Världens första elektriska flygbolag

HarbourAir

Kanadensiska flygbolaget Harbour Air håller på att bli världens första flygbolag med endast eldrivna flygplan. Deras 41 sjöflygplan fraktar årligen 500,000 passagerare från Vancouver och Richmond hamn till närliggande öar.

Med hjälp av en helelektrisk drivlina utvecklad av företaget MagniX kommer de konvertera sina befintliga flygplan till eldrift. På så sätt förlängs planens livstid samtidigt som drift och underhåll blir betydligt billigare. Elkonventeringen kostar ungefär lika mycket som att konvertera flygplanen till turboprop-motorer – fast elmotorn behöver sedan inte plockas isär för service varje 2500 flygtimme.

Flygplanen utrustas med 200 kWh batterier som kan driva den 750 hästkrafter starka elmotorn i 30 minuter – plus 30 minuter till som flygreserv. Det passar Harbour Air perfekt då alla deras flygrutter är på mindre än 30 minuter.

Första flygplanet kommer typgodkännas i höst och börja reguljära flygningar innan årets slut, sedan står övriga plan i kö för ombyggnad. Harbour Airs VD Greg McDougall vill inte vänta i onödan med processen, han tycker “If you think about it, it’s the evolution of transportation toward electric propulsion. The internal combustion engine is all but obsolete, really, for future development. It’s all about electric.”

Talande för den snabba utvecklingen är att första elektriska flygplanet som korsade Engelska Kanalen gjorde det i juli 2015 – och nu fyra år senare börjar reguljära passagerarflygningar med elflygplan.

 


TCS två år sedan: Elektrisk helikopter

För två år sedan rapporterade vi om både drönare för persontransport och eldrivna helikoptern VOLTA.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 8 Responses to Världens första elektriska flygbolag

    1. 997GTS says:

      Spännande! Måste kännas speciellt att flyga i heltystnad.

    2. Elputte says:

      Mycket intressant utveckling.

    3. Joel says:

      Jag såg dessa sjöflyg när jag var i Vancouver för några år sen, och det som slog mig då var två saker: hur brant de lyfter, och hur nära skyskraporna hamnen de utgår ifrån är. Stark och mindre högljudd eldrift borde vara hjälpsam då! 🙂

    Lämna ett svar