Med fler och fler Tesla Model 3 levererade börjar de köras i alla möjliga väder av användarna. Långt ifrån soliga Kalifornien har bilarna även körts i regn och snö. Speciellt nu när en rekordkall köldknäpp håller stora delar av norra USA i ett iskallt grepp.
Som av en slump släpper Tesla nu även vinterdäck till Model 3. De lyckliga kunderna som nu får konfigurera sina länge eftertraktade bilar kan välja till 18 tums Pirelli Sottozero vinterdäck monterade på fälgar för $1,700:
Model 3 18” Pinwheel and Pirelli winter tire package provides maximum safety and grip when driving in wet or dry conditions, and on icy or snow-covered roads. The winter package guarantees a high level of traction, stability, and braking efficiency under 45 ℉, which translates to excellent comfort while driving, so you can enjoy wherever you drive with confidence.
Includes:
- 4 x 18X8.5J PINWHEELS
- 4 x 235/45/18 – PIRELLI WINTER SOTTOZERO™ SERIE II
- 4 x tire pressure sensors
- 4 x Tesla logo Pinwheel caps
Av någon anledning har Tesla börjat kalla sina Aero fälgar för “pinwheels”, troligtvis för att betona att under Aero navkapslarna finns det någorlunda snygga lättmetallfälgar.
Pirellis Sottozero däck var länge de enda vinterdäcken som erbjöds även till Tesla Model S och än idag är det bara i de nordiska länderna Tesla erbjuder Nokian vinterdäck till sina bilar. Vi får se om Tesla kommer erbjuda vinterdäck monterade med Nokian däck även till Model 3 i framtiden, eller om det enbart blir Pirelli för att begränsa valmöjligheterna och komplexiteten vid leverans.
Tesla Model 3 verkar dock vara en lika stabil vinterbil som Model S. Trots enbart bakhjulsdrift är det svårt att få sladd på den. YouTube-kanalen Now You Know (som även gav oss Model 3 adventskalendern) har testkört en Tesla Model 3 i snön:
De kör dessutom inte med vinterdäck, utan de Continental ProContact RX sommardäck som Model 3 levereras med. Teslans antispinn fick verkligen kämpa att få kontakt med vägbanan. Antisladdfunktionen är också otroligt responsiv och lyckas hålla bilen i färdriktningen trots sommardäck och bakhjulsdrift.
Först när de slog på “Slip start” kunde de få bilen att sladda. Teslas slip start funktion tillåter hjulen att spinna loss på halt underlag och tillåter även sladdar – så länge man har sladden under kontroll. Riskerar man att helt förlora kontrollen över bilen går ändå mjukvaran in och styr upp situationen. Det är därför slip start ofta kallas för “fun mode” av Teslaförare. Det fungerar bäst på fyrhjulsdrivna bilar men av videon att döma gör det ett bra jobb även på bakhjulsdrivna versionen av Tesla Model 3.
TCS ett år sedan: FF91
För ett år sedan visade företaget Faraday Future upp sin kommande FF91 elbil. En bil ännu större än Tesla Model X som kan bli en riktigt pampig direktörsvagn med sina massagestolar till baksäten. Om den nu någonsin blir nånting. Företaget hävdar fortfarande att FF91 kan börja levereras mot slutet av 2018 – men utan någon fabrik och med ständiga nyheter om bråk inom företaget, avhopp och finansieringsproblem börjar det hela mer likna Faraway Future…
För vinterdäck skulle jag kunna tänka mig att gå ner i dimension till 16 eller 17 tum. Men det är inte möjligt vad jag förstått. Hoppas iaf att det kommer billigare tredjepartsfälgar.