Minusgrader

teslavinter

Så här i vintertider pratas det en hel del om hur räckvidden påverkas. Alla vet ju att elbilars räckvidd minskar på vintern – få brukar nämna att bensinbilars gör det också.

Det är svårt att hitta statistisk underlag för exakt hur mycket elbilars räckvidd minskar på vintern. På vår elbilsmyter sida hänvisar vi till en rapport från Green Car Reports, från Kanada.

Nu har vår medlem Niklas hittat en till pålitlig statistikkälla som han skriver om på sin blogg: FleetCarma, även de från Kanada, samlar in statistik från el- och bensinbilar som ingår i bilpooler, företagsbilar och liknande.

De har sammanställt statistik från alla Nissan Leafs som de övervakar. Deras statistik bekräftar Green Car Reports, att Leaf tappar ca 30% av sin genomsnittsräckvidd på vintern:

Leaf_Range_Cold_Weather_FleetCarma

(Det skulle vara kul med liknande statistik för Tesla Model S.)

Intressant nog minskar maxräckvidden väldigt mer märkbart: medan de som hypermilade kunde ta sig nästan dubbelt så långt på sommaren som genomsnittet minskar skillnaden mellan snålåkarna och genomsnittet till endast 20% i sträng kyla.

Men det mest intressanta blir när man jämför elbilens räckviddsminskning på vintern med bensinbilens, och hur mycket extra drivmedel man måste använda för att komma fram. Nedanstående infografik från FleetCarma visar att ju kallare det blir – desto mer pengar sparar du!

FleetCarma-Electric-vs-Gas-Fuel-Efficiency-below-freezing3

 


TCS ett år sedan: Nyttiga webbsidor till centerskärmen

För ett år sen tipsade vi om nyttiga och roliga webbsidor som man kan visa på Model S stora mittskärm.

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.