Så här kommer din Tesla Model 3 låta

M3noise

Böjer du dig ner och kikar in under nosen på en Tesla Model 3 kan du på höger framsida se ett högtalargaller på bilens undersida (och passa på att beundra hur j-kla platt Model 3 är på undersidan när du ändå där). Hittills har det inte funnits något bakom detta galler, men enligt sajten Electrec har Tesla den 1 september i år börjat montera högtalare där på alla Model 3 som ska till den amerikanska marknaden.

Enligt amerikansk lag måste alla elbilar tillverkade från och med september 2019 som ska säljas i USA börja låta i låga farter. De ska skicka ut ett låtsas motorljud via högtalare så gående lättare ska kunna uppfatta bilen. Ljudet spelas upp endast i låga farter, upp till 30 km/h, därefter förväntas däck mm låta tillräckligt mycket för att konstgjorda ljudet blir onödigt och stängs av.

EU har infört liknande regler men dessa kommer inte träda i kraft förrän 1 juli 2021.

Vi har i flera artiklar jämfört dessa välmenande men illa genomtänkta lagar med bestämmelsen Red Flag Act som infördes år 1865 och som stipulerade att framför varje bil måste det gå en man med röd flagga och varna om att här kommer en vagn utan hästar! Lagmakarna var bekymrade om att barn, gravida kvinnor och hästar (ja så stod det i lagtexten) skulle skrämmas av nymodigheten automobil. I 13 år fick folk med röda flaggor springa i allt snabbare takt framför bilarna innan verkligheten hann ikapp och lagen avskaffades.

Idag skrattar vi bara åt den där lagen som tokigheter. Men hur kommer framtida generationer skratta åt vår tids ”Quiet car” lag? Engelska parlamentet la faktiskt ner lika mycket tankemöda på sin lag 1865 som den amerikanska och EU-parlamentet gjort.

Alla elbilar som nu levereras i USA måste alltså börja låta nu. Så även Teslorna. Vi har inte hört(!) ifall bilarna som ska skeppas till Europa också utrustas med högtalarna eller om Tesla väntar till år 2021 med dem.

Enligt sajten Tesla Owners Online kommer Tesla Model 3 låta så här i låga hastigheter:

När man backar kommer det låta så här:

Jaha, lite vitt brus och bipbipbipbip? Ärligt talat är vi dubbelt besvikna. Dels på lagmakarna på respektive kontinent som inte inser elbilars positiva inverkan på trafikbruset, som inte utnyttjar tillfället att äntligen få en bättre och tystare stadsmiljö, som inte lär sig av historien.

Men även på Tesla som har tagit fram ett så pass intetsägande och dåligt ljud, bara lite vitt brus. Andra biltillverkare har lagt ner stora resurser på att ta fram karakteristiska låtsasljud till sina elbilar (med varierande resultat men ändock). Vi förväntade oss Elon Musk och Tesla att antingen ha coolaste ljudet i klassen (Star Wars?) eller något riktigt löjligt som hovklapper från kokosnötter eller liknande. Kanske ett kommande påskägg?

(Och är det bara jag som tycker att det där backljudet låter som en bomb som precis ska explodera?)

Tur att vi som redan har köpt våra Teslor slipper dessa konstgjorda oljud. Lagen gäller endast nya elbilar, äldre redan levererade kan fortsätta låta så som bilar ska låta: inget.

 


TCS tre år sedan: Lösning på problemet

Redan för tre år sedan föreslog vi en lösning på problemet med tysta elbilar.

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Jan-Erik Sebestyen

    Angående intetsägande ljud. Kanske Elon beslutade att Tesla inte ska slänga bort tid på något så löjligt som ljud. Dessa lagar kan bli kortlivade. Red flag act är borta sedan länge.

  • DieselStain

    Om min Tesla haft sådan högtalare så skulle den förmodligen endast vara inkopplad under besiktningen, om ens det…

  • Mocke

    om de skall låta tycker jag det skall låta på riktigt, tänk att få sätta valfri billjud på bilarna.
    tänk ett ferarriljud vroom vroom,vroooouuuuuummmm när man drar iväg, på högsta volym. Då kommer lagen ändras ganska omgående.

  • micks

    Jag vill ha “Nu lurar vi barn, nu lurar vi barn, på deras veckopeng”

  • Kenneth

    Illa genomtänkt vet jag inte. Synskadade är nog glada att de låter.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mjyww/synskadade-kraver-mer-billjud

    • Björn

      Det tror vi säkert de blir. Det som skaver i den här lagen är att det uttryckligen står elektriska fordon.
      Dvs, om det är en bensinmotor i kan du göra den hur tyst som helst och då komma runt lagen.

      Nu kommer vi ha 10000 elektriska fordon på vägarna med olika nivåer av ljud och lösningar så blinda kommer inte kunna lita på ljuden i vart fall.

      Jag tycker det hade varit bättre att jobba med bilfria zoner och stråk i städerna där man inte korsar vandras väg plus givetvis andra skyddande åtgärder för oskyddande trafikanter.
      Hittills har vi ju reltivt få tysta fordon men historisk sker olyckor hela tiden, så ljud eller inte verkar ju spela liten roll. Klassiskt trafiksäkerhetsarbete och forskning (som sverige dessutom kan skicka på export) hade känts betydligt bättre än lobbying från fossilindustrin.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_vehicle_warning_sounds

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      En “tyst” elbil i tyst omgivning hörs ändå. Däcken krasar, fläkt låter etc.

      Problemet är bara att stadsmiljön är inte tyst. Elbilens ljud drunknar i bakgrundsbruset.

      Lösningen enligt våra folkvalda är då att ÖKA på kakafonin istället för att äntligen kunna minska på det så man hör bättre.

  • Snåla Grisen

    Väldigt tramsigt. Gissar att om man sitter i en Tesla är det stört omöjligt att råka köra ihjäl en blind person, på grund av tekniska hjälpmedel.

    Är väl ingen större konst att koppla ur skräpet?

  • rate

    Kärvande bromsar o bilen på väg mot warpfart, Into the darkness… tänker på star trek filmerna

  • Olle Öberg

    Lär ju inte vara supersvårt att koppla bort högtalaren bara… ;)

  • JH

    Det känns som att den här högtalaren kan komma att råka ut för diverse problem som magiskt löser sig i samband med besiktning…