Tesla Model 3 förmånsvärden

M3begin

I går släppte skatteverket förmånsvärdena för Tesla Model 3:

  • 3791:- för Long Range AWD
  • 8649:- för Long Range Performance

Det är endast dessa två modeller som går att beställa i Sverige än så länge. (Skatteverket satte dock även förmånsvärdet 3058:- för Long Range RWD – en modell som inte längre tillverkas av Tesla.)

Skatteverket ger en skatterabatt på miljöbilar genom att när en elbils förmånsvärde ska beräknas baseras uträkningen inte på bilens faktiska pris utan priset för en “motsvarande” bil med förbränningsmotor.

För Long Range AWD versionen av Tesla Model 3 resulterar detta i en skatterabatt på 292,400 kronor. För Performance modellen blir rabatten en mer modest 130,800 kronor. Som dras ifrån nybilspriserna på 685,000 respektive 809,400 kronor. Skatteverket anser alltså att för 392,600 kronor kan man hitta en bensinbil som är lika bra som en Tesla Model 3. (Lycka till, säger vi 😉 )

Sajten teslakalkylen.com hängde på låset och har redan släppt exempelkalkyler för Tesla Model 3.

Enligt teslakalkylens exempeluträkningar blir totalkostnaden* för en Tesla Model 3 Long Range AWD från:

  • 9340 kronor per månad om du köper den privat
  • 5768 kronor per månad om du köper den som personalbil
  • 5730 kronor per månad om du köper den som egenföretagare

Rejält billigare alltså om du slipper köpa bilen kontant med skattade pengar! Ska du köpa en Tesla Model 3: skaffa den som leasingbil via företaget – det blir mycket fördelaktigare för dig!

Motsvarande siffror* för Tesla Model 3 Long Range Performance är från:

  • 11,900 kronor per månad om du köper den privat
  • 9,378 kronor per månad om du tar den som personalbil
  • 9,333 kronor per månad om du köper den som egenföretagare

Besparingen blir då “bara” drygt 2500 kronor per månad men klirrar ändå skönt i plånboken.

*: I totalkostnaden räknar teslakalkylen.com även in el, försäkring och servicekostnader då sajten även används till att jämföra totalkostnader för elbilar mot bensinbilar.

 

Tesla Model S och X köptes till stor del av egenföretagare. Tesla Model 3 kommer köpas till högre andel av löntagare. Som synes ovan är det extremt lönsamt att köpa bilen som personalbil även för löntagare! Ta ett snack med din arbetsgivare, de kan vara förvånansvärt medgörliga om du berättar att du står även för företagets kostnader – det blir ändå mycket billigare för dig!

Jobbar du som anställd löntagare hos ett företag ska du snacka med ekonomiavdelningen att du vill ta bilen som en kostnadsneutral personalbil. Det vill säga som en förmånsbil där du som anställd betalar alla kostnaderna – även dem som vanligtvis arbetsgivaren brukar stå för. Det finns många leasingföretag att välja mellan; ni kan antingen välja ett leasingbolag som ert företag brukar samarbeta med, fristående aktörer som AutoPlan, Svea Leasing, Volvofinans mfl eller helt enkelt klicka på DNB länken som kommer upp på Teslas beställningssida efter att du har beställt din Model 3.

En sak att tänka på när man beställer en kostnadsneutral personalbil är att välja 0% i kontantinsats (tänk på att dra reglaget från förinställda 20% till 0 när du ansöker via DNB länken på Teslas hemsida)! På så vis sprids den ut över hela leasingperioden och betalas även den med oskattade pengar.

Bilens förmånsvärde kan ni ta upp som en förmån – eller göra ett nettolöneavdrag. Nettolöneavdrag minskar bilens påverkan på din allmänna pension och sjukpenninggrundande inkomst.

 


Känner du för att stödja dessa nyhetssidor har jag nu lagt till möjligheten till donationer, du hittar länken under sök-rutan på denna sida. (Högst uppe till höger på PC; under kommentarerna om du tittar via mobilen.)

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 27 Responses to Tesla Model 3 förmånsvärden

    1. Danni Efraim says:

      En utmärkt artikel som vanligt, och tack för länkningarna 🙂

    2. jonash says:

      Grymt! Om jag fattar det rätt så ingår ‘premium interior’ i förmånsvärdet? Det är bara autopilot, fälgar osv som räknas som ‘extrautrustning’?

      • Danni Efraim says:

        Det stämmer!

        • Pefreli says:

          Tack för din underbara konfigurator Danni!

          Men vad händer om jag har personalbil och säger upp mig efter 1 år? Leasingavtalet är väl oftast på 3 år?

          Bilens värde har gått ner ordentligt detta år.

          Är det leasingföretaget som tar smällen eller får jag lösa ut bilen själv?

          Om jag själv tar smällen och löser ut bilen. Vad händer med den redan avdragna momsen? Blir jag återbetalningsskyldig?

