Elektrisk helikopter


När vi i måndags rapporterade om personliga drönaren Ehang 184 nämnde vi just oförmågan att autorotera som en av dess största nackdelar säkerhetsmässigt.

Medan en konventionell helikopter har sin tyngdpunkt långt under rotorn och kan därmed med bibehållen balans sjunka och nödlanda även om dess motor havererar har drönaren hög tyngdpunkt ovanför rotorerna som kräver datakraft för ständig kompensering – och som därför tumlar ur skyn vid motorproblem.

Ehang 184 kan därför få konkurrens av franska elektriska helikoptern VOLTA som -trots sitt namn- inte kommer volta vid motorproblem. VOLTA testflög första gången i oktober i fjol och har sedan flugit flera gånger med mänsklig pilot vid spakarna. Videoklippet ovan är från en testflygning medan den här nedan är från innan första flygningen – men visar instrumenteringen bättre, vilket säkert intresserar många tekniktokiga 😉

Företaget Aquineas hemsida avslöjar (naturligtvis på knallfranska) att även VOLTA kan flyga i 20-30 minuter. Topphastigheten anges till över 140 km/h. I likhet med elektriska bilar har även elektriska helikoptrar flera fördelar: låga kostnader för drift och underhåll, mekanisk tillförlitlighet pga avsaknad av utväxlingar och kugghjul och lägre ljudnivå. De kanske även hoppas få militära ordrar då de även listar fördelen “minskad infraröd signatur” utan förbränningsavgaser 😉

VOLTA är uppbyggd som en konventionell enrotors helikopter (plus stjärtrotor) och styrs av piloten på samma sätt som en sådan också. Aquinea nämner dock framtida möjligheter till autonom styrning. Till skillnad från kinesiska drönaren Ehang 184 kan även västerlänningar sätta sig och stiga ur farkosten med värdighet i behåll – instigningen i farkosten har inte klippts bort från videon 😉

Nu ska de utveckla efterföljaren VOLTA2 som blir en tvåsitsig helikopter med en prislapp på kring 200,000 euro – vilket om de lyckas blir ett prisvärt alternativ till många konventionella småhelikoptrar. Kommer Aquinea bli luftens Tesla?

Tagged . Bookmark the permalink.