Tesla har påbörjat arbetet att montera CCS laddkontakter på sina europeiska Superchargers. CCS laddkontakten behövs för att Tesla Model 3 ägare också ska kunna ladda på Superchargers.
Tesla Model S och X har hittills haft en modifierad, icke standardmässig Typ 2 kontakt som laddkontakt som passade både för vanliga Typ 2 kontakter från publika laddstolpar såväl som de specialkontakterna med längre kontaktstift Teslas Superchargers hade. Tesla Model 3 däremot huserar en alldeles standardsenlig CCS laddkontakt som har en korrekt Typ 2 kontakt tillsammans med två extra pinnar under för snabbladdning. Den klarar inte att ta emot Teslas gamla Superchargerkontakt.
Därför har Tesla meddelat att de kommer eftermontera CCS kontakter till alla sina europeiska Superchargers.
Första stationen som fick dessa nya kontakter blev Superchargern i Badhoevedorp utanför Amsterdam i Nederländerna. Som synes av bilden behåller Tesla samma kåpa på laddstolparna, byter endast ut hållaren till laddkontakten till en som kan ta två kontakter: den gamla Tesla-specifika och den nya CCS. Därefter monteras det en extra laddkabel bredvid den gamla, med den nya CCS kontakten. Det går snabbt att uppgradera laddarna, vilket är viktigt för Tesla kommer behöva göra det på tusentals befintliga laddare runt om i Europa nu inom de närmsta månaderna.
Supercharger stationen i Badhoevedorp har hela 28 Supercharger-stolpar. Av dessa hade endast 8 konverterats till dubbla sladdar med CCS, vilket betyder att blivande Tesla Model 3 ägare kommer endast kunna utnyttja 8 av de 28 laddplatserna. Därför har Tesla även monterat en “MODEL 3 PRIORITY” skylt på de konverterade laddarna. Det är viktigt att Model S och X ägare helst tar någon av de 20 andra laddplatserna att ladda på och låter dessa 8 vara lediga för Model 3 bilarna.
Tesla har sagt att de ämnar konvertera alla sina Superchargers till dubbla kablar men de verkar i alla fall nu i början fixa bara några stolpar per station. Hellre några stolpar på många olika stationer än alla stolpar på några få – en vettig strategi nu i början. Men i långa loppet måste alla stolparna konverteras.
Vi vill inte råka ut för att en Tesla Model 3 ägare kommer till en Supercharger station och kan inte ladda för att alla ombyggda laddare är ockuperade av Model S och X – trots att det finns lediga laddstolpar bredvid.
Därför ber vi i alla kommande Tesla Model 3 ägares namn: har du en Tesla Model S eller X, ladda din bil vid de o-ombyggda Supercharger laddarna! Använd de ombyggda endast i nödfall, när alla andra laddare är upptagna! Respektera Model 3 priority skylten.
På frågan om andra elbilar med CCS kontakt, från andra tillverkare kommer kunna ladda på dessa ombyggda CCS Superchargers svarar Teslas chef för laddinfrastrukturen Drew Bennett att “vi är definitivt öppna för att prata med andra biltillverkare som vill få tillgång till nätverket. Kapacitet är drivkraften för vår investering; det är nya rutter, nya marknader och sedan kapacitet. Många biltillverkare har pratat med oss om det, men vi har inte kommit till några beslut än. De försöker fortfarande klura ut vilket slags nätverk de vill ha medan vi är några år före dem i fråga om investeringsviljan som behövs för en övergång till elbilar.”
Det verkar med andra ord som att andra elbilar med CCS kontakt kommer inte kunna ladda vid Teslas Supercharger stationer – trots att de nu har uttag som till fullo passar. Tesla hoppas fortfarande på att kunna samarbeta med andra biltillverkare, trots att det hoppet i stort sett dog när de andra europeiska tillverkarna gått samman bakom laddnätverket Ionity. Skulle Tesla satsat på att sätta en kortläsare på sina Supercharger laddare (eller tagit fram någon mobilapp-lösning) skulle de ha kunnat hoppa över biltillverkarna och gått direkt på slutkunderna som köpt andra tillverkares elbilar. Nu får vi en segregation istället, som må resultera i mindre trängsel på Supercharger stationerna i korta loppet – men är negativ och bromsande för elbilsrevolutionen i det långa loppet.
