Teslas AI team har i ett inlägg på X avslöjat tidsplanen för deras FSD självkörande mjukvara. Version 12.5.2 kommer kunna köra tre gånger längre innan föraren bakom ratten behöver ingripa, och ska kunna köras även i äldre bilars HW3 datorer. Version 13 senare i år ska bli ännu säkrare, åka sex gånger längre.
Men kanske största nyheten är raden “Q1 2025: FSD in Europe”.
Betyder det att vi kan få mjukvaran till våra bilar, och att de då äntligen kan bli lika smarta som Teslorna är i USA? Inte riktigt än, tyvärr. Ty raden fortsätter med “(pending regulatory approval)”. Och något godkännande från Europeiska myndigheter är det fortfarande inte tal om.
Tesla FSD i sin nuvarande form kräver att föraren övervakar körningen och är beredd att ta över när som helst. Tesla kallad det för FSD Supervised. (Ganska så motsägelsefullt namn, Full Self Drive – Supervised.) Regelverket som reglerar sådana bilar är kommande Driver Control Assistance Systems (DCAS) som FN organet UNECE håller på att ta fram.
DCAS har två problem: det är inte färdigt än, och ställer nästintill oöverkomliga hinder i vägen för ett fungerande system. Det senast godkända utkastet (som dock förhoppningsvis kommer förbättras på deras nästa möte) föreskriver till exempel att föraren ska godkänna varenda beslut bilen tar innan den får utföras. Vilket snabbt blir ohållbart: föreställ dig att bilen frågar “får jag köra in i rondellen? får jag byta fil nu i rondellen? får jag köra ut ur rondellen?”, en ny fråga varje sekund för en så enkel uppgift som att svänga vänster i en rondell. Och alla frågor måste besvaras inom bråkdelen av en sekund.
Teslas policychef Rohan Patel ansåg att nuvarande DCAS förslaget är så pass begränsad att han inte ens är säker på hur de skulle kunna följa regelverket, och att det i så fall skulle innebära enorm krångel och distraktion för föraren – motsatsen till själva poängen med funktionen.
För att vi ska kunna få FSD mjukvaran till våra bilar måste alltså först UNECE förbättra DCAS förslaget, sedan rösta igenom och godkänna den. Efter det ska även EU parlamentet rösta igenom DCAS.
Det är tyvärr mycket mer troligt att Teslas ingenjörer lyckas hålla sitt tidsplan och anpassa FSD mjukvaran till våra vägar till nästa år än att våra politiker hinner rösta igenom reglerna att tillåta den.