Spännande statistik om Teslas laddare och verkstäder

Den tyska sajten Chargeinsights har samlat data från Teslas app och visualiserat den på kartor. Du kan ju till exempel se i appen hur mycket laddning kostar på Supercharger laddare nära dig – men hur är det med priserna i hela Europa?

De flesta Supercharger stationer i Europa har liknande prissättning – med några viktiga undantag:

Storbritannien och Italien är märkbart dyrare än resten av kontinenten, laddning kostar runt €0,5 per kWh där. Grekland är allra dyrast med €0,6 per kWh i Aten.

Kanske något att tänka på inför semesterresan.

Visste du att Supercharger stationerna i Lettland och Litauen är fortfarande gratis? Kanske ska man åka dit på semester istället.

Likaså Serbien och Bulgarien, samt en station i Turkiet.

Chargeinsights har även extraherat stationernas beläggning. Vilka Supercharger stationer är fullbelagda – och vilka finns det gott om plats på?

Föga förvånande är att de nordligaste stationerna har låg beläggning. Men kanske mer förvånande att Puoltikasvaara Supercharger sydost om Kiruna har 50% beläggning.

Även stationerna i Örnsköldsvik, Dorotea och Åre är väl använda. Men främst är det i södra Sverige längs E4 och E18 som de mest använda Supercharger stationerna finns.

Stationerna längs västkusten har däremot mindre nyttjandegrad, kanske för att de är så många, så tätt placerade.

Man bör dock tänka på att stationernas nyttjandegrad varierar våldsamt med tiden. Vissa stationer vid vissa tidpunkter är extremt mycket använda, vid högtider eller semester, men sedan sjunker deras nyttjandegrad betydligt.

Tesla använder liknande kartor för att bestämma var de behöver förstärka Supercharger nätverket.

Tittar vi på hela Europa ser vi att det är främst i Storbritannien och Frankrike som en stor andel stationer har hög beläggning.

En annan intressant karta på Chargeinsights är den över väntetiderna på Teslas servicestationer. Hur länge behöver man vänta på att få en verkstadstid?

Som synes har vi det ganska bra i Sverige, med endast 4-5 dagars väntetid på de flesta Tesla verkstäder. I Malmö behöver man dock vänta i 11 dagar – och i Uppsala i hela 17!

Men dessa tider är ingenting mot stackars danskarna som behöver vänta i 37 dagar på att få verkstadstid i Köpenhamn eller hela 40 dagar i Århus.

Nere på kontinenten kan det löna sig att detaljstudera kartan. I till exempel Eindhoven i Nederländerna är väntetiden 40 dagar – men i Arnhem 9 mil därifrån endast 3!

Bookmark the permalink.