TCS två år sedan: Vätgasbil livscykelanalys
Att tillverka elbilar är mer resurskrävande än bilar med förbränningsmotorer på grund av de flera hundra kilo batterier som behövs. De tjänar dock igen dessa utsläpp som skedde vid tillverkningen genom rejält lägre utsläpp under deras livslängd, så tittar vi på hela livscykeln är elbilar rejält renare än bilar med förbränningsmotorer. Men vätgasbilar då? De har ju inga tunga batterier (iaf mycket mindre batteripack) så de borde väl ha ännu lägre totalutsläpp? När vi undersökte vätgasbilens livscykelanalys fann vi dock att de heller inte är särskilt renare än elbilar – på grund av en förvånansvärd komponent.
Skulle ombyggnationen kunna vara en indikator på vilka länder som får Model 3 leveranser först i Europa?
Vi vet redan att det blir Frankrike, Nederländerna, Norge, Schweiz och Sverige som får Model 3 först för det var de länder i Europa som fick beställa först.
Fast de måste byta plugg i ALLA länder annars får de många sura Model 3 ägare på halsen. Jag själv planerar också europaresa nästa sommar med min trea.
CCS har autocharge. Något som fastned i Nederländerna använder sig av. Då behövs ingen betallösning, det sker automatiskt med kommunikationen till bilen. Hoppas Tesla tar fram det framöver.
Ja, vill inte se massa krångliga och fula betalkortslösningar på supercharger. Automatisk debitering när man kopplar in sladden (dessutom så mycket smidigare) och möjligtvis en app om det behövs som komplement.
Men tills vidare hoppas jag man väntar med att erbjuda andra elbilar att ladda där. På kortare sikt är superchargernätverket en stor fördel för Tesla, och jag tror de behöver i alla fall något år till med alla konkurrensfördelar de kan få för att säkerställa bolagets överlevnad. På sikt däremot kan det nog bli både en hygglig inkomstkälla och accelera totala elbils marknaden.
Håller med, kortterminal känns som 1900-talet och det är grymt smidigt att bara plugga in bilen och så börjar den ladda. Detta märker man särskilt när man laddar vid andra laddare än Teslas SuperCharger. Nya CCS-standarden har ju lagt till standard hur bilens identitet/VIN skall kollas upp och jag misstänker att det även kommer till Ionitys stolpar. Befintliga icke-Teslabilar kanske inte klarar av detta dock så därför finns kompletterande betalning också.
Bara den här känslan att man slösar tid när (på icke supercharger då) man inte kan börja ladda med en gång utan man ska ordna med betalningen också är irriterande, även om det är obetydligt i sammanhanget. Än värre när man måste ringa supporten och be de starta om laddastationen, något som hänt mig förvånansvärt ofta, 30% kanske, av laddningar utanför Supercharger (har jag haft otur eller är det så mkt problem fortfarande på andra laddstationer).
Beror helt på priset. 5kr/kwh är en bra inkomstkälla för Tesla och konkurrensfördelen för Tesla som laddar gratis eller för 2kr/kwh kvarstår. Så länge det finns tillräckligt med laddare så är det nog bara bra.
Just precis. I princip skulle det räcka med ett Tesla-konto där man lägger in sitt kreditkort samt ett eller flera VIN som man vill knyta till sitt konto. Rent tekniskt behöver det inte vara en Tesla.
CCS klumpen är visserligen mindre än Chademo, men större och klumpigare än Type2 och betydligt större och fulare än Teslas USA laddkontakt. Tråkigt men man får väl vara nöjd att EU kunde enas om en standard. Less is more.
Japp, LR AWD, midnight silver, 18″ Aero, svart premiuminteriör, autopilot.
Egentligen ville jag ha en SR RWD men orka vänta på den.
Härligt!
Grattis till köpet!
Jag är helt klart avis…;)