Den senaste veckan seglade nyheten upp om att Tesla kan kanske komma etablera sin europeiska biltillverkning i SAAB-s gamla fabrik i Trollhättan.
Eller tja, ganska snabbt framkom det att det som egentligen hände var att några företrädare för Business Sweden tyckte det skulle vara en bra idé om Tesla placerade sin europeiska bilfabrik där. Tesla planerar att etablera en ny bilfabrik i Europa så de slipper frakta bilarna halvvägs runt jorden från sin nuvarande fabrik i Fremont, Kalifornien till de europeiska köparna.
Betraktar vi fabriken i Trollhättan (ovan) ser vi att den är jämförbar i storlek med Teslas nuvarande bilfabrik i Fremont (till höger).
Gamla SAAB-fabriken är på 483,000 kvadratmeter, Teslas fabrik i Fremont är endast marginellt större med sina 492,000 kvadratmeter.
Verkar passa? Då glömmer man bort en liten detalj. Eller snarare – en gigantisk detalj.
Tesla har sagt att i framtida fabriker vill de framställa både elbilar – och batterierna till dem. Framtida gigafabriker ska inte bara tillverka batterier utan även kompletta bilar.
Teslas europeiska fabrik ska alltså bli lika stor som deras nuvarande fabrik i Fremont – plus Gigafabriken!
På bilden till höger ser man Gigafabrikens storlek i samma skala som de andra bilderna. Google maps verkar ha tagit sin flygbild runt slutet av 2015 – byggnaden är idag tre gånger så stor. Röda konturen i bilden markerar storleken Gigafabriken kommer få när den blir färdig om några år.
Lokalerna i Trollhättan skulle kanske ha kunnat rymma Teslas europeiska biltillverkning – men är alldeles för små för att rymma även batteritillverkningen!
Dessutom finns det tyvärr två tunga argument till mot Trollhättan.
Till att börja med är fabriken inte till salu. Den ägs idag av företaget NEVS, som ämnar själva tillverka elbilar där. Ifall deras planer är realistiska eller inte spelar mindre roll – några signaler om att de skulle vilja sälja lokalerna har de inte gett. Vagt har det pratats om att de skulle kunna dela delar av lokalen med andra tills deras egen tillverkning kommer igång – men Tesla är inte ute efter en mindre, tillfällig, inhyrd bilfabrik utan en långsiktig egen som de kan expandera i! (Jag undrar vad NEVS kinesiska ägare tänker om oss svenskar som så gärna vill sälja deras fabrik till någon annan.)
Dessutom är själva anledningen till en fabrik i Europa att komma runt valutariskerna. Idag tillverkas Teslas bilar i USA och prissätts i dollar – men när de säljs i Europa får de betalt i euro. När dollarn blir dyrare mot euro höjs bilarnas pris i Europa. Senaste årens kraftiga höjningar av dollarkursen har lett till väldigt dyrare Teslor mot när de introducerades i Europa. Högre priser avskräcker köpare utan att generera mer inkomster till Tesla.
Nu när de ska placera en fabrik i Europa kommer Tesla med all säkerhet placera fabriken inom euro-zonen, för att få slut på valutarisken. Med Brexit som tankeställare kommer de kanske rentav undvika “perifera” euro-länder som Spanien, Italien eller Grekland. Blir inte fabriken i Tyskland blir den nog i Nederländerna, där Tesla redan idag har en monteringsanläggning.
Men där finns det väl inga gamla bilfabriker över? Nej, men Tesla är nog heller inte ute efter sådana. När de köpte gamla NUMMI-fabriken i Fremont var Tesla fortfarande ett litet företag med små finansiella muskler. Gamla GM/Toyota-fabriken kom då som en skänk ifrån ovan, en nerlagd bilfabrik som de kunde ta över billigt. Idag är bilden en helt annan. Tesla har egna starka finansiella muskler och kan bygga fabriker på egen hand. När de skulle bygga världens största batterifabrik letade de inte efter nerlagda gamla batterifabriker, eller ens tomma lokaler – utan de byggde en egen från scratch. Exakt så vill de göra med Gigafabriken 2 också – som även kommer inhysa montering av bilar.
De flesta gör tankevurpan att tro att Tesla ska bygga en bilfabrik. När de i själva verket vill bygga en till gigantisk batterifabrik – med montering av bilar också i ett hörn.
