OECR here we come!

STO_CPH

De närmsta dagarna kommer Tesla Club Sweden vara lite självgående. Lugn, jag har laddat upp med intressanta nyhetsartiklar som kommer presenteras varje vardag kl 08:00 precis som vanligt. Och forumet kommer också tuffa på precis som vanligt. Men på autopilot 😉 , utan någon chaufför bakom spakarna. Undertecknad chauffören kommer nämligen ge ut sig på en liten resa till Köpenhamn där han ställer upp i Oresund Electric Car Rally.

En 130 mils tripp från Stockholm till Köpenhamn och tillbaka skulle inte vara några som helst problem i en Tesla Model S, många har kört långt mycket längre med dem i somras. Men det är ju ingen sport! Gör om det i en Nissan Leaf så kan vi börja snacka. Det är just det jag har börjat med nu – när du läser detta swishar jag fram i otroliga 90 km/h längs E4 i hopp om att nå fram till nästa CHAdeMO laddare (kommer besöka 19 av dem de närmsta dagarna) och hoppas hitta dem hela och fungerande.

Problemet med långturer med en Nissan Leaf är faktiskt inte begränsade batteriet. Inte räckvidden fram till nästa laddare. Inte långsammare laddningen heller. Inte att laddningen kostar en slant heller. Utan att man alltid har hjärtat i halsgropen: kommer laddaren jag kommer fram till att fungera?

Allt det andra kan man kalkylera med och planera. Men uppladdning.nu är full med berättelser om snabbladdare som inte fungerar, om mystiska felkoder, och reservdelar som påstås ha beställts till laddarna av sina operatörer och som dröjer månader att lagas.

Alla pratar om kW och laddtider när de pratar om Tesla Motors Superchargers. Men deras faktiskt viktigaste egenskap är inte deras höga effekt – utan deras extremt höga pålitlighet! Inte nog med att på de flesta Supercharger-anläggningar så finns det 6 eller 8 laddstolpar, så om en råkar gå sönder så finns det massor med andra. Själva Superchargern är också modulärt uppbyggd, av 12 stycken likadana laddare som finns i bilarna. Förutom skalfördelar med billigare komponenter i höga tillverkningsserier blir Superchargers också extremt robusta: om en av de 12 modulerna går sönder fortsätter de andra 11 opåverkade att ladda bilen – ägaren märker knappt ens den 8% laddeffekt som försvann.

Ingen Teslaägare har någonsin åkt med fjärilar i magen till en Supercharger-anläggning i undran över om den kommer att fungera eller inte. Superchargers bara står där och fungerar. Alltid.

Ska man snabbladda sin elbil hos någon annan är det däremot inte alls lika självklart grejerna fungerar. Alla CHAdeMO och CCS laddställen i Sverige har en enda laddare att erbjuda. Fungerar den inte är det kört. I bästa fall -om det är en storstad- kan du hoppas kunna ta dig till en annan snabbladdare i staden. Om det nu öht finns några andra. Och om de fungerar. I flera veckor i somras strejkade tex alla tre snabbladdarna i Västerås.

Hittar man ingen snabbladdare får man börja ladda bilen med växelström, med den inbyggda laddaren. Som i Leafs fall är på 3.6 kW, så istället för snabbladdning på en halvtimme får man plötsligt tillbringa sådär sex timmar någonstans man inte vill vara, istället för att fortsätta resan till nånstans man vill vara.

OM alla laddare nu fungerar är planen följande:

Onsdag : åka från Stockholm till Gränna, där vi övernattar

Torsdag : åka från Gränna till Köpenhamn

Fredag : en dag i Köpenhamn med frugan

Lördag : OECR första tävlingsdag som tar oss från Köpenhamn till Helsingborg

Söndag : OECR andra tävlingsdag, Helsingborg till Malmö, sedan till Markaryd för övernattning

Måndag : åka hem till Stockholm

Tisdag : vada igenom tusentals missade inlägg på teslaclubsweden.se forum

Har du vägarna förbi Sundstorget i Helsingborg på lördag kl 14-16 eller Stortorget i Malmö på söndag kl 14-16 kan du beskåda alla de 50-tal elbilar som är med i rallyt, och träffa mig och många andra elbilsentusiaster för en pratstund!

 


TCS ett år sedan: Teslan går som tåget!

För ett år sedan jämförde vi elförbrukningen mellan att åka tåg och elbil, och kom fram till att åker man tre i en Tesla åker de lika energieffektivt som om de skulle åkt med tåg!

Iom att Nissan Leaf drar mindre el per km än Teslan så kommer frugan och jag åka mer energieffektivt till Köpenhamn med vår elbil än om vi skulle ha tagit tåget!

Vanligt regionaltåg (inte SJ2000 utan de långsamma med RC-lok) drar 0,09 kWh per personkilometer – vår Leaf med två personer i drar 0,16 kWh per kilometer i 90 km/h konstant fart dvs 0,08 kWh per personkilometer!

 

Tagged . Bookmark the permalink.