Polestar 2 provkörd

polestar_2_001

Tesla Club Swedens medlem och elbilspodden Bilar Med Sladds programledare Fabian Ruben har fått provköra kommande elbilen Polestar 2.

Han verkar vara lyrisk över bilen, att döma av nedan video. Bilens byggkvalitet, köregenskaper och nydanade mittskärm får toppbetyg av Fabian. Även sittkomfort och bagageutrymmen, och bilen har många väl genomtänkta detaljer.

Enda egentliga kängan bilen fick var den laddbricka från Plugsurfing som levereras med bilen och att Polestar därmed tycker att “japp, nu har vi fixat det där med laddning”.

Fabian ger en unik vinkel i sitt reportage genom att han inte är en traditionell biljournalist, utan är en elbilist. Han jämför Polestar 2 med framför allt andra elbilar, och främst kanske mot Teslas elbilar. En sån liten detalj som att laddluckan är helt manuell går traditionella biljournalister förbi – men som elbilist vet man hur andra elbilar löst problemet. Och att förr eller senare glömma stänga laddluckan handlar inte om lathet – utan om sannolikhetslära.

“Så är det här elbilen som får Svensson med på elbilsbanan? Svaret är ett rungande ja.” avslutar Fabian sitt reportage med. Även om vi därmed nu avslöjade slutet 😉 bör du ändå titta igenom hela reportaget nedan:

(Personligen har jag inte fått provköra Polestar 2 än, men Fabians provkörning verkar lovande. Mitt problem när jag provsatt den var dock att med min långa korpulenta kropp kunde jag knappt komma in i baksätet. Andra bilar har mer inbjudande bakdörr öppningar.)

 


Polestar_batteripackTCS ett år sedan: Polestar 2

När Polestar först visade upp sin kommande elbil gick vi i detalj igenom dess uppbyggnad och tekniska lösningar. Och diskuterade även hur Polestars och Volvos elbilar kommer främja alla svenska elbilister, oavsett vilket märke de kör…

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 13 Responses to Polestar 2 provkörd

    1. Marcus says:

      Villa, vovve, Polestar? Kanske det. Just vovven ser jag som ett litet bekymmer eftersom jag befarar att den får ligga ner hela tiden med tanke på den låga taklinjen där bak. Men det sitter åtminstone en vettig baklucka på bilen, Det finns alltså möjlighet att skapa en stor kombiliknande lastyta antar jag.
      Det kanske bör tilläggas att dragvikten är bäst i klassen. En bil som tål att jämföras tror jag.

    2. Crion says:

      Något som jag funderar på är andrahandsvärdet på premium elbilar jämfört med Tesla. Vi talar ju ändå om en bil som är jämförbar i pris vad jag förstår.

      Ingen uppdateras löpande med samma grad av förnyelse som Tesla. Tänk mjukvaran i model 3 när den rullade ut 2017 vs idag 2020.
      Jämför det med ex. IPace idag och när den rullade ut. Ingen massive development eller R&D i självkörning etc. Den kommer se dated ut i varenda jämförelse.

      Hur blir det med Volvo och Polestar? De verkar förstå att mjukvaran och uppdateringar är en del av the Tesla experience. Men vad klarar de av att leverera över tid? Tesla badar nu i pengar tack vare sin aktiekurs 1200 dollar. De gick inte back under nedstängningen i pandemin. De har egentligen all ducks in a row och kan bara köra på. Polestar har ALLT att bevisa i sin experience är i närheten av Tesla annars vet jag inte varför man skall köpa denna istället för en Model-Y eller Model 3??

    3. Storapa says:

      Förstår inte varför videon framhåller risken att glömma stänga luckan, det gör man väl när man kopplar ur laddkabeln?

      • Marcus says:

        Förstår jag inte heller. Vår ena bil har självstängade lucka, den andra inte. Den luckan som inte stänger sig automatiskt står vidöppen när man drar ut sladden. Jag inser inte riktigt varför man skulle glömma att stänga den. Men vi är alla olika. En del har kanske tankarna någon annanstans. Men då är nog risken ganska stor att man glömmer andra saker också. 😉

    4. Tony says:

      Då beställare nu får regnummer på P2 får bra offerter på dessa nya oprövade bilarna.
      Så jämfört med Tesla M3 som är klart dyrare i snitt att försäkra.
      Tankar kring det?

    Lämna ett svar