TCS tre år sedan: Är Tesla revolutionerande?
För tre år sedan (jösses vad tiden går) tog vi en titt om Tesla verkligen har kommit med något nytt, eller bara smackat in lite större batterier i vanliga elbilar? Vi räknade ihop tio punkter.
Trollhättan är endast intressant för att det finns bilbyggaringenjörer där, men det finns säkerligen fler i Rüsselsheim, Opel är väl inget framtidsmärke direkt. Håller med om att Tyskland och Holland ligger bäst till, Trollhättan är inte helt ute dock, där finns ny mark att bygga på om man vill det.
Precis, de har säkert en hel del personal som tar chansen att jobba på Tesla istället för X bilfabrik i regionen.
Sen har vi Rumänien också. Då kan bilarna bli rejält billiga, jmf med dacia ( om Sveriges ingenjörer nu inte duger)
Håller med att Sverige nog inte lär få något fabrik, däremot så tror jag inte den blir större än gigafactory 1, min gissning är att de heller bygger två “mindre” kombinerade batteri/bilfabriker än en gigantisk. Bättre att sprida riskerna och om de inte bygger saker åt varandra så blir det ändå inga extra transporter.
Men vi vår väl se, Lutar väl åt Nederländerna om de inte ska göra som de snackade om i USA att bygga den på gränsen mellan flera läder för o njuta av hummersås från flera stater 🙂 Detta beslut lär säkert vara lika politiskt som praktiskt.
Just Gigafactory 2 är ju redan beslutad var den ska vara. Det är Gigafactory 3, 4 eller kanske 5 som gäller för Europa. Jag är inte helt säker på att det är Europa som kommer få Gigafactory 3 utan det kan vara Asien och då Kina som tar denna.
Gigafactory 2 finns redan i Buffalo. 😉
https://electrek.co/2017/02/22/tesla-christens-buffalo-solar-factory-gigafactory-2-will-finalize-locations-of-gigafactory-3-4-and-possibly-5-this-year/
Det sägs att Sverige har en stor konkurrensfördel gentemot t.ex. Tyskland eftersom vi har ren(are) el. Jag tror inte att det argumentet håller. BMW i3 byggs i Leipzig som ligger i gamla Östtyskland, brunkolets Mekka. Men fabriken drivs av ren el som kommer från en egen vindskraftspark.
Det som talar för Sverige och emot t.ex. Nederländerna eller Tyskland är att vi har tillgång till råvarorna och ganska mycket yta att bygga en stor fabrik på.
Det är också värt att nämna att Gigafactory är designad i moduler som är optimerade för effektivitet (både plats och produktionskapacitet) och är tänkta att kunna återskapas i de nya fabrikerna för att hålla nere priset både på byggnaden och på den slutgiltiga produkten.
Tror som Tibor att valuta risken är en av de starkaste skälen till att inte bygga i Sverige. Antingen vi gillar det eller inte skvalpar vår valta tämligen betänkligt emellanåt, och det är en onödig risk att ta när man så enkelt undviker den.
Man ska nog inte räkna ut Sverige och Trollhättan helt (även om sannolikheten känns ganska låg) men en sak är jag väldigt säker på och de är att de kommer inte använda gamla SAAB lokaler. Satsar Tesla så vill de såklart ha egna lokaler, dessa “SAAB” lokaler är ju inte ens till salu. Dessutom tror jag att de vill bygga nytt, inte ta över gamla lokaler för då kan lokalerna optimeras direkt till hur fabriken ska fungera.
Man ser tydligt på bilderna att skalan är olika på dem (oavsett vad Google säger).
Jag uppskattar att SAAB fabriken är max en fjärdedel av TESLA fabriken.
Årsproduktionen av SAAB låg under toppåren på 80 talet runt 100 000 bilar/år.
Medan NUMMI fabriken toppade på 500 000 bilar/år, innan Tesla fick den.
Man kan faktiskt inte räkna bort Trollhättan p g a valutan i alla fall. Det är fullt lagligt att använda Euro som redovisningsvaluta i Sverige, vilket gör att man de facto befinner sig i Eurozonen även om man fysiskt i egentlig mening är utanför… Det är en av de intressanta följderna av Sveriges beslut att inte ha undantag gällande gemensam valuta men ändå inte införa den. Detta tillämpas redan av företag som anser att den svenska kronan är lite väl volatil för deras smak.