I allt för många tidningsartiklar om elbilar buntas Tesla Model S ihop med diverse andra elbilar på marknaden. Långfärdsbilen Model S dras över samma kam som tex citybilen E-Up. Det ger upphov till många missförstånd då man pratar om “elbilar” men olika personer tänker på olika biltyper.
Då är det viktigt att poängtera att Tesla Model S är en tredje generationens elbil, väsensskild från andra generationens elbilar.
Låt oss gå igenom elbilsgenerationerna:
“Nollte” generationen
Många av de första bilarna vid 1900-talets början var faktiskt elbilar. Elbilar ansågs passa damer särskilt väl då de var rena i drift och behövdes inte vridas igång med vred som bensinbilar.
Kännetecken för de bilarna var att de använde blybatterier som gav ca 8 mils räckvidd med maxfart på 30 km/h. Det fanns många olika bilmärken men kändast är kanske Detroit Electric.
När bensinbilarna också skaffade en elmotor (startmotorn) försvann elbilarnas fördel med att vara lättstartade, och de kunde inte hänga med i jakten på högre och högre hastigheter och räckvidd. Detroit Electric gick i konkurs 1939.
Första generationen
Efter parantesen i början av 1900-talet var elbilar länge undanskymda, tills de fick en ny renässans på 1990-talet. Det krävdes en oljekris och galopperande bensinpriser för att börja på allvar leta efter drivmedelsalternativ. Den begynnande miljörörelsen var också positiv till elbilar.
Första generationens elbilar var ofta bensinbilar ombyggda till eldrift som tex Toyota RAV-E, eller åkfordon som bara vagt påminde om bilar som tex Kewet och Think. De använde sig också antingen av blybatterier, eller exotiska batteriteknologier som zebrabatterier som behövdes hållas flera hundra grader varma för att fungera. Vissa bilar använde NiMH batterier som hade benägenhet att få “minneseffekt” med kraftigt minskad batterikapacitet som följd.
När gemene man på gatan tänker på elbil tänker många fortfarande på första generations elbilar.
Andra generationen
Med Litiumjonbatteriernas intåg fanns det plötsligt en batterityp som passade elbilar väl. Litiumjonbatterier är uppemot 8 gånger lättare än blybatterier, saknar minneseffekten NiMH batterier led av, och är underhållsfria.
Litiumjonbatteriernas initialt höga pris sjönk snabbt pga större och större beställningsvolymer. Biltillverkare började utveckla bilmodeller som från början var menade eldrift, eller var förberedda för det.
Andra generationens elbilar kännetecknas av att bilarna är framför allt avsedda stadstrafik. Förutom räckvidden på under 20 mil har flera bilar ganska låga fartresurser (kring 130 km/h maxfart). Snabbladdning består oftast av ChaDeMo, med 50 kW effekt. Bilarna är mycket dugliga i stadstrafik men avsaknaden av möjlighet till långfärder gör de till andrabilar.
Till andra generationens elbilar räknas Nissan Leaf, Volkswagen E-Up, BMW i3, Mitsubishi i-MiEV, mfl. Även flera kommande elbilar tillhör andra generationen: Renault ZOE, Volkswagen E-Golf, Mercedes B-klasse electric, och SAAB-s kommande elbil.
Tredje generationen
Tredje generationens elbilar är de första som till fullo kan ersätta en fossilbil. Tredje generationens elbilar kännetecknas av räckvidder på över 30 mil och möjlighet till snabbladdning med över 100 kW effekt, så laddning på långfärder går tillräckligt snabbt. Bilarna har också fartresurser som räcker till långfärder på motorvägar. Litiumjon är fortfarande dominerande batteritypen, även om det pratas om järnfosfat som en ny intressant batteriteknologi för framtida elbilar.
Tredje generations elbilar tillverkas än så länge enbart av Tesla Motors: deras Roadster, Model S och kommande Model X och Model E. Andra biltillverkare, såsom främst Audi har dock presenterat planer på att tillverka liknande elbilar.
Det är viktigt att inse skillnaden mellan andra och tredje generationens elbilar: medan andra generationen riktar in sig på att ersätta stadsbilar är det bara tredje generationens elbilar som på riktigt kan ge fossilbilar en match även på långfärder. Fossilbilar har länge delats in i olika klasser som långfärdsbilar, citybilar, mm. Det är dags att göra likaså även med elbilar.
Generation | Batteri | Räckvidd | Maxfart | Snabbladdning | Exempel |
---|---|---|---|---|---|
0 | Bly | 8 mil | 30 km/h | – | Detroit Electric |
1 | Bly, NiMH, zebra | ~10 mil | ~100 km/h | – | Kewet, Think |
2 | Litiumjon <40 kWh | <20 mil | <150 km/h | <100 kW | Nissan Leaf, VW E-Up, BMW i3 |
3 | Litiumjon >40 kWh | >30 mil | >150 km/h | >100 kW | Tesla Roadster, Tesla Model S, Tesla Model X, Tesla Model E |