera min elbil i garaget nu.
Sista stycket i protestlappen visar dock en del av fördomarna mot elbilar: “Kostnaden (100 tusentals kronor kommer på hyran). Vem vill ha högre hyra och ingen tvättplats?” Det är ingen snabbladdare precis som hyresvärden ska sätta upp, utan några få Typ2 uttag. När jag frågade hyresvärden om mer info om dem fick jag svaret “Höjd 44 cm, bredd 20 cm och djup 22 cm” 🙂
Vad kan andra hyresvärdar lära sig av denna historia? Att aldrig aldrig kombinera nyheten om introduktion av laddplatser med någon annan, tråkig nyhet!
TCS ett år sedan: Äpplen och päron
När det pratas om vätgasbilar jämförs oftast framtidens vätgasbil med gårdagens elbilar. För ett år sedan gjorde vi en lite mer rättvis jämförelse: vi jämförde vätgasbilen Toyota Mirai med elbilen Chevrolet Bolt – och kom fram till att elbilen var både billigare, lättare, hade plats för fler passagerare och bagage och hade nästan lika lång räckvidd.
En av de sista meningarna var ju bäst, då har man koll på vad man gör… “När jag frågade hyresvärden om mer info om dem fick jag svaret ”Höjd 44 cm, bredd 20 cm och djup 22 cm””
Hehe, matnyttig extrainfo om “laddarna” 😀
De kostar inte så mycket, och att den lilla kostnaden skulle hamna på allas hyra känns osannolikt. Det är vanligare att man istället får betala en förhöjd avgift för plats med laddmöjlighet, dvs den som använder den får också stå för kostnaden, och det är väl inte mer än rätt. Och det är kul att fler börjar erbjuda möjligheten till hemmaladdning, för det är ju vad som ska till om det ska bli fler elbilar. Laddplatser först, så kommer bilarna sen. Men det var en osannolikt dum strategi de valt i det här fallet…
Jag håller på att undersöka möjligheten att installera uttag för laddning i min BRF. Och snubblade över vad jag tror är orsaken att så få BRF och Hyresvärdar erbjuder den möjligheten. Man kan inte ta betalt för elen. För då anses det att man är elleverantör med allt som det innebär. Några har löst det med att ta ut en fast avgift oavsett hur mycket el som används, eller att man får egen mätare och avtal direkt med elbolaget.
Har inte det ändrats från årsskiftet, så att en brf ska kunna ta betalt enklare för elen? Håller också på att försöka få en laddplats i garaget genom vår brf.
Hyr ut vägguttaget istället för att “sälja el”. Ett vägguttag med ansluten el, 16 ampere, för 200SEK i månaden blir rimligt för alla.
Jag har en laddplats via min hyresvärd. I dagsläget betalar jag en fast avgift per månad för elen, vilket i och för sig fungerar bra både för mig och för hyresvärden, men de har jobbat fram en lösning med det lokala elbolaget där elbolaget framöver kommer att debitera mig direkt för den förbrukade elen.
Men precis som @disqus_DaqFYKt1gh:disqus skriver här nedanför så tror jag faktiskt att jag läst någonstans att de reglerna har ändrats.
Intressant läsning! Jag har själv ingen elbil men kollar på en, självklart Tesla 🙂 Vi har en yta i vår förening som jag skulle vilja göra om som parkeringsplats (4st) och ser möjligheten att addera på för laddstation. Känns inte så avancerat eller..? Ni får gärna angående artikeln ovan ge mig inputs på “do n donts” så jag inte blir lika sopig som denna hyresvärd ha ha. Behöver schakta ut ytan och asfaltera. Finns en miljöstuga som vi skulle kunna ta el från. Typ. Tesla verkade ha nån vägg variant och vattenfall kampanjar aktivt nu
Vanligt vägguttag säkrat för 16amp är mer än tillräckligt för hemmaladdning, och blir ju mycket billigare, vilket är viktigt när man använder andras pengar 🙂
Då vågar man inte låna ut bilen till dig någon mer gång 🙂