Sedan API-t släpptes fri har det börjat dyka upp flera appar från olika leverantörer. Man kan nu bland annat titta på SVT play på mittskärmen, betala parkeringen för bilen och planera sin resa.
EasyPark appen som dyker upp på bilarnas mittskärm är utvecklad av parkeringsoperatören själv. Med hjälp av den kan man betala parkering i 2200 städer i 20 länder. När man återvänder till bilen och kör iväg avslutas dessutom parkeringen automatiskt så man betalar endast för tiden man stått parkerat.
Tack vare Polestars öppna utvecklarportal och Polestar 2 Emulator for Android Studio kan vem som helst utveckla egna appar för Android Automotive OS som sedan körs på bilarnas mittskärm.
Vi talar alltså om elbilen Polestar 2 och dess mittskärm, ifall du undrar. Inte Tesla.
A Better Routeplanner, ABRP är precis som namnet antyder ett bättre sätt att planera sin resa med en elbil. Mata in vart du vill åka så berättar ABRP var och hur länge du ska stanna och ladda. Även ABRP släpps nu som app till Polestar 2 mittskärm.
“Vi insåg tidigt att ABRP borde finnas i Polestar 2″, kommenterar grundaren Bo Lincoln. ”Tack vare Polestars öppna utvecklarportal och Android Automotive OS-emulatorn, kunde vi påbörja arbetet med appen innan vi kontaktade Polestar med förslaget att rulla ut det i deras bilar.” Den öppna plattformen tillåter utvecklare från andra företag att ta fram appar som kan köras direkt i bilarna.
A Better Routeplanner började faktiskt som ett hobbyprojekt i början av 2017 här på Tesla Club Swedens onlineforum. Det var våra Teslaägare som utvärderade de första betaversionerna av programmet på sina datorer och mobiler. Men än idag kan man inte installera en ABRP app i våra bilar. Det går iofs att öppna abrp.mp i våra bilars webbläsare men det går inte att installera en app i en Tesla på samma sätt det nu går i Polestar 2.
Ända sedan de första Tesla Model S började levereras 2012 har det pratats om appar till deras mittskärm – men inget konkret har hänt på nio år. Polestar å sin sida har satsat fullhjärtat på öppna system och redan från första dagen tillåtit andra att utveckla appar till deras bilar. Medan Teslas mittskärm kör ett eget OS med eget (patenterat) användargränssnitt har Polestar valt Googles öppna Android Automotive OS. Tesla tillåter inte ens användare koppla sina mobiler till bilen med Apple Carplay eller Android Auto.
Tesla utvecklar själva helt egna appar till sina bilar – Polestar följer trenden hos mobiltelefoner och låter andra utveckla appar till deras bilar. Tesla hade nio års försprång – men tack vare sin öppna plattform kom Polestar ikapp och förbi på ett enda år.
Mja, “kom ikapp” vet jag inte om jag håller med om. Visst, möjligheten att tillåta tredjepartsappar, där kom dom ikapp. Men jag ser inte riktigt fördelen om man med detta överlåter andra att fylla de funktioner man själv inte behagar erbjuda. Och till vilket pris?
Tesla gör lite av en Apple, de säkerställer användarens upplevelse i fråga om kvalitet och stringens. Sen finns det såklart luckor som skulle behöva fyllas, men jag föredrar nog kvalitet framför kvantitet i detta fallet. Därmed inte sagt att det finns områden där t ex ett konsekvent gränssnitt inte är lika viktigt, såsom spel t ex.
En funktion som jag gissar skulle vara någorlunda enkelt att implementera och som ger stort mervärde skulle vara att kunna “casta” innehåll från mobilen till bilens skärm och ljudsystem.
Fast Apple har ju en AppStore, till skillnad från Tesla? Att tredjeparter ska stå för operativsystemet (som Apple och Tesla tillhandahåller) tror jag ingen föreslagit. Men att tillåta tredjeparts appar ser jag inte hur det skulle vara negativt. Du kan ju välja att inte installera några om du vill köra en vanilla experience
Jo, jämförelsen med Apple är lite med tanke på deras strikta regler kring riktlinjer och utformning. Jag ser absolut inget negativt med att erbjuda en “Tesla AppStore” (så länge den är aktivt modererad), men jag skulle föredra att stabila och kvalitativa kärnfunktioner, såsom navigator, mediaspelare etc, alltid erbjuds av Tesla (även om alternativ gärna får finnas). Ville bara säga att en AppStore aldrig får bli en ursäkt för att själv inte ta fram högkvalitativ mjukvara (därmed inte sagt att det är så hos Polestar).
