Tesla bygger Megacharger vid Giga Nevada

Megacharger

Tesla håller på att bygga världens första Megacharger station för eldrivna långtradare utanför sin batterifabrik Giga Nevada. Den kommer att ladda de första Tesla Semi långtradare som kommer köra leveranser mellan Giga Nevada och bilfabriken i Fremont.

GigaFremont

Redan för tre år sedan gjorde Tesla den första testturen mellan fabrikerna och levererade batterier med prototyp långtradarna. Nu verkar Tesla förbereda sig för en mindre testflotta med mer seriemässiga lastbilar som ska köra rutten. Redan på Tesla Semi eventet berättade Elon Musk att de första lastbilarna kommer Tesla själva använda till rutten mellan fabrikerna för att testa att allt fungerar innan lastbilar börjar levereras till externa kunder.

MCS

Teslas eldrivna långtradare sägs få runt 500 kWh batterier som snabbladdas via ett standard MCS kontakt (vidareutveckling av CCS) med runt 1 MW laddeffekt. Därav namnet Megacharger. I ett brev till de kunder som redan beställt Tesla Semi skrev företaget att de är övertygade om att Tesla Semi kommer överskrida värdena på 480 och 800 km räckvidd som uppgavs vid lanseringen.

Semi

I framtiden kan vi komma se ett antal liknande Megacharger laddbås dyka upp bredvid dagens Supercharger stationer. En Megacharger på 1MW kommer dra lika mycket ström som fyra stycken V3 Supercharger tillsammans. MCS standarden i sig medger laddeffekt upp till 4.5 MW.

Läs mer om Tesla Semi:

Långtradareventet

Inte bara chips

Teslas brev till långtradarkunderna

Kan Tesla Semi vara sann?

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • JH

    Varför inte använda oppcharge? Befintlig standard för tunga fordon, helt automatisk utan kavlar att hantera och något man kan köpa över disk. Nu. Dessutom med stor sannolikhet snart eu standard.

    • Björn

      ” Power ratings are currently 150, 300 and 450 kW. Charging current is controlled according to IEC 61851 part 1 and part 23 (electric vehicle conductive charging system)”. Är väl svaret på det.

      • JH

        Hmm intressant, kunde ha svurit på att jag set timplmentationer upp till 2. megawatt. Pantograf systemet i sig medger ju riktigt höga laddströmmar, och det är ju bra också ur synvinkeln att man inte manuellt behöver befinna sig i närheten av dessa effekter. Hahum, hybricon hade en ladd station som man påstod sig kunna leverera med upp till 2.5 megawatt enligt oppcharge standard. Jag antar att man kommer jobba idare med fler power settings :-)