Tycker du att priset för dina drömmars Model S är lite för högt ska du ha ett snack med din arbetsgivare. Förmånsvärdet för Tesla Model S är nämligen förvånansvärt lågt satt av skatteverket. Dels får man en rejäl rabatt när de beräknar förmånsgrundande priset (halva priset!), och dessutom får man extra rabatt på 16 000 kronor för att den är en elbil.
Du kan beräkna förmånsvärdet själv på skatteverkets hemsida.
Förmånsvärdet för 60 kWh modellen av Tesla Model S börjar på otroliga 2241 kronor per månad. 85 kWh modellen börjar på 2675 kronor per månad. En vanlig enkel Volvo S60 går på över 3100 kronor per månad.
Skatteverkets beräkning:
Förmånsvärde 2013 exklusive drivmedel | |
---|---|
Modellkod | 13TE005 |
Bilmärke | Tesla |
Modell/variant | Model S 85 Kwh, miljöbil |
Nybilspris | 715 100 |
Extrautrustning | 0 |
Förmånsgrundande pris* | 335 100 |
Prisbasbeloppsdel: 31,7% av 44 500 kr (ett prisbasbelopp) | 14 106 |
Räntedel: Förmånsgrundande pris x 75% av statslåneräntan | 3 744 |
Prisdel 1: 9% av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp | 30 037 |
Prisdel 2: 20% av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp | 270 |
Nedsättning till 60%, högst 16 000 kr för ett helt år (gäller elbilar och laddhybridbilar, som kan laddas från elnätet, samt gasbilar, ej gasol) | Ja |
Reducering till 75% pga omfattande tjänstekörning (minst 3000 mil) | Nej |
Förmånsvärde per månad | 2 675 |
Förmånsvärde per år | 32 100 |
*Bilens nybilspris, eller vid miljöbil jämförbar bils nybilspris, inklusive extrautrustning. För bilar som är sex år eller äldre: lägst fyra prisbasbelopp.
Dags att ha ett allvarligt samtal med din arbetsgivare alltså (eller skriva bilen på firman). Och glöm inte att betona miljöimaget bilen kommer skänka företaget! Även om du då kanske måste stå ut med nån ful slogan på bilen, som “Ärlige Harrys Data och Vulk värnar om miljön!”
Även de som jobbar på företag som har “personalbil” bör nog titta på detta.
Personalbil brukar betyda leasing mot bruttolöneavdrag och förmånsskatt. Men eftersom skatten är så mycket lägre än leasingen så blir det också väldigt förmånligt.
Borde inte rimligtvis förmånsvärdet (skatten) justeras om bilen är en personalbil mot en förmånsbil? Jag tänker att det i fallet personalbil är lönetagaren som indirekt står för alla bilens kostnader. Förmånen är alltså att halva momsen på bilen samt moms för kostnader dras av och betalas med bruttolöneavdrag. Eller tänker jag fel?
Min fru tittar just nu på att byta ut sin förmånsbil. Förmånsvärdet är ju lågt det vet jag. Men dom har även ett bruttolöneavdrag på företsget. Det borde väl göra teslan väldigt dyr ändå? Eller tänker jag fel? Har själv inte haft förmånsbil på 10 år så jag har glömt bort hur det fungerar. Har bett min frus leasing bolag att ge en kalkyl på en Tesla. Hoppas den inte blir för dyr.
Får man fråga vad det är för leasingbolag?
Jag brottas också med leasing…
Eftersom leasingen betalas med bruttolön så blir ju nettokostnaden mycket mindre. Hur mycket beror på marginalskatten man har. Beroende hur upplägget är så kan man dessutom få dra nytta av arbetsgivarens sänkning av arbetsgivaravgift också.
I stort kan man säga att det lönar sig bäst om hela leasingavgiften kan dras på lön som man betalar statlig skatt på.
Räkneexempel:
Leasingavgift 10000 Kr/månad.
Dela med 1,3142 för arbetsgivarens arbetsgivaravgift (om man får tillgodoräkna sig den).
7609 Kr kvar som bruttoavdrag.
Vid 50% marginalskatt blir nettokostnaden 3804.
Till det kommer skatten på förmånsvärdet och arbetsgivaravgiften på det samma.
Tackar för svar. Ledsen att jag missade det. Leasing företaget är Svea Leasing som håller hus norr om Stockholm. Fick idag två kalkyler som vi ska gå igenom under nästa vecka. Blev dock inte helt klok på dom.
Svea leasing har enligt mig urkassa kalkyler. De är svårlästa, blandar brutto och nettokostnader hejvilt. Har försökt att “följa” varje kostnadspost men får det verkligen inte att stämma. Kontaktpersonen kunde inte svara heller. Visade kalkylen för bilsäljare som sa: “Detta är ju ett skämt!” 🙂
Hej på er, Kul med ett svenskt forum för Tesla 🙂 Provkörde första gången i Stockholm i juni månad och blev totalt såld. så jag har siktet inställt på X när den nu behagar att komma. sitter just nu med en Panamera som bolagsbil, men Tesla är ju ONEKLIGEN en fantastisk bil som tjänstebil utifrån många aspekter, dock måste jag nog motsätta mig ovan argument ang att det börjar bli dags att prata tjänstebil med chefen… 🙂 ja, det är mycket förmånligt för föraren, men inte direkt för arbetsgivaren då kostnaden med råge överstiger de normala nivårerna för en tjänstebil. så även om förmånsvärdet landar på osedvanligt låga nivåer så blir ju den rella månadskostnaden för bolaget detsamma som för en motsvarande BMW eller Mercedes för 800k SEK… sedan är det givetvis lägre bränslekostnader så klart.. men för en egen företagare finns det ju inget bättre alternativ! tack för ordet.
Ja det blir dyrt för företaget. Men det går att lösa genom att överskjutande leasingkostnad tas som ett bruttolöneavdrag (med tillgodoräknande av arbetsgivaravgift). Det blir då fortfarande billigare netto än en betydligt billigare “vanlig” tjänstebil.
För många finns ju möjligheten till så kallad personalbil också.
Bruttoavdrag på hela leasingkostnaden och sen förmånsskatt på bilen.