Så är det att jobba på Tesla Giga Berlin

Resizer_16338131208880

Dagens artikel är skriven av vår medlem Zalman3:

Jag hade förmånen att få tag på biljetter till Gigafactory County Fair. Stort tack till Tibor som fixade detta! Trots att det var ganska mycket folk gick det smidigt att komma in på området. Man fick 3 kuponger som gav gratis dryck, mat och åkatraktion. Tack Elon! Det fanns en stor scen där Boris Brejcha uppträdde på kvällen. Inne på området fick man känslan av nöjesfält med stor scen, Tesla spolar, mattält, pariserhjul, radiobilar och åkatraktioner för små barn.

Jag gick fabriksrundan 2 varv. Första varvet ställde jag mest frågor om tekniken.

Andra varvet ställde jag mera frågor om personalen. Det var 3 kategorier av personal. Dels volontärer som inte kunde svara på speciellt många av mina frågor. Sen var det monteringspersonal på golvet, och det var även personal med någon form av högre befattning.

En stor del av personalen kom från tysk bilindustri, dels från biltillverkare, men även från underleverantörer. Frågade om det var svårt att få jobb hos Tesla. Monteringspersonalen sa att det inte var så svårt. Medans de med högre befattning fick genomgå omfattande tester.

Frågade efter fördelar med att jobba hos Tesla. De med högre befattning har möjlighet till någon form av aktieköp under förmånliga omständigheter.

Frågade om hur Berlinare såg på Tesla fabriken. Vissa var negativa till Tesla, medans andra var positiva till ca 12 000 jobb initialt.

Elon pratade om att ett dagis ska finnas på fabriken. En mindre järnvägsstation ska också byggas i närheten av fabriken.

Tesla hade även många informationsskyltar i fabriken:

GBZ1

Tesla Berlin kan tillverka lika många elbilar per år som det såldes elbilar i hela EU 2020.

GBZ2

80% av komponenterna kommer komma från Europa, bland annat Sverige.

GBZ3

80% av personalen kommer från Tyskland.

GBZ4

Den gjutna bakdelen går ganska nära bakre kofångare. Undrar hur bra den lösningen är vid krock. I den gjutna framdelen finns dock profiler som enkelt kan bytas efter en krock.

GBZ5

På bilden står det upp till 7 lager färg. Lackkillen som stod där sa dock att de kommer ha mellan 5 till 13 lager beroende på vilken färg som används. Dessutom kan skikten ha olika tjocklek.

GBZ6

Batterifabriken kommer kunna tillverka mer än 1 miljon battericeller per dag.

GBZ7

Storleksjämförelse av olika batterier.

GBZ8

Den Berlinbyggda bakre PM elmotorn uppgavs komma få den senaste tekniken med vätskekyld stator och hairpin linning. Dessa elmotorer kommer därmed blir ännu effektivare. Invertern sägs få den senaste Silicon Carbide tekniken.

Bookmark the permalink.
  • martinot

    Spännande bilder ifrån fabriken och information om tillverkningen! Tack!

  • sesundbackl

    Det är också en spännande tid vi har framöver när produktionen kommer igång!

  • Pontus

    Är bilden på motorn direkt ifrån fabriken eller från en affisch? Ser inte ut som en riktig hair pins lösning?

    • Bo Ek

      Motorn på bilden har inte hairpin