Absolut, håller med om allt!
Ett problem är väl att Tesla varken kan hantera konsekvent gränssnitt, eller ens användarvänligt gränssnitt, men ej heller basala funktioner som navigering som definitivt inte ligger ens i närheten av vad exempelvis Google med flera kan erbjuda. Bara Teslas urusla hantering av kartuppdateringar är ju löjeväckande för en bil i den prisklassen…
Tesla gör som Apple ja, genom att låsa in kunderna i deras egna system, slutna från omvärlden, där man motarbetar varje eget initiativ, vare sig det gäller mjukvaror eller reparationer och reservdelar. Under den resan skiter man dessutom i kunderna genom dels ovanstående men även genom att man har dålig kundhantering och kundservice samtidigt som man ljuger friskt i stället för att vara ärliga mot kunderna.
En väldigt bra styrka för Polestar/Geely med deras infotainmentsystem att de tillåter tredjepartsappar. Här har Tesla helt klart halkat efter på marknaden. Skall de fortsatt vara relevanta i framtiden så måste de ordna en egen appmiljö och butik som oberoende utvecklare kan använda (ivf. efter godkänning).
Nu vet jag inte säkert, men antar att Tesla använder något linux baserat OS till sina bilar. Vore smidigt om det gick att installera deb, flatpacks, appimages etc istället för att vänta på att tesla lägger till den app jag vill ha.
Kolla med Green the only. Har har jäkligt bra koll på systemen i bilen.
Tyvärr är väl Tesla inte ensamna om att lansera ett fräsigt gränssnitt utan att tillåta fler appar. Renault lanserade för över ett år sedan ett nytt OS till Zoe, än idag finns det två appar, Video och Bilder som tillåter att man tittar på media via USB. Inget SDK är släppt och ajg vet faktiskt inte vart de vill komma, då det har varit allmänt tunt med mjukvaruuppdateringar, trots att bilen har fullt stöd för OTA. Polestar känns som en av de vettigare spelarna, de släpper både ny funktionalitet via OTA samt att de tillåter tredjepartsappar.
Det är många som jämför Tesla med Apple och på just denna punkten är det ju nästa så.
Jag tror att hade en Tesla kostat som en iPod Touch eller iPhone kostade när de kom, så hade någon redan fixat så man kan installera andra appar.
Apple hade ju heller ingen Appstore från början på sina mediespelare och telefoner, utan det var när någon fixat så man kunde installera andra appar som Apple började ha en app-store.
Men jag antar att det inte finns tillräckligt många som är villiga att riskera att bricka sin Tesla genom att försöka hacka systemet och installera andra appar.
Jag har själv än så länge en Ioniq, och den har Android i grunden, och där hittade någon hur man kunde få in anndra appar, så jag har flera olika appar nu, ex. VLC för video, samt en app att skicka information till ABRP.
Att Tesla inte stödjer appar, eller ens Android Auto eller liknande tycker jag är rätt dåligt, jag använder Waze rätt mycket, och att inte på något sätt kunna få in det på skärmen i Tesla tycker jag är en miss som jag hoppas Tesla fixar tills när jag en gång skaffar en Tesla.
Det är inget problem – du kommer inte förstöra din Tesla genom detta. Däremot kommer Tesla göra ALLT (och gör allt redan) i sin makt för att förhindra dig att göra saker själva, och OM de kommer på med att så ändå sker kommer de att strypa funktioner.
Får Tesla till exempel reda på att du själv reparerat ditt batteri genom någon utomstående verkstad så kommer de stänga av snabbladdning med mera. Det har redan hänt flera och det kommer fortsätta ske.
Enda anledningen till att man börjat kunna köpa reservdelar själv till bilarna är för att lagstiftarna i flera länder tvingat Tesla till detta.