Tesla Model S Plaid+ inställt

NoPlaidPlus_2

Det blir inget Tesla Model S Plaid+. Bilen som skulle blivit extremversionen av Teslas extremversion av Model S. Den skulle accelererat 0-100 km/h på under två sekunder, haft 83 mils (EPA) räckvidd och 322 km/h i toppfart. Bilmodellen skulle släppts någon gång under nästa år.

NoPlaidPlus

I går tvittrade dock företagets VD Elon Musk plötsligt att Tesla har beslutat att lägga ner Plaid+. Den behövs helt enkelt inte enligt honom, för “vanliga” Plaid modellen blev lika bra som Plus skulle ha blivit. Redan förut skulle de båda modellerna haft samma topphastighet och Tesla säger sig nu ha lyckats vässa “vanliga” Plaid modellens acceleration till under två sekunder också. (De två sekunderna ska dock tas med två nypor salt: dels är det egentligen 0-96 km/h (0-60 mph), dels med en fots roll-out.)

Det som Plaid+ spekulanterna dock verkar gå miste om är modellens utlovade 83 mils EPA räckvidd. “Vanliga” Model S Plaid har preliminärt 63 mils EPA räckvidd.

De av våra medlemmar som beställt en Plaid+ är över lag ganska besvikna nu. Det är framför allt räckvidden som diskuteras på vårt forum, flera som ville ha Plaid+ modellen främst för dess extrema räckvidd.

DurexXL

Plaid+ (!)

Du kanske har lagt märke till att vi har skrivit “vanliga” Plaid inom citattecken i denna artikel. För Tesla Model S Plaid är långt ifrån någon “vanlig” bil.

Den kommer bli den snabbast accelererande serietillverkade bilen. Även serietillverkade bilen med högst toppfart, om vi räknar bilmodeller som tillverkas i stora serier. (25 stycker Koenigsegg Agera RS är väl en slags serieproduktion i ordets striktaste mening men långt ifrån de tusentals bilar Tesla tänker bygga.)

Och bilen med högsta processorkraft. Förutom FSD datorns enorma kapacitet på hundratals miljoner simulerade neuroner kommer underhållningsdatorn i bilen ha samma AMD RDNA 2 chip som de nyaste PS5 och Xbox spelkonsolerna.

När legendariska talk-show värden och bilentusiasten Jay Leno provkörde Tesla Model S Plaid på Autoclub Famoso Raceway i Bakersfield för några dagar sedan slog han officiell världsrekord på quarter mile med 9.247 sekunder. Gamla rekordet för serietillverkade bilar var på 9.4 sekunder som sattes av en Bugatti Chiron Sport (som kostar 27 gånger så mycket).

Innan Tesla ens släpper sin nya Roadster kommer femsitsiga familjebilen Tesla Model S Plaid köra ifrån supersportbilar som tillverkas endast i handfull exemplar och kostar tiotals miljoner kronor. Jämfört med dem kommer Model S Plaid vara rena budgetbilen 🙂

Enligt Elon Musk kommer Tesla Model S Plaid bli så bra så det behövs ingen Plaid+. Men är det verkligen så enkelt? Det finns ett antal alternativa teorier ute på nätet för varför Tesla beslutat att lägga ner Plaid+:

Kan det vara på grund av batterierna? Plaid+ skulle varit första bilmodellen som skulle haft Teslas nya 4680 batterier. Kan detta vara ett tecken på att det är problem med att få fram de nya batterierna? Fast i så fall skulle det räckt med att senarelägga produktionsstart.

Eller kan det vara så att Tesla behöver få in pengar? Att de vill att folk som beställt Plaid+ med leverans nästa år istället ska boka om sig och köpa en Plaid redan i år? Men Teslas stora inkomst nuförtiden är varken Model S eller X – utan Model 3 och Y som de tillverkar mångdubbelt fler av. Några extra Model S Plaid sålda ger inte så stor effekt på bokslutet längre.

Vissa menar att Plaid+ las ner för att den skulle kannibaliserat Roadster försäljningen. Varför betala över två miljoner för en bil som accelererar lika snabbt som en för 1.28 miljoner?

Natten mellan torsdag och fredag svensk tid får vi förhoppningsvis svar på frågorna. Det är då nya Tesla Model S Plaid kommer visas upp för världen. Håll ögonen öppna – för blinkar du har du missat bilens acceleration!

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 7 Responses to Tesla Model S Plaid+ inställt

    1. Jan-Erik Sebestyen says:

      Den enklaste förklaringen tycker jag är att Tesla vill hålla monteringslinjen så enkel som möjlig. Att ha en bil med andra batterier som kanske behöver en rad anpassningar för detta stökar till hela linan, dvs. det skulle öka kostnaden. Det kanske helt enkelt inte var lönsamt för Tesla att bygga +-varianten.

    2. AndOne says:

      Extremt surt. Man undrar om de har problem med 4860…..

      • Kenneth says:

        Antagligen där skon klämmer enligt mig. De insåg att de behövde ett för
        stort batteri för att klara den utlovade distansen. Musk var bara
        tvungen att säga en siffra som var högre en Lucid Airs 517 miles som de
        hade presenterat några dagar innan men sedan insett att det blivit svårt
        att leverera.

      • Andy says:

        Tesla har nog inga problem med 4680 med tanke på de gigantiska investeringar i produktionskapacitet som kräver stora mängder 4680 långt innan produktionen av Plaid+ skulle påbörjas.

        Däremot kanske Plaid+ krävde 4680 med speciell kemi som är problematisk. Roadster 2 lär använda samma celler och det är osäkert när den lanseras.

    3. Jolv says:

      Vi kanske blir överraskade av att det sitter 4680 celler i de Plaid som visas, demas och levereras på fredag morgon?

    4. Mocke says:

      synd men tror att den skulle inverka negativt på roadstern, plus att s är mer användbar. Det jag tror folk mest var intresserade av var räckvidden. faktiskt.
      Men börjar konkurrenterna få in bilar med längre räckvidd är jag inte främmande för att tesla ökar också.

    Lämna ett svar