Tesla Motors har levererat 103 Model S förra månaden till glada kunder runt om i Sverige, enligt bilsweden.se-s statistik. Därmed finns det nu 818 Tesla Model S i Sverige.
Trots semestermånad fortsatte alltså Tesla Motors att uppvisa mycket starka leveranssiffror. Baserat på senaste månaders siffror får vi nog vänja oss vid månadsleveranser på över 100 bilar i månaden även i framtiden.
Övriga tillverkare av elbilar uppvisade också starka siffror, med 80 Leaf och 40 Zoe levererade till kunder. Sammanlagt 259 elbilar av 24,139 levererade bilar blir åter igen över 1% i marknadsandel. Till dem kommer 281 laddhybrider, även dem över 1% av alla bilar.
1% av alla bilar levererade i Juli i Sverige var rena elbilar, och ytterligare 1% laddhybrider.
Väldigt talande för utvecklingen är inslaget i gårdagens Rapport (från 16:10 i videon) där det rapporterades om att bilförsäljningen i Sverige slår nya rekord. Bland annat intervjuade de en kund som var på gång att köpa en ny bil. Han stod hos Volvo men sa att “egentligen skulle jag vilja köpa en elbil” 🙂
Vår artikel om förra månadens leveranssiffror blev mycket uppmärksammad av bla Dagens Industri och Aftonbladet. Vi berättade då om att i Juni sålde Tesla Motors mer av sin enda bilmodell i Sverige än Porsche sålde av alla sina modeller tillsammans. En för många chockerande uppgift som möttes med mycket skepsis från vissa håll. Det pratades om sammanträffanden och enskilda siffror och turmånad och sånt.
Tesla Motors sålde fler av sin Model S i Sverige än vad Porsche sålde av alla sina modeller tillsammans – även i Juli!
103 Tesla Model S – mot 86 Porsche.
Därmed är det ingen tillfällighet eller “tur” längre utan ett trendbrott. Tesla Motors levererar fler av sin enda bilmodell än Porsches alla återförsäljare runt om i hela Sverige säljer av alla sina bilmodeller tillsammans. Månad efter månad.
Utvecklingen talar sitt tydliga språk. Porsche nämns ofta som en direkt konkurrent till Tesla. Den anrika tillverkaren tog Tesla mindre än två år att överträffa i Sverige. Andra tillverkare, som tex BMW, är svårare att jämföra mot då de levererar inte enbart sportiga premiumbilar utan även bilar i andra segment – men samma utveckling pågår även där. Och inte bara i Sverige utan runt om i världen.
Många biltillverkares säljavdelningar har nog haft bistra möten kring Tesla Motors växande marknadsandelar.
Är det en Nissan Leaf Taxi som passerar vid 17:14 i klippet från Rapport?
Och varför skulle man köpa t ex BMWi3 ? Den säljer ju ganska dåligt jämfört med Tesla o Nissan Leaf.
För att det är en härlig, rymlig, smidig och snabb stadselbil?
Vi vet, efter att ha kört vår BMWi3 i 1600 mil under ett år. Det är “bara bilen” som gör det rimligt med i3!
Allt annat är katastrof, från första kontakterna med de bensinosande försäljarna (som visste noll om och kände noll för elbilar) till eftermarknadsservicen, som är obefintlig.
Köp absolut gärna en BMWi3, men räkna med att du får klara dig själv!
Tyvärr räcker det ju inte med en “bra” bil.
Det krävs bra infrastruktur och övrig kringverksamhet också.
Vem är VD för Tesla Motors SVerige? Någon som vet?