Tesla Motors har i smyg släppt 100D versionen av sin Model S och X bilmodeller. 100D står för 100 kWh batterier och fyrhjulsdrift. Öppnar man Tesla Motors designstudio hittar man först inte ens 100D modellen listad bland valmöjligheterna – man måste först välja 90D för att 100D modellen ska dyka upp.
Flaggskeppet P100D modellen har också lika stora batterier och fyrhjulsdrift, men har dessutom kraftfullare växelriktare och säkring som medger 0-100 km/h acceleration på 2.7 sekunder för Model S. Nya 100D modellen vänder sig till de kunder som vill ha exceptionell räckvidd -632 km enligt NEDC körcykeln- men nöjer sig med “bara” 4.4 sekunder på 0-100 km/h. De 1.7 sekunder som skiljer P100D från 100D kostar nästan 500,000 kronor – medan Model S P100D priser börjar på 1,653,800 kronor kostar Model S 100D från “bara” 1,161,200 kronor. En fullspecad 100D är fortfarande 100,000 kronor billigare än en barskrapad P100D.
Tesla Model X 100D kostar från 1,279,200 kronor, accelererar 0-100 km/h på 5.0 sekunder, och har 565 km räckvidd.
90D modellerna av Tesla Model S och X kommer nog snart utgå från sortimentet då de är endast 35,200 kronor billigare men har 75 km kortare räckvidd. Tesla Motors har försökt minska ner på antalet varianter som finns av deras modeller för att göra fabriken effektivare, så två så snarlika modeller är endast ett övergående fenomen.
EDIT: precis samma dag denna artikel gick ut kom uppgifter från första demonteringen av en Tesla 100 kWh batteripack, som avslöjade att även om Tesla Motors hade patenterat nedanstående metod att klämma in fler batterier i samma yttermått så hade de defacto inte använt sig av patentet utan kört mer traditionellt med vattenkylning precis som i de gamla batteripacken – bara med tunnare slangar så att de tar mindre plats och fler batterier kan klämmas in.
Då vi inte kör med “alternativa fakta” 😉 har vi strukit nedanstående text (men beslutat att inte ta bort den helt då det är en häftig teknik som kanske kommer i framtida Teslor).
Tesla Motors fick helt designa om batteripacket för att få plats med fler batterier. 100D och P100D modellerna får alltså sina exceptionella räckvidd genom att de innehåller fler battericeller än 90D modellerna.
I de äldre bilarnas batteripack cirkulerade det kylvatten mellan batterierna för att hålla dem svala (eller värma dem på vintern). Det är väldigt viktigt att hålla battericellerna på jämn temperatur för maximal prestanda och livslängd. Att lösa uppgiften med kylvatten är traditionell bilbyggarteknologi.
Nya batteripacket löser kylningen istället med hjälp av värmerör, heat pipes, som är en teknologi hämtad från flyg- och rymdindustrin. Heat pipes är rör fyllda med en vätska som kan effektivt förflytta värme från ett ställe till ett annat. Deras arbetssätt påminner en del om kylskåps. Om röret värms upp i ena ändan förångas vätskan inuti. Ångan förflyttar sig till rörets andra ända där den kyls ner och kondenserar till vätska igen. Cirkulationen drivs av värmeskillnaden, det behövs ingen motor eller liknande. Från att traditionellt ha använts i rymdskepp och flygplan kan man nuförtiden hitta heat pipes i kylningen av avancerade speldatorer också.
Av Tesla Motors patent US 2015/0244036 kan man se att nya batteripackets botten består av massor av heat pipes bredvid varandra. Batterierna är placerade ovanpå dem. I och med att det inte längre behövs kylkanaler mellan batterierna kan de packas tätare mot förut, så fler får plats i samma utrymme.
Heat pipen förflyttar värmen från batterierna till kanalen i mitten av batteripacket där kylvatten cirkulerar och kyler dem på traditionellt sätt. Resten av bilens kylsystem är alltså som vanligt och batteripacket har samma kylanslutningar som förut. Mycket vackert ingenjörskonst.
Batteriernas båda poler ansluts på ovansidan, batteriernas undersida är elektriskt isolerade mot heat pipes, de ingår inte i elöverföringen, de transporterar endast bort batteriernas värme.
TCS ett år sedan: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentrum?
För ett år sedan hade vi haft en livlig diskussion om hur en attraktiv laddplats egentligen skulle se ut i ett shoppingcentrum? En- eller trefas? Hur många amper? Hur mycket får det kosta? Sammanställningen av svaren blev väldigt intressant.
Hur löser de uppvärmningen av batterierna via detta system?
De har nog gjort det så att det kan gå åt båda håll, att det kan förångas på ena sidan och kondenseras vid den andra när man tex behöver kylning och sen kan det förångas vid den andra sidan och kondensera vid den första. Men vet inte om det är så! Bara spekulerar!
Enligt patentet är processen reversibel, samma heat pipes kan användas till att värma batterierna om man istället för kylvatten leder in varmvatten i mittkanalen.
(Även om de i god patent-anda även täcker in varianterna med dubbla heat pipes, en för kylning och en för värmning, värmeslingor för värmning, etc. En patent bör ju vara så heltäckande som möjligt.)
Häftigt! Det som är så bra med heat pipes det är att kondensering och förångning sker vid samma temperatur. Vatten kokar ju och kondenserar vid 100 grader. Så det innebär en väldigt effektiv kylning som gör att hela plattan kan få samma temperatur. Med kylvatten så värms det upp under tiden det kyler och skulle då kunna kräva mer loopar och vatten för att uppnå samma kyleffekt. Coolt!
Hur många batterier får plats i en 100D? Fortfarande omkring 7500 eller passeras 8000-gränsen? 🙂
8,256 st enligt http://skie.net/skynet/projects/tesla/view_post/20_Pics+and+Info:+Inside+the+Tesla+100kWh+Battery+Pack
Var lite ledsen att man inte kunde uppgradera min bil som precis gått i produktion till 100 KWh batteriet liknande de erbjöd när man släppte P100D modellen. Jag har gärna hoppat på de 35200-40000 kr extra det hade inneburit.
Vilken storlek blir det på battericellerna till Tesla model S 100 D? 21700 eller 18650?
De kör 18650 fortfarande, samma batteri som i P100D
Som konstruktionspessimist har jag tre funderingar.
1. Går inte den exeptionella karosstyrkan lite gran förlorat när mellanväggarna försvinner?
Mellanfäggarna som låg som tvärgående ribbor gjorde den tidigare konstruktionen överlägset stärkare.
2. Kan man fortfarande säga att batteripacket är vätskekylt med dessa pipes? Vätska leder ju värme bättre än luft.
3. Brandrisken är väl större när sektioneringen är borta?
De verkar inte ha använt detta patent i de nya batterierna som de ser ut.
https://electrek.co/2017/01/24/tesla-teardown-100-kwh-battery-pack/
http://skie.net/skynet/projects/tesla/view_post/20_Pics+and+Info:+Inside+the+Tesla+100kWh+Battery+Pack
Tack, ändrat i texten!