Att Tesla Motors skulle etablera sig i Kina och börja sälja sina bilar där var knappast någon nyhet. Att bilarna som ska säljas där ska kosta lika mycket som i resten av världen är däremot mycket mer anmärkningsvärt – trots att det egentligen inte borde vara det.
Traditionella biltillverkare anpassar sina bilpriser till konkurrensen och bilpriserna i varje land de säljer bilar i. Det faktum har utnyttjats av privata bilimportörer i åratal, som köpte bilar i tex Holland eller Tyskland för priserna var billigare där än i Sverige och privatimporterade bilarna. Biltillverkare var i vissa länder tvungna att sälja sina bilar billigare än genomsnittet – medan i andra länder kunde de ta saftigt betalt från kunderna. Globalt så jämnade det ut sig.
Elon Musk beordrade däremot Tesla Motors att sälja bilarna till exakt samma pris världen över. En Tesla Model S kostar i grunden exakt lika mycket i vilket land du än köper den i, baspriset är detsamma. Till baspriset tillkommer sedan frakt, importavgifter, moms, och andra lagstadgade avgifter varje lands regering lägger på bilar.
Då blir det som så att i länder som Sverige med 25% moms blir bilarna mycket dyrare än i Norge med 0% moms på elbilar. En traditionell biltillverkare skulle kunna sälja bilarna dyrare i Norge, för att använda de extra inkomsterna till att stödja försäljningen i Sverige där baspriset måste sänkas för att kompensera för svenska momsen. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen…
Många biltillverkare håller på med sådana internationella prisjusteringar. Tesla Motors är dock inte som andra biltillverkare, utan har en enda baspris, och tjänar lika mycket på varje såld bil oberoende av marknad den säljs på.
Veckans “stora nyhet” var alltså att Tesla Motors – till skillnad från andra biltillverkare – inte tar dubbelt så mycket betalt för sin bil som säljs i Kina jämfört med i USA. Tydligen är det annars kutym i bilvärlden. Utan bara tar priset, lägger på frakt och avgifter, och räknar om det till kinesiska valutan RMB. Så där kan man väl inte hålla på?
En liten bieffekt av detta kommer att bli att Tesla Model S kommer att bli en jämförelsevis billig bil i Kina -i alla fall jämfört med Porsche, BMW och andra utländska konkurrenter- ungefär som i Norge. Och vi vet ju alla hur bra det går för Tesla Motors i Norge!
Fast det där stämmer inte. Jag hävdar att de visst slår på en del, t.ex. i Sverige (hela Europa kanske).
Exempel:
S85 kostar 72400 USD i USA men det är då efter 7500 miljöbilsrabatt. Så egentligen 79900 USD. Det blir 519350 SEK (växelkurs 6,50. dagskurs på dollarn är 6,44).
Moms på det är 129837,50 SEK. Summa alltså 649187,50 SEK. Pris i sverige 717000 SEK.
Ca 68000 SEK i skillnad. Tveksam till att det är vad det kostar att frakta över den.
Frågan är varför en maxad P85+ inte då också har 68000 SEK i skillnad mot det amerikanska priset utan ca 100000 SEK. Är den dyrare att frakta över?
Eller är en S60 billigare i frakt? För där skiljer det 59000 SEK.
Och nej, det är inte tull det handlar om. Anläggningen i Tillburg är ju till just för att slippa importtullen till EU.
Jag är för att prissättningen är lika mellan marknader men synd att Tesla inte riktigt når ända fram.
Vad man skulle kunna göra är att visa priset för frakt, montering i europa osv. Och ha det samma för alla bilar och sen konvertera dollarpriserna rakt av (med påslag av moms förstås).
Tesla Motors kan inte räkna med dagspriset på dollarn, de har nog en buffer mot växelkursfluktuationer. Därav skillnaderna mellan olika modeller. De räknar nog inte med 6.44 eller 6.50 utan vad vet jag, 7?
Men den stora extra kostnaden för bilarna som säljs i Europa är att de måste monteras isär i USA efter deras testkörning, fraktas över med båt, och sedan monteras ihop igen i Tillburg, Holland. Allt detta krångel för att undvika EU-s importskatt på bilarna som skulle driva iväg priset ännu högre uppåt.
Senaste prisjustering som Tesla gjorde var enligt dem själva p.g.a. växelkursen. Då stod dollarn ännu lägre (så räkna med prishöjningar om den inte går ner igen). Så nej jag tror inte förklaringen ligger där…
Jo men den extrakostnaden borde vara samma för alla modellvarianter av MS så det föklarar inte varför det skiljer…
Jag håller med om att Tesla är bättre än de flesta bilbolag men helt fläckfria på den här punkten är de inte.
Kan ju vara så att de finansierar verksamheten i Tillburg genom ett procentuellt påslag, skulle förklara högre summer för dyrare bilar.
Tesla har erkänt att gungor och karuseller för deras del är tillbehörslistan, det är där de tar ut en hög vinst.
Och bilarna som går till Europa är generellt mer utrustade än de som säljs i USA.
Glömde säga att när de sänkte priset på bilarna senast låg dollarn nära 6kr.
Trotts det så höjde de priserna på tillbehören kraftigt, exempelvis blev panoramakatet nästan dubbelt så dyrt.