Nu har Tesla öppnat upp design studion på deras hemsida för de första “riktiga” Model 3 kunderna, det vill säga köpare som inte jobbar på Tesla utan köper Tesla Model 3 som vilken annan bil som helst. De första kunderna är Teslaägare, som redan tidigare äger en Tesla Model S eller X och bor i Kalifornien.
De lyckliga kunderna har fått mejl från Tesla med speciallänk till beställningssidan där de kunde konfigurera bilen de vill ha.
Det första kunderna får välja på hemsidan är ifall de vill få bilen nu eller senare. Just nu, med leverans inom fyra veckor i Kalifornien får man bara välja Tesla Model 3 med Long Range batteriet och med premium tillbehörspaketet, precis som de första bilarna Teslas anställda fick. Vill man ha någon annan Tesla Model 3 variant får man behålla sin plats i kön och vänta. Enligt Tesla kommer basversionen av Model 3 med standard mindre batteripacket släppas i början av 2018 och versionen med fyrhjulsdrift under våren. Vill man ha de modellerna (eller till exempel kommande prestandaversionen) får man fortsätta vänta.
Long Range batteripacket ger uppemot 50 mils riktig räckvidd (uppskattningsvis runt 585 km enligt NEDC), 5.2 sekunders acceleration 0-100 km/h och 224 km/h i maxhastighet.
Framtida Standard batteripacket kommer ge 35 mils riktig räckvidd (uppskattningsvis runt 41 mil enligt NEDC), 5.7 sekunders acceleration 0-100 km/h och 208 km/h i maxhastighet. Fast då får man vänta några månader till på sin bil.
Vi har för några månader sedan uppskattat de svenska priserna till att bli ca 100,000 kronor för Long Range batteriet och 54,000 kronor för Premiumpaketet. Baspriset för Tesla Model 3 uppskattar vi kommer bli runt 450,000 kronor innan Supermiljöbilspremie eller bonus/malus.
Sedan kommer svåraste problemet: vilken färg ska man ha på bilen? Det som ingår i priset är solid svartlack. Ska man ha någon annan färg kommer det kosta runt 11,000 kronor enligt våra beräkningar.
Vill man ha 19 tums sportfälgarna istället för standard 18 tum Aero får man betala 16,000 kronor. Man ska dock komma ihåg att under Aero navkapseln döljer det sig en helt OK (inte vrålsnygg men helt OK) lättmetallfälg. Många som redan har fått sin Tesla Model 3 har plockat bort Aero navkapslarna och kör runt med 18 tums lättmetallfälgarna. Vill man åka extra långt kan man enkelt snäppa tillbaka Aero-navkapseln. (Se bilder på Tesla Model 3 med och utan Aero navkapseln på här.)
Nästa val är betydligt enklare för även ifall du skulle beställa bilen utan autopilot och total självkörningsförmåga så kan du ångra dig senare. Bilarna levereras alltid med all behövlig hårdvara monterad och du kan uppgradera mjukvaran senare. Det kommer då kosta dig ca 11+11 tusen kronor extra men du har alltid möjligheten. Bestämmer du att köpa funktionerna redan nu kommer de kosta dig 54,000 kronor för uppgraderade autopiloten och 32,300 kronor för total självkörningsförmåga, enligt våra beräkningar.
Har du kommit så här långt så är det bara å hala fram kreditkortet och betala. De kunder som har gjort det i Kalifornien kommer enligt Tesla få sina bilar inom 4 veckor. Vi i Sverige får vänta i ungefär ett år till innan det äntligen plingar till i mejlboxen och det eftertraktade mejlet från Tesla anländer. Tills dess kommer Tesla ha släppt flera eftertraktade utrustningsalternativ så antalet val kommer utökas. Vi kommer kunna välja mellan två olika batteristorlek, bak- eller fyrhjulsdrift, standard eller prestandamodell, standard eller premium interiör och -många hoppas- med eller utan dragkrok.
Hur kommer du utrusta din Tesla Model 3? Vilka tillbehör kommer du välja, vilka kommer du välja bort? Skriv dina tankar i kommentarsfältet nedan!
Hur vet du NEDC räckvidden? Chevrolet Bolt har 238 miles räckvidd enligt EPA och 520 km räckvidd enligt NEDC. Ska basversionen bara ha en mils längre räckvidd än Renault Zoe enligt NEDC?
Du har rätt, det är inga officiella siffror än bara preliminära uppskattningar på forum och liknande. Jag har förtydligat texten.
Med Bolts omräkning till NEDC skulle Model 3 få 550 respektive 690km räckvid!
https://electrek.co/2017/07/28/tesla-accidentally-reveals-model-3-efficiency-hinting-at-impressive-range/
Haha NEDC alltså :p. Stämmer inte alls och går inte ens att jämföra bilmodeller emellan.
Zoe har definitivt fixats massor med för att få den att komma 40 mil. Model s 60 som har samma nedc räckvidd har de nog knappt pumpat däcken innan de kört.
Ta en model s och en zoe och kör runt dem i Stockholms innerstad och du kommer typ 30 mil med båda bilarna (kanske något längre med model s) men vem förutom taxi kör runt 30 mil i stan på en dag? Eftersom i princip alla som köper elbil jag laddning hemma så är det endast intressant var den har för räckvidd över dagen.
När är då räckvidden viktig? Jo på långresa. Vad är det för trafik som gäller på långresa, jo motorväg eller landsväg. Där ser räckvidden ungefär ut så här.
Landsväg:
Model s 60 – 38mil
Zoe – 23 mil
Motorväg:
Model s – 32 mil
Zoe – 19 mil
Slutsats: om model 3 “bara” får 41 mil räckvidd i nedc så kommer det ändå innebära en helt annan praktisk räckvidd än zoe.
Det lutar åt fyrhjulsdrift, premiumpaket, större batteri, aktiverad autopilot, annan färg och dragkrok om det finns.
Long range + premium interiör + ap = 650kkr
Aj!
Känner igen det där med kvalitetsintrycket. Jag besökte bilmässan i Detroit i Januari och slogs av hur stor skillnad det var på Chevrolet Volt och Chevrolet Bolt. Plastigt och enkelt i den senare. När man stängde bakluckan på Bolten skramlade det till som på en enklare Toyota.