Inga gungor och karuseller

Att Tesla Motors skulle etablera sig i Kina och börja sälja sina bilar där var knappast någon nyhet. Att bilarna som ska säljas där ska kosta lika mycket som i resten av världen är däremot mycket mer anmärkningsvärt – trots att det egentligen inte borde vara det.

Traditionella biltillverkare anpassar sina bilpriser till konkurrensen och bilpriserna i varje land de säljer bilar i. Det faktum har utnyttjats av privata bilimportörer i åratal, som köpte bilar i tex Holland eller Tyskland för priserna var billigare där än i Sverige och privatimporterade bilarna. Biltillverkare var i vissa länder tvungna att sälja sina bilar billigare än genomsnittet – medan i andra länder kunde de ta saftigt betalt från kunderna. Globalt så jämnade det ut sig.

Elon Musk beordrade däremot Tesla Motors att sälja bilarna till exakt samma pris världen över. En Tesla Model S kostar i grunden exakt lika mycket i vilket land du än köper den i, baspriset är detsamma. Till baspriset tillkommer sedan frakt, importavgifter, moms, och andra lagstadgade avgifter varje lands regering lägger på bilar.

Då blir det som så att i länder som Sverige med 25% moms blir bilarna mycket dyrare än i Norge med 0% moms på elbilar. En traditionell biltillverkare skulle kunna sälja bilarna dyrare i Norge, för att använda de extra inkomsterna till att stödja försäljningen i Sverige där baspriset måste sänkas för att kompensera för svenska momsen. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen…

Många biltillverkare håller på med sådana internationella prisjusteringar. Tesla Motors är dock inte som andra biltillverkare, utan har en enda baspris, och tjänar lika mycket på varje såld bil oberoende av marknad den säljs på.

Veckans “stora nyhet” var alltså att Tesla Motors – till skillnad från andra biltillverkare – inte tar dubbelt så mycket betalt för sin bil som säljs i Kina jämfört med i USA. Tydligen är det annars kutym i bilvärlden. Utan bara tar priset, lägger på frakt och avgifter, och räknar om det till kinesiska valutan RMB. Så där kan man väl inte hålla på?

En liten bieffekt av detta kommer att bli att Tesla Model S kommer att bli en jämförelsevis billig bil i Kina -i alla fall jämfört med Porsche, BMW och andra utländska konkurrenter- ungefär som i Norge. Och vi vet ju alla hur bra det går för Tesla Motors i Norge!

 

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.