Konsumentverket håller ett öga på Tesla

MSpris

Sajten Recharge.se har uppmärksammat svenska Konsumentverket på Teslas “efter besparingar” priser som visas i designstudion där man beställer bilarna på Teslas hemsida. Det visas inte mindre än tre olika priser för samma bil:

  • i rutan med blåa ramen där man väljer Tesla Model S Long Range står det “946 000 kr”
  • i svarta rutan till höger, strax under “KONTANT” står det “867 680 kr Inkluderar bensin och skattebesparingar”
  • längre ner står det “955 180 kr Kontantpris”

Konsumentverket anmärkte på Teslas “inkluderar bensin och skattebesparingar” pris. Även om det också finns ett vanligt kontantpris under som visar vad bilen kostar att köpa blir det otydligt och vilseledande för kunden tycker Konsumentverket.

Myndigheten har nu öppnat ett ärende där de anmärkte på tre punkter Tesla bör förbättra. Företaget har fram till 19 april att frivilligt åtgärda dem, därefter tar Konsumentverket ställning till om det kan bli läge för ytterligare åtgärder från myndighetens sida.

Tesla införde “efter besparingar” priset 2015 som ett sätt att försöka illustrera hur pass billiga i drift elbilar är. Folk jämför elbilars inköpspris med bensinbilars och tycker att de är dyra – utan att inse hur mycket billigare elbilar är att äga, pga skattebesparingar och mycket billigare drivmedel. Tesla skulle genom “efter besparingar” priset försöka visa folk att en Tesla Model S som kostar 955 tusen kronor i inköpspris egentligen är jämförbar med en bensinbil som kostar 867 tusen kronor.

Det blev något av en kulturchock med dessa “efter besparingar” priser i Europa. Här är vi vana vid att se vad en vara kostar. Inklusive moms och allt, totalpris som man ska betala. I USA är det inte så, priser skrivs alltid utan skatter och avgifter som tillkommer. Därför var det inte många som reagerade på “efter besparingar” priser i USA – men det blev en ramaskri i Europa. Att “fuska” med priset på en vara, inte skriva ut riktigt exakt vad den kostar känns väldigt skumt här hos oss.

2015 skickade vi ett öppet brev till Elon Musk om saken och många andra gjorde liknande försök att få Tesla att ändra sig. Utan större framgång tyvärr.

MSpreis

För några veckor sedan hade dock konsumentmyndigheten i Tyskland tvingat Tesla att på deras tyska sajt endast få skriva ut kontantpriset på bilarna – inga “efter besparingar”. Priset €88,730 är det man betalar för att få sin bil i Tyskland. Längre ner står det sedan lite finstilt att över 5 år sparar man runt €7000 på att slippa köpa dyr bensin till bilen.

Svenska Konsumentverket vill nu få till något liknande för Sverige. Det lägre priset är ju inte något som köparen kan betala, utan det är bara kontantpriset som ska betalas menar myndigheten. Med ett liknande synsätt hade exempelvis tillverkaren av en snål dieselbil kunnat ange ett lägre pris på sin bil för att den drar mindre än en törstigare modell.

Konsumentverket hade även två anmärkningar på ångerrätten kring bilarna. Man har 14 dagars ångerrätt på Teslas bilar – dock 14 dagar från och med första dagen bilen har “gjorts tillgänglig för att hämta”, inte dagen då kunden faktiskt sedan hämtade ut bilen. Och det finns varken telefonnummer eller e-postadress uppgiven på sidan vart man kan ångra sig.

Tesla har nu fram till 19 april på sig att frivilligt åtgärda ovan punkter. Om de inte gör det kan Konsumentverket överväga ta till åtgärder mot företaget.

Vi på Tesla Club Sweden välkomnar Konsumentverkets initiativ, priserna på bilarna har varit ett huvudvärk ända sedan “efter besparingar”-priserna infördes år 2015. Tesla skjuter sig i foten med dessa priser: det är inte kul att tro att man kan köpa sina drömmars Tesla Model S för 867 tusen kronor – och först efter ett tag inse att nej hoppsan, jag måste visst betala 955 tusen kronor. Folk måste undervisas i hur billiga elbilar är i drift – men på något annat, bättre sätt än “efter besparingar” priser.

Undertecknad har dessutom personligen råkat ut för att jag visat beställningssidan för någon – som bokstavligen började gapskratta och anklaga Tesla för skojarfasoner. Inte den stämpeln Elon Musk är ute efter. Man ska inte skämmas för att visa Teslas hemsida för någon, det påskyndar inte direkt världens övergång till hållbar energi.

 


TCS fyra år sedan: Open letter to Mr Elon Musk

Redan för fyra år sedan försökte vi förmå Tesla att ta bort sina “efter besparingar” priser. Vi fick ett svar från företagets vice VD Jerome Guillen: ”Thanks for sharing your concerns. We are reviewing carefully.” Tesla tog visserligen inte bort “efter besparingar” priserna då men tonade ner dem lite grand. Nu kan det vara dags att ta bort dem helt.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 10 Responses to Konsumentverket håller ett öga på Tesla

    1. Top 12 says:

      Det är väl bra att belysa saker ur så många synvinklar som möjligt i information. Det där att de skulle vilseleda är ju lite tramsigt. Antigen kan man räkna eller så behöver man hjälp att räkna.
      Hade inte varit fel heller om alla bilar redovisades så. Vad kommer denna bil egentligen att kosta mig att äga totalt i låt oss säga 3 år om jag kör t.ex. 3000 mil per år. Ungefär som man redovisar energi förbrukning på ett kylskåp eller värmepump idag.

      • Geni87 says:

        Nja. Bättre då att visa räkneexempel på minskad månadskostnad eller liknande, att “sänka” kontantpriset baserat på besparingar för drivmedelskostnader är märkligt. Det Tyska exemplet ser vettigt ut. Man förstår ju tramsigheten i det nuvarande systemet om man beaktar det som nämns i artikeln, dvs att ICE-bil X med låg förbrukning skulle kunna redovisa ett lägre pris baserat på en lägre bränsleförbrukning jämfört med ICE-bil Y.

      • Johan Halvarsson says:

        Jag tycker också man ska tvinga företagen att skriva ut hur mycket det kostar att äga en bil, utöver kontantpriset, på alla bilar.

    2. Tanaxia says:

      Tycker detta är jättebra. Skriv ut dom FAKTISKA priserna. Sen kan man ha en fotnot eller dylikt med besparingar men inte som detta där dom väger besparingarna lika tungt som det faktiska priset med samma fontstorlek. Tyska sidan ser mycket bättre ut.

    3. Kingsthrone says:

      Som jag sagt tidigare, vad skulle en flaska Yes kosta om de inkluderade besparingar i priset..

    4. Filip says:

      Tycker inte att det är något fel att skriva pris efter besparingar men texten “efter besparingar” borde vara klart större och siffrorna som visar priset efter besparing borde vara mindre och till exempel skulle all den texten kunna vara lite gråmarkerad. Det bör också stå efter kontantpriset. Allt handlar om presentation.

    5. MikeL says:

      Det är en sak att de räknar bort miljöbonusen, det är en faktisk summa pengar som man kan tillgodoräkna sig, men att även räkna bort en helt hypotetisk summa bestämd utifrån en godtycklig jämförelse och sedan ge sken av att resultatet är en faktisk totalsumma är inte OK. Om det är någon sådan här summa de borde redovisa så är det kostnaden av att köra bilen, alltså summan per kilometer uträknat från elkostnad och servicekostnader.

    Lämna ett svar