Ingen förtur

MayeMusk

Hoppas du få din Tesla Model 3 snart? Kanske tror att du kan komma före andra i kön? Sluta lura dig själv.

Elon Musks mamma Maye Musk är trots sina 69 år en eftertraktad fotomodell. I över 50 år har hon varit verksam och figurerat på både Vouge, Elle och Vanity Fair. I samband med att CoverGirl nu kontrakterade henne som modell intervjuades hon av NY Times och fick frågan:

- Har du fått din Tesla Model 3 än?

- Nej, jag har inte fått den än, svarade hon, jag är runt plats 300,000 i kön och trots att jag ju har goda kontakter kan jag inte komma före.

Inte ska du hoppas på någon rabatt heller. Redan i fjol gick Elon Musk ut i ett berömt mejl till sina anställda och betonade att aldrig sälja en fabriksny bil till lägre pris. Elon Musk själv har alltid betalat full pris för sina bilar, liksom även hans familj, vänner och bekanta. “Kan du inte utan att skämmas förklara för en fullt betalande kund varför någon annan har fått rabatt är det fel” tyckte han.

1506630905

Milslångt ifrån traditionella bilförsäljare där man alltid kan pruta både lite och mycket. Och kompisar kommer alltid före.

Det kanske var en av anledningarna till att branschexperter hade utsett Tesla ha de sämsta säljarna. Som Elon Musk stolt twittrade om. Snacka om kulturkrock.

 


TCS ett år sedan: Tusentals Tesla Model 3 reserverade i Sverige

För ett år sedan försökte vi uppskatta hur många Tesla Model 3 som hade reserverats i Sverige. 

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Henke

    Hej Tibor, jag försöker hitta ditt inlägg om Ivl:s forskningsrapport som sa att man behöver köra flera år med en elbil för att komma ikapp en fossilbil. Vore toppen om du kan hjälpa mig vidare till det inlägget, tack på förhand!

    • sesundbackl
      • Henke

        Det är Tibors inlägg här på teslaclubsweden jag är ute efter :)

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Jag har inte skrivit någonting om IVL rapporten. Tycker elbilsmyt #10 räcker som svar:
      https://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/#10

      • Per Bengtson

        Fast livscykelanalysen du pekar på i det inlägget visar ju exakt det som även IVL-rapporten visar: Man måste köra tusentals mil innan tillverkningen av batteriet är ”intjänad”, även om man laddar med vattenkraft. För Mercedesen släpper batteritillverkningen ut ca en tredjedel av vad fossilversionen gör under hela sin livscykel på 16 000 mil, inklusive tillverkning. Och då har ändå Mercedesen ett batteri som är ca en tredjedel stå stort som en modern Tesla, vars japanska batterier väl tillverkas med el som är ännu smutsigare än den europeiska?

        • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Exakt. Det tar 3,000 mil för elbilen att “komma ikapp” utsläppen under sin tillverkning. Det tar ca två år för genomsnittsbilisten. Resten av bilens livslängd är ren miljövinst för elbilen.

          Den slutsatsen, att elbilar ändå är mer miljövänliga i långa loppet står förresten i IVL rapporten också.

          Mercedes hade EXAKT samma batterier som Tesla, det var Tesla som levererade drivlinan. Mercedes jämfördes mot en 1.8 liters bensinmotor – Tesla bör jämföras med tex BMW M5 som har betydligt större och smutsigare motor.