Det väckte enormt uppståndelse när Elon Musk den 7 augusti twittrade “Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.”
Aktiekursen tog ett skutt uppåt och handeln frystes till och med i några timmar. Skulle Elon kunna genomföra världshistoriens största avnotering av en aktie? Hur man än räknade skulle det ändå behövas minst 20 miljarder dollar för affären? Och då hade man räknat optimistiskt, att de flesta aktieägarna skulle behålla sina aktier. Var hittar man ens så mycket pengar?
Efter några dagar avslöjade så Elon Musk att pengarna skulle komma från Saudiarabiska oljefonden. Att affären är så mycket som färdigt, det behövs bara godkännande från Teslas styrelse och aktieägare.
Både Elon och styrelsen anlitade advokatbyråer för att gå vidare. Tills i fredags, då Elon Musk släppte följande uttalande:
Staying Public
August 24, 2018Earlier this month, I announced that I was considering taking Tesla private. As part of the process, it was important to understand whether our current investors believed this would be a good strategic move and whether they would want to participate in a private Tesla.
Our investors are extremely important to me. Almost all have stuck with us from the time we went public in 2010 when we had no cars in production and only a vision of what we wanted to be. They believe strongly in our mission to advance sustainable energy and care deeply about our success.
I worked with Silver Lake, Goldman Sachs and Morgan Stanley, who have world-class expertise in these matters, to consider the many factors that would come into play in taking Tesla private, and to process all the incoming interest that we received from investors to fund a go-private transaction. I also spent considerable time listening to current shareholders, large and small, to understand what they think would be in the best long-term interests of Tesla.
Based on all the discussions that have taken place over the last couple of weeks and a thorough consideration of what is best for the company, a few things are clear to me:
- Given the feedback I’ve received, it’s apparent that most of Tesla’s existing shareholders believe we are better off as a public company. Additionally, a number of institutional shareholders have explained that they have internal compliance issues that limit how much they can invest in a private company. There is also no proven path for most retail investors to own shares if we were private. Although the majority of shareholders I spoke to said they would remain with Tesla if we went private, the sentiment, in a nutshell, was “please don’t do this.”
- I knew the process of going private would be challenging, but it’s clear that it would be even more time-consuming and distracting than initially anticipated. This is a problem because we absolutely must stay focused on ramping Model 3 and becoming profitable. We will not achieve our mission of advancing sustainable energy unless we are also financially sustainable.
- That said, my belief that there is more than enough funding to take Tesla private was reinforced during this process.
After considering all of these factors, I met with Tesla’s Board of Directors yesterday and let them know that I believe the better path is for Tesla to remain public. The Board indicated that they agree.
Moving forward, we will continue to focus on what matters most: building products that people love and that make a difference to the shared future of life on Earth. We’ve shown that we can make great sustainable energy products, and we now need to show that we can be sustainably profitable. With all the progress we’ve made on Model 3, we’re positioned to do this, and that’s what the team and I are going to be putting all of our efforts toward.
Thank you to all of our investors, customers and employees for the support you’ve given our company. I’m incredibly excited to continue leading Tesla as a public company. It is a privilege.
Enligt den hade han gett upp sina planer efter att ha pratat med de största ägarna av Tesla aktier. De menade att de inte skulle kunna behålla sina andelar i ett avnoterat bolag.
Problemet Elon Musk inte verkat räknat med var att institutionella investerare ofta har särskilda klausul i sina stadgar om att äga onoterade bolag. Visst fanns det sätt att kringgå sånt, det finns flera institutionella ägare till SpaceX också – men då visste investerarna om det vid anskaffningsögonblicket. Att byta en ganska så likvid ägande i ett publikt bolag till ett mycket mera låst i ett avnoterat dito görs inte lika lätt. Att Elon Musk inte skulle räknat ut det på egen hand låter ganska naivt.
Nej, anledningen till att affären inte blir av har en mycket enklare förklaring enligt många. Elon hade helt enkelt inte “funding secured” som han skrev. Det har till och med han erkänt faktiskt, det fanns inga påskrivna dokument mellan honom och Saudiarabiska oljefonden. Bara att de hade nämnt möjligheten muntligt några gånger. Kanske lite väl vagt när det gäller affärer i miljardklassen.
Kriminellt vagt, tycker några. Att Elon twittrade “Am considering taking Tesla private at $420” är helt OK, det är bara en avsikt. Men “Funding secured”? Snarare “funding possible” eller möjligtvis “funding in progress” tycker många. Vissa har till och med anmält Elon Musk.
Kan Elon och Tesla bli fällda i domstol för detta? Amerikanska SEC som är myndigheten som övervakar värdepappershandeln har redan påbörjat en undersökning.
Kort sammanfattat kan man säga att utredningen kan inte fälla Tesla – och kanske inte Elon Musk heller. Själva bolaget Tesla hade ju egentligen inte med affären att göra. Det var Elon Musk själv som twittrade från sitt privata twitter-konto. (Tydligen från bilen på väg ut till flygplatsen – kanske de kan bötfälla honom för att ha pillat på mobilen medan han körde?)
Om Elon Musk ljög om att finansieringen är säkerställd skulle det kunna vara ett brott – om han gjorde det för egen vinning. Skulle Elon ha sålt aktier när kursen gått upp skulle det varit ett solklart fall och SEC skulle kunna få Elon dömd till dryga böter – eller till och med lång fängelsestraff. Men han sålde inga aktier, han gjorde ingen vinst på kursuppgången hans tweet utlöste. Och det skulle kunna rädda Elon. Ty tittar man på domar från SEC verkar de föredra enkla fall. Han gjorde si och vann så mycket på det. Då bötfäller vi så här mycket.
Därför blir det troligtvis ingen fängelsestraff även om SEC skulle komma fram till att Elon ljög. Kanske “lite” (några miljoner dollar) böter. Eller bara ett slag på fingrarna. SEC har dock ett annat mandat Elon Musk är nog mer rädd för: de kan tvinga honom avgå som VD för Tesla, tillfälligt eller permanent.
Tweeten, och det där sista ordet i den kan alltså komma kosta Elon Musk mycket. Bokstavligen i pengar eller åtminstone i prestige. Det kommer definitivt kosta honom tid och advokatarvoden. Men själva företaget Tesla sitter tämligen säker.
Blir det inte svårt att bevisa att det inte fanns lovad finansiering? Att hitta pengar verkar ju inte varit ett problem enligt vad som har kommit fram i efterhand. Kul att VW ville vara med.