Säkra före det osäkra

VWgraveyard

I torsdags rapporterade vi om de enorma dieselkyrkogårdar i USA där Volkswagen förvarar 300,000 dieselbilar de tvingats köpa tillbaka från kunder på grund av att de inte uppfyller avgaskraverna.

En av våra medlemmar kom då med den mycket tänkvärda frågan om bilarna som står där:

Undrar hur många av dem köptes av kunder som först tittat på en elbil men var osäkra på hur länge batterierna skulle hålla? Som tänkt bäst att köpa en pålitlig dieselbil istället.

Med tanke på alla dieselskandaler och kommande miljözoner – vågar du köpa en ny avgasbil idag? Vem vet om den ens är tillåten att köras runt med om fem år?

Biltillverkare efter biltillverkare erkänner att enda sättet de kunde klara de allt strängare avgaskraven var att fuska mer och mer. SVT Dokument Utifrån visade i söndags ett franskt dokumentfilm “Bilindustrins rökridåer” om hur även de franska dieselbilarna släpper ut mångdubbelt mer farliga utsläpp än de friserade laboratoriesiffrorna.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 7 Responses to Säkra före det osäkra

    1. Fredrik says:

      Jag har en icke önskvärd men tänkbar lösning på dessa 300000 VW dieslar, man skeppar dom tillbaks över Atlanten och gör en mjukvaruuppdatering.

    2. Tony says:

      “Undrar hur många av dem köptes av kunder som först tittat på en
      elbil men var osäkra på hur länge batterierna skulle hålla? Som tänkt
      bäst att köpa en pålitlig dieselbil istället.”

      Nu var det väl ett frivilligt återköp. Bilarna har ju inte körförbud på USA kontinenten.
      Bilarna fungerar lika bra imorn som de gjorde igår.
      Och var det inte så att om tex stockholm inför förbud mot äldre än EURO5 bilar så påverkar det 2% enl. statistik från trängseltullarna. Men riktningen är inslagen. Lokalt utsläppsfritt, bra det.

    3. Kenneth says:

      Jag skulle våga köpa en ny avgasbil idag, ja. Men mest troligt kommer jag köpa en begagnad.

    4. Claes says:

      Tänk om de kunde konvertera dem till EVs med säg 40 kWh batteripack och säljas för 150kkr styck. Borde ge en hel del goodwill…

    5. Thomas Hennig says:

      I dokumentären nämns även Volvo vid ett tillfälle. Är det någon som har mer information om det?

    Lämna ett svar