Regeringens lösning på bränslekrisen: ösa pengar på elbilister!

MikaelDamberg

Finansminister Mikael Damberg presenterade i går regeringens stödpaket som ska motverka de höjda bränslepriserna. Bensin- och dieselpriset har skjutit i höjden de senaste veckorna. Men döm vår förvåning då vi insåg att regeringens lösning tydligen är att ösa pengar på landets elbilister! 🙂

Visst sänks skatten på bensin och diesel. Men endast med 1,30 kronor per liter och endast under sommaren (juni till oktober). En så minimal sänkning så man undrar om någon ens kommer märka det när de står där vid pumpen.

Däremot får alla som äger en bil 1 000 kronor. Vi fick dubbelkolla men så är det: alla privatpersoner som äger en bil kommer få ersättningen – även elbilister! Och bor du i en kommun i stödområde 1, 2 eller 3 så grattis: du får 500 kronor till!

Den genomsnittlige bilisten som kör 1100 mil per år kommer tanka runt 320 liter på de fem månader regeringens skattesänkning gäller (om man räknar med 0,7 liter per mil i förbrukning). Det blir 416 kronor i skattesänkning. Plus tusenlappen drivmedelskompensation blir 1 416 kronor som -om vi räknar med 18 kronor litern- räcker till 78 liter soppa som räcker 112 mil med ovan förbrukning. Landets avgasbilister “får” alltså drygt 100 mil körsträcka från stödpaketet.

Elbilisten som får 1 000 kronor i drivmedelskompensation kan köpa runt 500 kWh el för dem som räcker 250 mil. 🙂

Dessutom kan man få uppemot 1 000 kronor till i elpriskompensation. Utöver de upp till 6 000 man redan blivit lovad. Alla som förbrukar mycket el får kompensationen – även de som haft fast elpris eller bor i norra Sverige med låga elpriser. Hur man än räknar får elbilister mångdubbelt fler mil i kompensation än avgasbilister.

Som glasyr på kakan skjuter regeringen dessutom äntligen till extra medel även till elbilsbonus systemet. Som vi tidigare rapporterat skulle den allokerade budgeten endast ha räckt fram till sommaren. I och med att man får bonusen utbetalt 6 månader efter bilköpet svävade de som köpt elbil i år i ovisshet, kommer de verkligen kunna få 70 000 kronor i elbilsbonus? Pengarna som sköts till i går kommer täcka utbetalningarna fram till nästa vinter i alla fall. (Förhoppningsvis, om nu inte folk stormar bilhandlarna och vill köpa massa elbilar, vilket redan händer nu på grund av de dyra bränslepriserna.)

Dessutom flaggade regeringen för att de ska göra om reseavdraget. Enligt förslag kommer nya systemet enbart baseras på avståndet mellan bostad och arbetsplats, färdmedel eller kostnaden för resorna kommer inte ha någon betydelse. Kör du elbil till jobbet kommer du alltså få lika mycket i ersättning och därmed kunna spara mer än om du tankar dyr bensin eller diesel.

Regeringen hoppas kunna blidka avgasbilisterna med sina stödpaket. Det pratas redan om populism och valfläsk. Fast de som tjänar mest på åtgärdspaketet är faktiskt elbilisterna.

Tack för det, regeringen! 😉

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 20 Responses to Regeringens lösning på bränslekrisen: ösa pengar på elbilister!

    1. Mocke says:

      Vi har fordonsregister så det är inte svårt att rikta stöd till där det behövs. Ex åkerinäringen som levererar mat och mediciner till landet. Varför de som inte drabbas skall få ersättning är bara orättvist mot de som har det riktigt jobbigt.

    2. JN says:

      Nästa steg blir att sänka energiskatten på el till EU’s miniminivå så att man inte behöver ladda bilen med 66% skatt.

    3. Axel Holm says:

      Detta känns som ett någorlunda trubbigt stöd. Kanske hade varit bättre att ändra så att moms ej betalas energiskatt och koldioxidskatt och låtit resten vara. Se räkneexemplet nedan

      (Faktisk produktkostnad x 1,25) + koldioxidskatt + energiskatt = det du betalar vid pumpen.
      (9,89 x 1,25) + 2,64 + 4,18 = 18,25

      Och sedan kompenserat de näringar som är starkt beroende av fossilpriserna TILLFÄLLIGT, typ 1 år. Tex åkerinäringen måste lära sig att ta ut bränslekostnaden som en faktor i sina kontrakt.

    4. micks says:

      Ja hej och hå!
      Reduktionsplikten borde tas bort och lägga bränslepriset på europeisk nivå.
      Det ska bli spännande och se hur jordbruket klarar av detta.
      Ännu mera spännande ifall det blir livsmedelsbrist (med tanke på självförsörjningsgrad).
      Kommer inflationen (beroende på höga skatter) att ställa till med räntehöjningar, klarar hushållen det?

      Spännande tider verkligen.

      • Björn says:

        Ja hej och hå, det är priset vi betalar för vår egna saktfärdighet i omställningen. Något som bara accellererats av kriget. Vi borde varit förbi denna diskusion för länge sedan och haft en omvänt begrepp ” maximal tillåten fossil inblandning”. Det borde redan funnits en nationell plan för omställningen till fossilfritt som antagits av en bred majoritet i riksdagen, som tagit höjd för livsmedelsproduktion, biologisk mångfald osv. Men så är det när konservativa har för mycket inflytande i riksdagen.

