Den enskild största underleverantören till Tesla Motors är Panasonic som levererar bilarnas batterier. Och de två företagen tillsammans håller på och bygger Gigafabriken i Nevadaöknen.
Därför är det värt att haja till när Panasonic visar upp sin HUD prototyp på CES konsumentelektronikmässa. HUD står för Head-Up Display, bilder som projiceras på vindrutan och hamnar i förarens synfält. Många har spekulerat i att Tesla Model 3 kommer få HUD istället för traditionella instrument.
Dagens HUD lösningar brukar projicera bilder på små glasskivor, medans nästa generation som Panasonics kommer projicera bilder tvärs över hela vindrutan. Förutom att visa hastighet och andra traditionella saker instrumentpanelen brukar visa kan en så enorm HUD som sträcker sig över hela vindrutan även användas till att ge föraren en förstärkt förbättrad bild av verkligheten, sk augmented reality.
Till exempel kan displayen påkalla uppmärksamhet på objekt och människor i bilens färdväg. Som på ovan bild där gångtrafikanten uppmärksammats av bilens kameror och en röd varningsruta har lagts över honom. För att varningsrutan ska hamna rätt oberoende av var förarens huvud och ögon befinner sig finns det två små kameror på instrumentpanelen (de syns i bilden ovan) som följer och hittar var förarens huvud befinner sig. Även om du rör på huvudet blir överlappningen mellan bilderna på vindrutan och verkligheten utanför perfekt.
På natten kan den projicerade bilden visa det bilens nattkamera ser, så föraren kan se bättre i mörkret. Navigatorn kan också rita pilar “på marken” via vindrutan istället för små pilar på en karta. Det blir mycket enklare att fatta var någonstans man ska svänga för att åka rätt.
Kamerorna kan även följa förarens ögonrörelser, se vart hen tittar. Dels kan detta användas istället för touchskärmar; i ovan exempel räcker det med att titta på ikonen för mottagna SMS till vänster på bilden för att den ska öppnas så man kan läsa den. I kombination med varningen för gångtrafikanten i bilden högst uppe kan systemet dessutom detektera om du verkligen har sett faran eller om bilen ska varna ännu mer. Bilen kan hålla koll på vad föraren har lagt märke till i omgivande trafiken och varna för sånt man har missat.
Panasonic har gjort följande YouTube-klipp där de förklarar hur systemet fungerar genom att placera den i en futuristisk elbil med häftiga dörrar som öppnas rakt uppåt. Japp, du gissade rätt, en Renault Twizy 😉
Nu finns det inga som helst indikationer på att Tesla Motors faktiskt kommer använda sin samarbetspartners teknologi i sina bilar – men om de kommer att montera något liknande kommer plötsligt alla andra bilar te sig ännu mer stenålder. I och med att all information hamnar på vindrutan kan systemet i slutändan faktiskt bli billigare än dagens instrumentbräda + stor mittskärm.
En gissning är därför att nästa presentation av Tesla Model 3 kommer avslöja att den kommer sakna både instrumentpanel och mittskärm – och får en heltäckande HUD över hela vindrutan istället. Och samma teknologi släpps även till Tesla Model S och X också och kan beställas redan samma dag.
TCS ett år sedan: Problemet med semisnabbladdare
Det finns bara två problem med det alldeles för många kallar för “semisnabbladdare”: att de varken är laddare eller semisnabba.
Otroligt spännande!
Ser verkligen fram emot presentationen av model 3.
Tveksam till att mittenskärmen skulle ryka. Hur får man HUD:en att fungera även för passageraren?
Spännande tanke!
Jag tror absolut inte att Model 3 kommer sakna mittskärm. Det blir för jobbigt och tidskrävande att navigera inställningar och radio osv med endast synen på vindrutan. Mittskärmen tror jag kommer stanna även om en HUD dyker upp.
Mittskärmen blir med nästan all säkerhet kvar, den är mycket smidigare att ändra inställningar på och t.ex. kolla på video när bilen står stilla!
Men att skärmen framför föraren försvinner och ersätts med HUD kan nog mycket väl hända!
Bara det inte dyker upp ovälkomna spam-medelanden typ reklam och radiojinglar som täcker hela framrutan.
Tycker fortfarande att en clusterskärm framför ratten är säkrare och mer rimlig. (har inget emot Hud, då det kan komplettera men inte på det sätt som visades här, var alldeles för mycket och inträngande spec om man skulle köra) fast det är väl tänkt att man skall kunna kolla på bio när man blir körd av den självkörande bilen.
Kan du föklara varför man över huvudtaget behöver en instrumentbräda? Personligen när jag körde mycket såg tjag till att den tappade sin säkring ganska omgående så jag slapp se den…
Instrumentkluster är definitivt utdaterat. Det hör till förbränningsmotorer utan intelligens.