Teslas nya Supercharger V4 accepterar betalning med kreditkort. Det som vi tidigare misstänkt, att den fjärde generationen snabbladdare skulle få display och kortläsare har visat sig stämma.
I nedan videoklipp demonstrerar Felix Hamer hur han kunde betala för sin laddning med kort på den första, nyöppnade V4 Superchargern i Storbritannien:
THIS is @JamesRCourt using The Very First Tap & GO #payment supporting @TeslaCharging V4 #Supercharger IN THE WORLD⚡️⚡️⚡️
Thanks @EVAEOfficial 📽️ for sharing this incredible moment#historic
If this isn't a Public Fast Charger, I don't know what is#fastcharging #greatbritain pic.twitter.com/NyAJoyKUPn
— Felix Hamer • electricfelix (@electricfelix) August 25, 2023
EU parlamentet röstade den 11 juli i år igenom att snabbladdare i Europa ska år 2026 vara utrustade med kortläsare och skyltade priser. Man ska inte behöva ha mobil för att se priserna och kunna betala. Vi har i ett antal artiklar tjatat om samma sak.
Då har det alltid varit lite pinsamt att just Tesla krävt kunder att installera app i mobilen för att kunna ladda.
Vi Teslaägare kan bara köra fram till laddarna, plugga in bilen och sedan börjar den ladda. Men övriga elbilister, som kör elbil från annan tillverkare behövde installera Teslaappen på sin mobil och mata in sina kortuppgifter för att kunna ladda. De behövde även öppna appen och pilla på mobilen för att få igång laddning.
Med nya Supercharger stolpen kan de precis som Teslaägare låta mobilen ligga kvar i fickan. De stoppar i laddsladden i bilen (V4 laddarna har även fått längre sladd) och kan sedan på skärmen på stolpen se hur mycket laddningen kommer kosta. De kan sedan blippa sitt betalkort mot displayen och köra igång laddningen.
Med hjälp av QR koden på skärmen kan de som alternativ ladda ner Teslas app och betala som förut.
Nu hoppas vi bara att Tesla även kommer implementera Plug & Charge för de bilar som stödjer det, så att även de kan få så smidig laddupplevelse som vi Teslaägare varit så bortskämda med.
Teslas fjärde generations Supercharger laddare är kapabla att ladda med upp till 1000 V eller 615 A, dock inte båda samtidigt: max laddeffekt uppges vara 350 kW enligt de dokument Tesla lämnat in till de engelska myndigheterna. Det i kombination med längre laddsladd och kortbetalning lovar en smidigare och snabbare laddupplevelse för många elbilister.
Vi väntar med spänning(!) på de första Supercharger V4 laddarna i Sverige.
Pingback: Kortbetalning även på Supercharger V3 – Tesla Club Sweden
Pingback: Sveriges första V4 Supercharger – Tesla Club Sweden