Tesla Model X bakdörrar är übercoola. Tesla försöker övertyga oss om att de är praktiska, men sluta med det. Uppmärksamheten man får varje gång man öppnar dem räcker som argumentation.
Men jag har ett stort i-landsproblem med dem.
Nej, inte det där med takbox. Nej, de verkar funka helt OK i snö också. Och i regn. Mitt i-landsproblem är följande:
Tänk dig en bitande kylig vintermorgon med ruggiga minusgrader. Men du har en elbil så du har startat värmen via appen. Du springer småhuttrande de få metrarna fram till bilen som automatiskt öppnar sin förardörr välkomnande till dig. Man blir så varm, både bildligt och bokstavligt talat av att sjunka ner i varma förarsätet och dörren stänger sig automatiskt och fjärmar dig från ruggiga kylan utanför.
Så kommer frugan, du öppnar passagerardörren åt henne. Inte så där på 1900-talsvis utan genom att trycka på knappen på mittskärmen. En kall liten vindpust när hon sätter sig kompenseras av kyssen från hennes varma läppar. Dörren sluter sig bakom henne efter en ny tryck på mittskärmen.
Men sedan kommer ungarna.
När man öppnar de två enorma falkvingedörrarna försvinner all kabinvärme på ungefär 0.23 sekunder! Kung Bore inte bara flåsar – han biter dig i nacken! Varm luft stiger ju uppåt och när bakdörrarna öppnas försvinner halva taket; inget håller fast den varma luften kupévärmaren har lyckats fixa utan den tar sin flykt uppåt. Den stora välvda framrutan kan heller inte hålla kvar nån varmluft för dig i framsätet utan allt strömmar ut ögonblickligen. Öppnar man vanliga dörrar sipprar lite varmluft ut, men taket håller ändå det mesta kvar. Nu strömmar istället in all den där vinter du har försökt undvika ända ifrån början.
Och så står man där med två enorma gapande hål i bilen medan ungarna tar på sig bältet. Hur långsamma barn har jag egentligen? När ska de stänga dörrarna?! “Jaha, vi trodde du skulle göra det från skärmen.” Men snälla barn, hur skulle jag kunna göra det med så grava frostskador jag åsamkar mig just nu?!
På med stolsvärme, på med rattvärme på med kupéfläkt! (Jösses vad man måste navigera mellan menyerna.) Visst, värmen kommer tillbaka ganska snabbt, men den där varma mysiga känslan man hade när man satte sig i bilen är som bortblåst.
Hmm. Mina fingrar fryser. Ska jag hålla i ratten som har rattvärme eller låta autopiloten sköta sitt jobb i fred?
TCS ett år sedan: Vätgasbilar tankas snabbt och släpper bara ut vattenånga
– Bränslecellsbilar är så bra för de tankas ju så snabbt och de släpper bara ut vattenånga.
Sånt låter ju bra i en fossilbilists öron, men jämfört med min elbil ser jag bara nackdelar.
Öppna bara ena falken och till hälften, är inte det en lösning? Barnen får lära sig att gå in från samma sida och är troligen ganska kortväxta så att dörren inte behöver öppnas fullt=)
Finns inställning för detta i och med 8.1 som kom nyligen:
https://www.teslarati.com/tesla-v8-1-release-notes-autopilot-2-headrest-falcon-wing-setting/
“When set to LOW, the Falcon Wing doors always open to a lower height. If the vehicle is outside in bad weather, the lower height shields the interior and passengers as they get in and out. It’s also useful if you want to make a less showy arrival.”
Hej, En fråga som kanske kan tyckas dum. Om det denna nämnda vintermorgon ligger snö/is/vatten på ovansidan av falkvingedörrarna, är det inte då en väldigt stor risk att detta faller/rinner in i kupén när man öppnar dessa dörrar?
Hoppas detta duger som svar 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=nztf9MjHzVc
i-landsproblemer kræver i-landsløsninger: Byg en opvarmet garage med 3 meter til loftet.
Alternativt – børnene må cykle, motion udvikler kroppen og vinterkulden hærder den 😉
Att öppna bara ena dörren borde göra skillnad. Man slipper iaf korsdrag. Kan man välja hur dörren ska öppnas? Isf kanske man bara kan öppna dörren med det ena gångjärnet rakt ut om man har plats? Så att “taket stannar kvar”?