Teslas extrema sportbil är färdigutvecklad, den slutliga versionen kommer visas upp senare i år och leveranserna börjar nästa år, skriver Elon Musk i en strid ström av meddelanden på X.
“Ikväll ökade vi radikalt designmålen för nya Tesla Roadstern” berättade Elon Musk, “Det kommer aldrig att finnas en bil som denna, om man ens kunde kalla den en bil.”
De ökade designmålen innebär bland annat vassare specifikationer. Bilens acceleration vässas från 0-100 km/h på 2,1 sekunder till under en sekund. “Och det är den minst intressanta delen” tycker Elon.
Roadstern kommer vara ett samarbete mellan Tesla och SpaceX: “SpaceX-tillvalspaketet för nya Tesla Roadster kommer att inkludera ~10 små raketmotorer integrerade i karossen runt bilen. Dessa raketmotorer förbättrar dramatiskt acceleration, toppfart, bromsning och kurvtagning. Kanske kan de till och med få bilen att lyfta…”
Elon Musk berättade att “produktionsdesignen är färdig och kommer presenteras i slutet av året, med sikte på leverans nästa år. Jag tror att den har en chans att bli den mest häpnadsväckande produktdemon någonsin. Nya Tesla Roadster kommer att överträffa alla avgassportbilar på alla sätt.”
När nya Roadstern först visades, på Tesla Semi eventet 2017, sas bilen få 200 kWh batterier som skulle ge 100 mils riktig räckvidd, i motorvägsfart. Maxhastighet över 400 km/h, vridmoment på 10 000 Nm. Leveranserna skulle starta 2020 trodde Elon då…
Anledningen till att Roadstern nu blir (minst) fem år försenad uppges vara Tesla Model Y och Cybertruck. Tesla koncentrerade sina resurser på att utveckla och lansera de inkomstbringande massproduktionsbilarna istället för smala nischbilen Roadster.
Med hjälp av SpaceX tillvalspaketet kommer Tesla Roadstern kunna åka snabbare runt banor än vad som varit fysiskt möjligt för “vanliga” bilar förut.
Tesla Roadster kommer använda samma raketmotorer som de små positioneringsraketerna som finns på SpaceX Falcon 9 rymdraket. SpaceX driver dem med helium – i bilen kommer de dock drivas med tryckluft. En eldriven kompressor kommer fylla en trycktank som sedan kommer leverera komprimerad luft till raketmunstyckena. Bilen kommer alltså inte att spruta eld.
Baksätet i Roadstern kommer bytas mot en enorm tryckluftsbehållare i kolfiber och kevlar lager på lager som SpaceX utvecklat:
I Falcon 9 raketen används ett halvdussin sådana behållare, 60 cm i diameter och 1.5 meter långa, fyllda med komprimerad heliumgas med över 350 bars tryck. Behållarna består av en inre “ballong” som ska förhindra läckor inuti en extremt stark kompositbehållare, se bilden ovan. Teknologin heter COPV, Composite overwrapped pressure vessel.
En eldriven kompressor kommer fylla tanken med tryckluft. När bilen sedan behöver aktivera sina raketmunstycken kommer tryckluften ledas till rätt motor och sprutas ut med högt tryck.
En bil kan inte accelerera hur snabbt som helst. Det finns en gräns för vad man kan åstadkomma med gummihjul mot asfalt. För att kunna överträffa målen måste Tesla bryta mot fysiklagarna – eller snarare “fuska” och börja använda sig av andra fysiklagar för framdrivning än vanliga sportbilar brukar använda. Små raketmunstycken bakåt kommer släppa ut komprimerad tryckluft när föraren trycker gasen i botten och hjälpa de båda elmotorerna till närmast utomjordisk acceleration. Tryckluften räcker bara i några sekunder – men tills dess har bilen redan nått höga hastigheter. Sedan används eldrivna kompressorn ombord för att fylla COPV tanken med tryckluft igen.
När föraren trycker på bromspedalen kommer raketmunstycken riktade framåt hjälpa till att bromsa bilen med större kraft än vad enbart gummihjul mot asfalt klarar av.
Men mest banbrytande nyheten kommer raketmunstyckena riktade åt sidorna medföra. När en sportbil ska svänga i en kurva måste dess hastighet begränsas för att den inte ska sladda av vägen. Sidokrafterna när bilen svänger får dess däck att först tjuta förfärade sedan tappa greppet och hamna i diket. Nya Tesla Roadster kommer bli den första bilen i världen som kommer kunna “ta spjärn” i kurvorna: genom att blåsa ut tryckluft via sidoraketerna kommer bilen kunna tryckas tillbaka på banan när hjulen tappar fäste i kurvan. Den kommer kunna ta kurvor i extremt höga farter. Tesla Roadstern kommer till synes trotsa naturlagarna.
Redan “standardversionen” av Roadstern kommer bli mer extrem än de flesta hypersportbilar och kommer kräva det yppersta från dess förare. SpaceX versionen kommer med dess komplexa samspel mellan flera elmotorer, bromsar, fjädring och raketmunstycken kräva närapå övermänsklig förmåga för att framföra den på bana. Föraren kommer utsättas för g-krafter som endast Formel-1 förare eller stridspiloter är vana vid.
SpaceX paketet är framför allt tänkt att användas för bankörning. Den är inte avsedd stadstrafik. Dels på grund av de höga ljudnivåer som uppstår när tryckluft blåses ut genom raketmunstyckena – dels för att du vill inte blåsa bort bilen i filen bredvid dig bara för att du ska svänga runt hörnet.
Vi kommer se många banrekord krossas av Tesla Roadster. Den kommer bokstavligen blåsa ifrån sina konkurrenter. Som kommer få mycket svårt att försöka få till liknande teknologi. Inget annat bilföretag har ju en VD som även är VD för rymdföretag. De har helt enkelt inte tillgång till rymdteknologin som behövs för att kunna omdefiniera naturlagarna sportbilar har fajtats mot i hundra år.