Autopiloten ÄR säkrare

Crashrates

Amerikanska vägverket NHTSA har avslutat sin utredning av dödsolyckan som inträffade i Florida den 7 Maj i fjol. En Tesla Model S körde då rätt in i en lastbil för dess förare hade slagit på autopiloten och sedan tittat på Harry Potter på DVD.

Efter flera månaders utredningar kom NHTSA fram till att ingenting var fel på bilen, och att det inte finns något designfel i Tesla Motors autopilot.

Slutrapporten från Office of Defects Investigation innehåller dessutom ovanstående diagram. De har sammanställt antal gånger bilarnas krockkuddar har utlösts (dvs allvarlig krasch) innan och efter Tesla Motors introducerade autopiloten.

Tidiga Teslor, som inte har autopilot var inblandade i ungefär 1.3 allvarliga olyckor (tillräckligt hård krasch för att krockkudden ska lösa ut) per miljon miles.

Tesla Motors introducerade autopiloten i oktober 2014. Bilar tillverkade efter det datumet är inblandade i ungefär 0.8 allvarliga olyckor per miljon miles. En minskning med nästan 40%.

OBS att “after autosteer” stapeln inkluderar alla körda mil – inte bara dem där autopiloten styr! Faktiskt inkluderas även bilar som har de nödvändiga sensorerna på plats men där ägaren inte hade köpt till autopilot-mjukvaran, som ju är ett tillval.

För att uppnå 40% minskning måste alltså autopiloten egentligen vara ännu säkrare – för att kompensera för de förarna som fortfarande styr för hand.

Här har vi äntligen en säkerställd siffra från en oberoende myndighet. En siffra som inte kan bortförklaras.

Teslas autopilot har minskat antal olyckor med 40%.

Eller om vi ska vinkla det på kvällstidningsvis: Din autopilot kör bättre än du.

Kan vi nu få slut på allt snack om att autopiloten skulle vara “farlig”? 🙄

 


Ovanstående nyhet handlar om Teslas gamla autopilot. Den var banbrytande när den kom 2014 men anses vara föråldrad av Tesla Motors och levereras inte med nybyggda bilar längre.

Nya autopiloten har fler kameror och sensorer och mycket kraftfullare dator. Den ska i framtiden bli helt självkörande. Innan dess ska den dock bli semiautonom, till att börja med på liknande förarövervakat sätt som gamla autopiloten. Den mjukvaran har precis börjats rullas ut till bilarna enligt Elon Musks tweet.

Han påpekade dock också att de första testerna hade avslöjat att det finns ett antal bilar ute med feljusterade kameror. Om din Tesla efter att ha fått nya programvaran klagar på feljusterad kamera kontakta Tesla Motors servicecenter för bokning av tid för justering.

Tagged . Bookmark the permalink.