        • micks says:

          Omställning ja, hade inte tesla stressat upp biltillverkare med elbilarna så hade vi fortfarande bara haft höga skatter på bränsle och i princip inga alternativ på bilsidan. gällande maskiner för jordbruk så förhalas omställningen, vet bara en traktor exvis Fendt vario e100 som funkar som gårdstraktor (100 kwh batteri motsvarande 30l diesel) och den går inte att köpa.
          entreprenadmaskiner är kina långt framme på (luigong,socma). inblandning med palmolja etc är ju inte så smart (tänker reduktionsplikt).
          Volvo har doppat i tån med en 3,5 tons batterilastare(L25E) som visserligen har typ2 laddning men bara enfas 13A (37 eller 40kwh batteri) och en speciallösning för snabbare laddning, hål i huvet.
          Lastbilar långfärd på eldrift ja det blir spännande, varje lastbil behöver ju laddeffakt på 1,5mw ungefär för att ladda inom kör vilotid. Det är nog bara tesla som klarar avv den infrastrukturen med lagring i megapack. Nån som har hört om dåligt elnät i södra sverige?
          drömmande miljömuppar är inte heller så smart

      • berra says:

        Den 1 Januari gick HVO100 upp med ca 5kr utan någon skatteändring skett.

        Jag skulle kalla det sabotage av bensinbolagen. De har långsiktiga regler att spela efter, ändå skyller de på brist.

        Ingen kan någonsin får mig att tycka synd om ett bensinbolag.

      • EvCar_swede says:

        Reduktionsplikten ska vara kvar på samma nivå nästa år 2023 & uppräckningen på drivmedels skatten blir också kvar på samma nivå. Sedan har redan nu oljepriserna och $ gått ner i värde mot SEK. Så detta gynnar fossila bränslen men sedan är det också valår

    5. berra says:

      Fortsatt höga elpriser i Europa.

      Igår (14 mars) producerar Frankrikes 61GW bara 34GW och landet importera 7GW

      Nästan hälften av Frankrikes kärnkrafts står still, det börjar närma sig vår så alla 61GW kanske man inte skulle kunna kräva men åtminstone 50GW.

      Jag kan inte franska, men någon fransktalande på detta forum kanske kan kolla de franska sidorna och berätta för oss vad som hände ?

      Om Europa ska ersätta trasig fransk kärnkrafts el med dyr gas el. Så kommer vi fortsätta ha höga el priser.

      Källa:
      https://energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=en&c=FR&stacking=stacked_absolute_area&interval=month&year=2022&month=03

    6. Snåla Grisen says:

      Det känns som att man gör allt för att vinna valet till höst. “Slösa inte bort en kris”, heter det ju. Nu öser man helikopterpengar överallt mot röstboskapen, men att ge mer än 2 miljarder extra till försvaret, nja det gick inte, finns inga pengar.

      Jag säger, låt priserna och marknaden att sköta sig själv. Visst, elpriset i södra Sverige är i mångt och mycket ett facit av mångårigt vanstyre av energipolitiken, så här har man lite att ta igen och be om ursäkt för. Att man nu delar ut pengar för att det är “för dyrt” att tanka, hallå? Vad händer om vetepriserna fördubblas och en limpa Skogaholms kostar 50 spänn? Ska man dela ut ett brödbidrag med?

      Det är extra komiskt att elbilister får ta del av en tusenlapp de med, det är mer än vad vi i SE4 får i elpriskompensation, då vi har varit duktiga och energieffektiviserat samt sparat el. Undrar dock hur de räknar för de som har två bilar i hushållet men där en person står på båda, så har vi det t.ex.

      • Olof Persson says:

        Från frågor och svar angående detta: Grundregeln är att alla som äger eller leasar en personbil omfattas av kompensationen. Stödet är 1000 kronor per personbil. Personer som bor i stödområde 1, 2 och 3 och som äger en personbil får ytterligare 500 kronor i kompensation.
        Kompensationen utgår för maximalt en bil per person.

        Så det kan nog vara bra att skriva över den ena bilen på en annan person i hushållet.

    7. Kalle56789 says:

      Ja nog är det för mig med elbil sedan juni 2021 oerhört trevligt med alla bidrag. Jag råkade köpa elbil just när jag gjorde det. Ingen visste om alla kommande höjningar av el och bränsle då. Jag band mitt elpris också i juni 2021 till samma pris jag haft sedan 2018. Tyckte att det var helt perfekt faktiskt med en helt ny elbil i form av en VW e-up 2020 vad gäller kostnader som totalt var billigare än med den förra bensinbilen.

      Med alla avdrag på elräkningar jag kommer att få plus en tusenlapp så kör jag ju faktiskt elbilen gratis i några månader, har inte räknat exakt dock. Min nästan dubblerade elförbrukning är enbart för att jag laddar bilen hemma för 16 mils körning 5 dagar i veckan och inte köper bensin längre och inte på grund av att jag har ett rörligt pris.

      Egentligen blir kontentan av detta nya stödpaket just mer för elbilsägare vilket i och för sig inte är fel eftersom målet är att få bort fossila bränslen. Men sättet som de presenteras på är helt bisarrt. De vet vad konsekvenserna blir av stödpaketet precis som vi andra och kanske fullt medvetet och planerat men låtsas som om det regnar.

    8. Exellen says:

      Ett alldeles för snabbt och illa genomtänkt beslut. Ett höjt resebidrag hade varit bättre, inte att det blir billigare att tanka vattescootern i sommar.

    Lämna ett svar