          • Danni Efraim says:

            Det finns lite olika upplägg för det här. En vanlig sak för just personalbilar, särskilt på lite större företag, är att man lägger ut hanteringen av personalbilarna på ett företag som LeasePlan, AutoLease, Svea, Volvofinans etc. Då brukar det ingå ett skydd mot den här situationen, alltså att det bolaget tar på sig risken och man får lov att lämna tillbaks bilen ifall den anställde slutar.

            Om däremot bolaget hanterar det självt, så får man se upp lite. Då kan man se till att ha skrivit ett avtal med den anställde om vad som händer när denne slutar. Om man inte har något sådant avtal, så faller smällen på bolaget.

            Om du köper ut en leasingbil privat så händer inget alls med den redan avdragna momsen. Det enda man måste tänka på är att du måste köpa ut bilen till marknadsvärde, annars blir det förmånsbeskattning på mellanskillnaden.

            Jag har touchat lite på de här ämnena här: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018/12/13/kostnadsneutral-personalbil-hur/

            • Pefreli says:

              Ok, tack!

              Frågan är nu skickad inom bolaget…

              Jag håller tummarna även om jag vet att det kommer bli svårt att få igenom.

              Nu har jag iaf någorlunda koll på argumenten. 😉

    3. MikeL says:

      Fasiken va trist att Performance får en så ynklig rabatt

    4. Pontus says:

      Men om man utgår ifrån att premium interior inte ingår i LR RWD och att den faktiskt kommer till sverige så blir förmånsvärdet drygt 4.900 kr per månad med autopilot och premium interior. Det är bara 500kr mindre än vad jag hade på min model S 85D som var större snabbare och dyrare.

      • Filip says:

        Jag är övertygad om att premiuminteriör kommer att ingå även till rwd så som den gjort i USA förut. Vad gäller ap är det bättre att köpa till den senare så att det inte räknas på förmånsvärdet.

        • MikeL says:

          AP kostar ju 40% mer om man köper den i efterhand, blir det billigare ändå menar du?

          • Filip says:

            Ja. Det blir 22 kkr mer i pengar från företaget, vilket man drar av moms på, arbgivavg o skatt. Motsvarar 6500 kr netto.

            Förmånsvärdet blir 1000 kr billigare. På 3 år blir det 36000 kr. Man sparar alltså 30k.

            • Danni Efraim says:

              Du får inte dra full moms på det, och förmånsvärdet måste du höja även om du köper det i efterhand. Det blir troligen dyrare för de flesta att göra på det viset.

          • Filip says:

            Om man har fast restvärde förlorar man lite pengar där också. Då blir det runt 50kkr minus moms, arb giv avg o skatt. Dvs 14700 kr.

            Och jag tänkte fel på förmånsvärdet. Det blir 18000 kr netto.

    5. Danni Efraim says:

      Nu är min inbyggda konfigurator uppdaterad så man kan välja exakt hur ens Model 3 ska konfas, och så fyller siten i rätt pris och förmånsvärde automagiskt!

    6. Kim says:

      Du skriver att det är rejält billigare att leasa bilen, även som egenföretagare? Om jag har pengar i företaget och betalar kontant med dessa pengar och använder det låga förmånsvärdet? Är det en ännu bättre ide?

      • Danni Efraim says:

        Eftersom du får dra av halva momsen på leasingavgiften men inte får dra av någon moms alls om du köper, och räntan är sjukt låg, så är det överlägset billigare att leasa även om du har pengarna på kontot. Särskilt om man räknar med alternativkostnaden – du kan säkert få bättre ränta än leasingräntan om du investerar dina pengar parallellt.

    7. Axel Holm says:

      Har mycket dålig koll på detta kan även jag som 0 behov av bil i tjänsten ha en förmånsbil?

    8. Filip says:

      Om Skatteverket har ett pris att utgå från och tar fram ett förmånsvärde för rwd så lär det vara pga önskemål från Tesla. Jag tror att vi kan räkna med att rwd Long Range snart finns för beställning i Europa! Med ett förmånsvärde på 2983 kr blir det en otroligt prisvärd bil.

    9. Danni Efraim says:

      Ja, det är det såklart. Men ska du tänka så, så går du ju över ån efter vatten. Då kan du ju lika gärna dra momsen och skita i förmånsvärdet även om du köpt det ihop med bilen.

    10. P-j Jansson says:

      Autopilot klarar jag mig utan. Men kan man stänga av antisladd?

    11. John Björlin says:

      Uhm.. hur sjutton fick du ned månadskostnaden till ca 5768:-/mån som personalbil?
      Hade lätt tagit bilen för den summan!
      Vad är det baserat på för mil/år samt hur hög månadslön?
      Det erbjudande jag får från LeasePlan (via Benify-portalen) är ett pris på 7656:-/mån vilket inte känns riktigt hållbart…
      Extrautrustning ca 35 000:-. vilket tydligen slår rätt hårt på förmånsvärdet.

    Lämna ett svar