Teslas bilfabrik i Brandenburg utanför Berlin har nu äntligen fått sitt officiella godkännande, de får börja tillverka bilar. I fredags utfärdade Brandenburgs statskansli den 537 sidiga godkännandedokumentet som syns i mitten på ovan bild. Runt den står de 23 600 sidor ansökningar Tesla var tvungna att skicka in för att få tillståndet.
Tillståndet gäller både Teslas bilfabrik och den batterifabrik som håller på att byggas bredvid den. Kansliets pressrelease är stolt över hur de på endast 843 dagar kunde rusa igenom tillståndsprocessen. “Tesla-uppgörelsen är ett uppvisningsprojekt” sa ekonomiminister Jörg Steinbach, “jag vill tacka alla inblandade för det utmärkta arbetet”. Tack vare digitalisering och elektroniska ansökningsförfaranden var denna långdragna process tydligen “banbrytande för ytterligare projekt” enligt ministern.
Nu behöver Tesla endast visa att de uppfyller alla 400 kravpunkter i sluttillståndet innan de om två veckor får börja tillverka och leverera bilar. 400 punkter låter mycket men borde tack vare alla förberedelser bara vara av “bocka av” karaktär och hela processen sägs komma ta endast två veckor. Tesla har redan börjat planera för en ceremoni den 22:a eller 23:e mars där de första tysktillverkade bilarna ska överlämnas till kunder.
Samma dag kom det tyvärr även mindre positiva nyheter från Tyskland. Det lokala vattenverket Wasserverband Strausberg-Erkner (WSE) måste korrigera sin ansökan om det utökade vattentillstånd de fått. Tesla själva har alla papper de behöver för att få använda 1.4 miljoner kubikmeter vatten per år i sin nya bilfabrik. Men vattnet måste ju komma någonstans ifrån. Det lokala vattenverket Wasserverband Strausberg-Erkner (WSE) försörjer alla företag och boende i området med dricksvatten. De ansökte om att öka deras årliga kvot från dagens 2,5 till 3,9 miljoner kubikmeter vatten för att kunna leverera även till Tesla.
De fick tillståndet för ett tag sedan. Men nu anser ett domslut att tillståndsprocessen gick för snabbt, allmänheten hade för lite tid på sig att lämna synpunkter.
Detta måste åtgärdas ansåg domstolen, som dock inte rev upp tillståndet. WSE kan fortfarande leverera vatten till Tesla och övriga fabriker och hushåll i området medan denna överklagan behandlas eller skickas vidare till högre instans. Byråkratins kvarnar måste mala ett varv till.
Tesla kan nu börja tillverka bilar i sin nya fabrik i Berlin. Det ryktas att de en gång under de senaste veckors provtillverkning hade kommit upp i en takt motsvarande 900 bilar om dagen. Fabriken hade fått provtillverka bilar för att justera in sin produktionslina. Den takten kan de nog inte hålla konstant i början än. Elon Musk har sagt att det kommer ta uppemot ett år innan Berlinfabriken kan nå sin planerade tillverkningstakt på 500 000 bilar per år.
Men om allt stämmer kommer de första tyskbyggda Teslorna levereras till kund redan om drygt två veckor.
Såhär ser tysk byråkrati alltså ut när de anser att det var “snabbt och obyråkratiskt” så som de gärna uttrycker det. Den påstådda digitaliseringen och elektroniska ansökningsförfaranden gissar jag består i att man numera får skicka in ett inskannat papper via mejl eller nåt annat banbrytande. Annars är det nämligen fortfarande telefax och brev som gäller i Tyskland. Inget skämt.
Ja, jag är rädd för det. Man pratar i Tyskland väldigt mycket om digitalisering när det gäller byråkratin. Men det är bara framtidsvisioner. Sånt som är självklarheter för oss i Sverige sedan många år tillbaka är i Tyskland fortfarande helt otänkbart.
Nu fattar jag äntligen varför de var tvungna att avverka så många träd. De fick först tillverka papper till alla blanketter.