Äntligen har jag gjort slag i saken och installerat en elbaklucka på min Tesla Model 3.
I över ett år har jag njutit nu av min bil, älskat att köra den. Men inte älskat att packa i den. I-landsproblem javisst, men så här är det:
Den billiga, ihåliga, metalliska klonken när man stänger Tesla Model 3 baklucka är helt enkelt inte värdig en bil i denna prisklass.
Jag kan inte ens säga att det låter som värsta Skodan – för min bekant som köpte en Octavia härom veckan demonstrerade nöjt lyxiga elbakluckan på den. “Ånej, bara han inte vill ha något jag har i bakluckan” tänkte man avundsjukt 🙁
Det avgjorde saken, jag kunde inte längre tolerera denna oerhörda orättvisa och skam. Elbilen min måste få en elmotor till, till bakluckan.
När jag ändå skulle till Göteborg svängde jag förbi Tesla tillbehörsfirman Hamphi där som drivs av Hamid och Philip. De har hundratals olika tillbehör specialframtagna just för Teslas bilar. Allt ifrån hjulmutterkåpor till unika handgjorda rattar som anpassas efter dina egna önskemål – och allt däremellan. Jag stålsatte mig för att inte köpa upp halva sortimentet utan valde endast Model 3 eldriven trunk. Istället för att beställa hem och montera själv valde jag att låta proffs montera delarna. På tre timmar doktorerade Hamphi min bils enda tillkortakommande.
Nu kan jag öppna och stänga bakluckan från mobilappen, mittskärmen eller genom att vifta med foten under bakre stötfångaren. Utan klonk. Med leende.
När jag ändå var på plats tiggde jag fram en liten rabatt för våra medlemmar: gå in på hamphi.com, välj och vraka bland massor med tillbehör till din Tesla och ange rabattkod TCS5 i kassan så får du 5% rabatt 🙂
Nu ryktas det om att även Tesla har insett att kunder förväntar sig elbaklucka och att det kommer införas i nytillverkade Model 3. Din framtida Tesla får kanske elbaklucka – vi andra får snällt lösa det själva om vi vill slippa klonken.
Och det vill man ju.
Hur påverkar det garantier (nybil, batteri)?
Vad jag har hört påverkar den garantin för bakluckan men inte resten av bilen. Det dras en egen 12V kabel från batteriet till elbakluckan. De kunder som haft bilen på verkstad berättar att om Teslas tekniker plockar bort alla kablarna från 12V batteriet när de ska utföra något sådant arbete som kräver det så kopplar de tillbaka endast Teslas egna kablar till batteriet sedan, inte den extra kabeln. Den får de väl inte, iom att den är extrautrustning. Man får sätta tillbaka kabeln själv. Men i övrigt har ingen hört något negativt från Tesla.
Hur får man detta att funka via mittskärmen som du nämner? Finns det redan en knapp för detta, eller modifieras mjukvaran? Ok med tesla? Funkar vid nästkommande uppdatering?
Vanligtvis står det ju “öppna” på mittskärmen som man kan trycka på för att låsa upp, sedan står det “öppnad” i grått som man inte kan trycka på.
Med elbakluckan jag monterade öppnar man bakluckan med “öppna” knappen (förstås), men sedan står det inte bara “öppnad” utan det växlar fram och tillbaka mellan “öppnad” och “öppna” medan bakluckan är öppen. Och då kan man trycka på “öppna” igen för att stänga den.
Min gissning är att elbakluckans elektronik simulerar att någon håller på att hela tiden öppna och stänga bakluckan för hand när den är öppen.
Alright! Men:
1. Hur “splicar” man in sig i bilens kommunikationskablage. På något sätt måste luckan kunna ta emot signalen från datorn.
2. Varför finns där en mjukvaruknapp för att öppna när det inte finns något sådant tillval ? Eller är knappen på skärmen endast till för att låsa upp själva bakluckelåset? Och man tjuvkopplar in sig på den spänningsändringen?
Exakt. Knappen på mittskärmen är egentligen till att endast låsa upp själva bakluckelåset. Lösningen tjuvkopplar in sig på kabeln till bakluckelåset.
Lastförmågan är verkligen inte Model 3 starka sida. Den lastar mycket – ifall det är lite flexibelt vid stuvning.
Igår skulle jag frakta ett vardagsrumsbord, men det gick inte under balkarna i hatthyllan.
Så det fick bli att köra bordet med sambons Yaris!
Ja mycket har offrats på Model 3 för att få till den gigantiska bakrutan – som de flesta inte ens märker.
Tesla Model Y verkar ha blivit mycket “gör om gör rätt”.
Vad går normalt en sådan komplett installation på (utan eventuella rabatter)?
8995kr ord.pris.