Tesla är på god väg att bygga om sina Supercharger snabbladdare stationer i Europa till CCS laddhandtag. Montörer åker runt och byter sladdar på flera laddstationer per dag. Gamla Supercharger stolpens enda sladd byts till två: förutom den gamla Tesla-specifika kabel monteras det även en CCS kabel som ska passa de nya Tesla Model 3 bilarna.
I fjol fick Tesla konkurrens från ett annat laddnätverk: biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen har tillsammans startat företaget Ionity som ska täcka hela Europa med ett laddnätverk av CCS stationer. CCS är den europeiska laddstandarden dessa företags bilar har. Men som också har anammats av Hyundai, Kia, Jaguar mfl tillverkare.
Ionity har sagt att de ska bygga 400 snabbladdarstationer fram till nästa år. Av det har de hittills byggt 51 stycken – en åttondel.
Deras initialt snabba utbyggnad har avtagit rejält den senaste månaden. Förhoppningsvis bara enbart på grund av vintervädret.
Men samtidigt har Tesla börjat i rasande takt utrusta sina för närvarande 432 Supercharger stationer även med CCS kontakt.
Vilket har lett till den något oväntade situationen att Tesla nu har gått om Ionity i deras egen paradgren CCS laddstationer. Och Ionity kommer få mycket svårt att komma ikapp. Tesla bygger om flera stationer per dag (grafen ovan är redan inaktuell, Tesla har redan fler ombyggda stationer) medan Ionity är på efterkälken.
Samtidigt fortsätter Tesla även med sin utbyggnad av Supercharger stationer, flera nya invigs varje vecka. Tills Ionity har byggt sina 400 stationer har Tesla byggt ännu fler.
Faktum är att vad än europeiska biltillverkare hittar på kommer Tesla Model 3 kunder ändå ha en laddfördel: de kan ladda både på Teslas och Ionitys stationer!
Andra elbilar med CCS kontakt kan enbart ladda på Ionitys stationer. Enligt Tesla behöver de andra biltillverkarna samarbeta med dem för att kunna ladda sina bilar på Superchargers. Det är oklart om de menar endast av politiska skäl – eller om Teslas Superchargers inte följer CCS standarden. Vi spekulerar men det är möjligt att stolparna fått fysiska CCS kontakter för att passa Tesla Model 3 – men signaleringen är fortfarande Teslas egna gamla. Model 3 kan kommunicera med både den och standard CCS stolpar men andra biltillverkare skulle kanske behöva ändra i sina bilars mjukvaror för att kunna ladda på Superchargers?
Bytet till CCS kablar på svenska Superchargers har också kommit igång, stationerna i Torsby, Karlstad, Grums, Fullerö (Uppsala) och Gävle har redan fixats, samt den utanför Servicecentret i Infra City. De andra är också på gång. Tesla har sagt att tills Model treorna börjar nå kunder ska de ha konverterat de flesta Superchargers, vilket de verkar vara på väg att kanske kunna nå. Vi håller tummarna.
TCS tre år sedan: Bråkdelar av en Tesla
Många har frågat oss om elektromagnetiska fält i en elbil. Strålar de mer än fossilbilar? Vi tog ett mätinstrument och mätte upp en Tesla. Eller snarare 0.1 mikro-Tesla…
Kravet på samarbete för att andra bilar ska kunna ladda vid Tesla Supercharger är nog kopplat till betalningsmöjligheten. Tesla har inte och vill nog inte ha några betalterminaler på Supercharger-stolparna.
Tänkte skriva typ samma sak. Tror också att andra bilar måste ha stöd för att lägga in bankkort eller liknande i sin “färddator”
Det behöver inte finnas något stöd i bilen för detta, det räcker att Tesla öppnar upp en hemsida där man kan registrera ett betalningsmedel som kopplas till fordonet. Fordonet identifieras sedan direkt via “High-level communication” (HLC) enligt ISO 15118 som definieras av CCS-standarden. Borde alltså vara tämligen enkelt att lösa, det är ju inte krångligare än att man knyter ett betalningsmedel idag till sitt Tesla-konto.
Så najs med kloka kommentarer!!
Konkurrens är bra gynnar alla.
Vilken underbar spaning!
Att utveckla en smidig betalningsmetod för icketeslor är naturligtvis inte något stort tekniskt problem. Det hade varit ännu lättare om andra tillverkare samarbetat från början, men de ville inte det. Nu ordnar Tesla “CCS-SuC” i Europa, officiellt för model 3. Jag skulle inte blir direkt chockad om de börjar sälja laddning till ägare av andra märken när de säkerställt att det inte ställer till problem för Teslaägare att kunna ladda.
Det har dessutom inte funnits vare sig särskilt mycket incitament eller “ursäkt” att lägga till CCS tidigare, det är först nyligen det kommit bilar från andra märken som klarar av att ta emot laddning i relevant takt, och inte mest stå och ta upp plats i tre kvart för att Tesla ska kunna sälja 10-20kWh.
Ovanpå det har ju Tesla varit tvungna att avvakta att resten av systemet investerat tillräckligt i en standard innan de kan ta till sig den, annars hade de andra bytt standard, med någon dåligt ursäkt.
Är det ens intressant att diskutera Ionity med tanke på priset är så mycket högre än Teslas stationer?
Javisst om man inte bryr sig om pengar eller är riktigt desperat, men annars brukar även de med pengar inte vilja kasta bort dem i onödan, faktum är att de flesta blev rika genom att inte slösa…