Tesla är på god väg att bygga om sina Supercharger snabbladdare stationer i Europa till CCS laddhandtag. Montörer åker runt och byter sladdar på flera laddstationer per dag. Gamla Supercharger stolpens enda sladd byts till två: förutom den gamla Tesla-specifika kabel monteras det även en CCS kabel som ska passa de nya Tesla Model 3 bilarna.
I fjol fick Tesla konkurrens från ett annat laddnätverk: biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen har tillsammans startat företaget Ionity som ska täcka hela Europa med ett laddnätverk av CCS stationer. CCS är den europeiska laddstandarden dessa företags bilar har. Men som också har anammats av Hyundai, Kia, Jaguar mfl tillverkare.
Ionity har sagt att de ska bygga 400 snabbladdarstationer fram till nästa år. Av det har de hittills byggt 51 stycken – en åttondel.
Deras initialt snabba utbyggnad har avtagit rejält den senaste månaden. Förhoppningsvis bara enbart på grund av vintervädret.
Men samtidigt har Tesla börjat i rasande takt utrusta sina för närvarande 432 Supercharger stationer även med CCS kontakt.
Vilket har lett till den något oväntade situationen att Tesla nu har gått om Ionity i deras egen paradgren CCS laddstationer. Och Ionity kommer få mycket svårt att komma ikapp. Tesla bygger om flera stationer per dag (grafen ovan är redan inaktuell, Tesla har redan fler ombyggda stationer) medan Ionity är på efterkälken.
Samtidigt fortsätter Tesla även med sin utbyggnad av Supercharger stationer, flera nya invigs varje vecka. Tills Ionity har byggt sina 400 stationer har Tesla byggt ännu fler.
Faktum är att vad än europeiska biltillverkare hittar på kommer Tesla Model 3 kunder ändå ha en laddfördel: de kan ladda både på Teslas och Ionitys stationer!
Andra elbilar med CCS kontakt kan enbart ladda på Ionitys stationer. Enligt Tesla behöver de andra biltillverkarna samarbeta med dem för att kunna ladda sina bilar på Superchargers. Det är oklart om de menar endast av politiska skäl – eller om Teslas Superchargers inte följer CCS standarden. Vi spekulerar men det är möjligt att stolparna fått fysiska CCS kontakter för att passa Tesla Model 3 – men signaleringen är fortfarande Teslas egna gamla. Model 3 kan kommunicera med både den och standard CCS stolpar men andra biltillverkare skulle kanske behöva ändra i sina bilars mjukvaror för att kunna ladda på Superchargers?
Bytet till CCS kablar på svenska Superchargers har också kommit igång, stationerna i Torsby, Karlstad, Grums, Fullerö (Uppsala) och Gävle har redan fixats, samt den utanför Servicecentret i Infra City. De andra är också på gång. Tesla har sagt att tills Model treorna börjar nå kunder ska de ha konverterat de flesta Superchargers, vilket de verkar vara på väg att kanske kunna nå. Vi håller tummarna.
TCS tre år sedan: Bråkdelar av en Tesla
Många har frågat oss om elektromagnetiska fält i en elbil. Strålar de mer än fossilbilar? Vi tog ett mätinstrument och mätte upp en Tesla. Eller snarare 0.1 mikro-Tesla…