Northvolts norska konkurrent

Medan svenska batteribolaget Northvolt sägs kämpa med finanserna håller de på att få konkurrens från Norge. Den 16:e augusti invigde den norske premiärministern Jonas Gahr Støre Morrow Batteries gigafabrik i Arendal i södra Norge.

Morrow Batteries grundades för fyra år sedan och ägs av Siemens, ABB, danska pensionsfonden PKA och norska statens klimatinvesteringsbolag Nysnø Climate Investments. De har nu byggt första fasen av fabriken, med kapacitet att tillverka 3 miljoner battericeller, 1GWh batterikapacitet per år. Fullt utbyggt, år 2028 hoppas fabriken kunna tillverka 43 GWh batterier per år. Just nu pågår testproduktion, kommersiella leveranser sägs börja vid årsslutet.

Som jämförelse planerar Northvolt Ett fabriken i Skellefteå producera 16 GWh batterier i fas ett och nå 60 GWh fullt utbyggt. Fast än så länge kämpar de för att få ut en bråkdel så mycket batterier. Senaste information vi hört från Anders Thor, kommunikationschef på Northvolt är att “från att ha levererat tusentals celler per vecka är vi nu uppe i tiotusentals per vecka”, vilket enligt våra beräkningar skulle motsvara storleksordningen en halv GWh per år.

Men det största skillnaden är att medan Northvolt koncentrerar på att producera högpresterande litiumjon NMC celler ska Morrow Batteries tillverka LFP batterier.

LFP, även kallad LiFePO4 batterier använder järnfosfat istället för nickel, mangan och kobolt i katoden. Förutom att järnfosfat är ett rejält billigare material sägs det också vara enklare att tillverka battericellerna. Nackdelen är ca 30% lägre energidensitet. Elbilar med LFP batterier har kortare räckvidd än dem med lika många NMC batterier.

Idag har väldigt få europeiskt tillverkade elbilar LFP batterier – av den enkla anledningen att det tillverkas knappt några sådana celler i Europa. Nu är dock flera batterifabriker i gång att byggas, bland annat ElevenES fabrik i Serbien som ska tillverka 48 GWh per år från och med 2028.

Med allt fler stora lokala batterifabriker som tillverkar dem är det lätt gissat att vi kommer att se fler europeiska elbilar med LFP batterier i framtiden.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar