Starting on Monday, Tesla will no longer be taking orders for the 75 kWh version of the Model S & X. If you’d like that version, please order by Sunday night at https://t.co/46TXqRJ3C1
— Elon Musk (@elonmusk) 9 januari 2019
Vill du köpa basversionen av Tesla Model S eller X med 75 kWh batterier ska du beställa den innan måndag. För sedan tar Tesla bort dem ur sortimentet enligt ovan tweet från Elon Musk.
Idag kan Model S och X beställas med antingen 75 eller 100 kWh batterier. I ett försök att distansera de modellerna från kommande Model 3 har Tesla redan tidigare höjt deras priser genom att alltid inkludera premium utrustningspaketet i bilarna – det går inte att välja bort längre. Nu kommer nästa steg, genom att plocka bort instegsmodellerna för Model S och X visar Tesla att de är enbart tänkta att vara premium high-end modeller.
Tesla Model S 75D börjar idag från 967,880 kronor. Från och med nästa vecka är billigaste modellen Model S 100D för 1,192,780 kronor. Ett rejält hopp uppåt med 225 tusen kronor. Och dyraste modellen Model S P100D börjar från 1,582,680 kronor – men ger en blixtsnabb acceleration på 2.7 sekunder 0-100 km/h.
På samma sätt försvinner Tesla Model X 75D som idag kostar från 1,055,680 kronor. Från och med nästa vecka är billigaste Model X en 100D för 1,240,380 kronor. Och Model X P100D börjar från 1,683,530 kronor.
Enligt tweet från Elon Musk handlar det inte alls om att börja fasa ut Model S och X ur Teslas modellflora. Anledningen tycks snarare vara att fortsätta distansera toppmodellerna S och X från “folkelbilen” Model 3. Det spekuleras i att Tesla kanske kommer lansera ännu dyrare modeller av S och X i framtiden, med ännu större batterier. De eventuella modellerna kommer nog inte att dyka upp inom de närmsta veckorna dock – men kanske senare i år, när en faceliftad version av bilarna släpps?
Det spekuleras mycket nu i att Tesla kanske vill börja montera deras nya 2170 batterier från Gigafabriken i Model S och X också istället för 18650 cellerna från Panasonic i Japan. Batteripacken skulle då kunna rymma mer kapacitet och en ny toppmodell med uppemot 125 kWh batterier och därmed ännu snabbare acceleration skulle kunna tas fram. I och med den omfattande omdesignen som ett sådant byte skulle innebära skulle de även kunna förnya interiören att bli mer i linje med den Model 3 fått. Nya batterierna skulle även kunna innebära att bilarna kan ta emot högre laddeffekt vilket skulle kunna öppna vägen mot snabbare Superchargers. Men det är enbart rena spekulationer, varken Tesla eller Elon Musk har ens antytt något sådant. De kanske har fullt upp med kommande Model Y istället?
Medans andra spekulerar kan du som vill ha en sista chans att köpa Model S eller X basversion slå till och beställa den under helgen.
TCS ett år sedan: Solväg i Kina. Stulen.
För ett år sedan berättade vi ett smått bisarrt historia om hur några kineser verkar ha knyckt fransmännens idé om solceller i vägbanan – och sedan några andra kineser som hade stulit en bit av den vägen!
Audi e-tron 95kWh kostar 885.000kr.
Tror att Tesla måste sänka priset och komma med större batterier.
Det är inte storleken på paketet som har betydelse, utan uthålligheten (läs: räckvidden). En Model X 75D kommer antagligen längre på sitt “lilla” batteri än e-tron!
Vad bygger det uttalandet på? Är det fakta, dvs någonting som talar för att e-tron skulle vara en extremt ineffektiv bil, eller är det bara ren spekulation och önsketänkande?
Förmodligen för att den har ett högre luftmotstånd, vilket kommer göra att den drar mer i högre hastigheter. Lär inte vara några stora skillnader på drivlinans effektivitet.
Men samtidigt har den ungefär 10kWh mer användbar batterikapacitet jämfört med en X75D. Det borde ju iaf ge omkring 4 mil extra. På vintern kan den dessutom dra nytta av sin värmepump, och det är ju främst då räckvidden kan bli ett problem ibland.
Yep, båda bilarna har sina fördelar och nackdelar. 🙂 Personligen hade jag nog valt en e-tron om jag hade haft de pengarna, har aldrig gillat exteriördesignen på MX och Audis übersolida interiöra kvalitetskänsla tilltalar.
Model X 75D har en räckvidd enligt NEDC på 417 km, enligt EPA 238 miles.
E-tron ska enligt Audi få en räckvidd på 400 km WLTP, vilket direkt översatt blir omkring 248 miles. Nu är dock WLTP fortfarande en bit ifrån verkliga förbrukningssiffror och EPA närmare. Tyvärr kommer vi inte få se några WLTP-siffror för X75D nu när modellen slutar säljas.
Intressant är att Audi 2015 först pratade om en räckvidd på 500 km (NEDC får man väl gissa då), men det gick alltså inte att nå. Trots 95 kWh batteri. Och Jaguar iPace med 90 kWh batteri fick WLTP-räckvidd på 292 miles, medan EPA blev 238 (!).
E-tron har faktiskt en WLTP-räckvidd på 417km. Jag antar att det är bara en slump, men ändå lite roligt att det är samma som Model X har som NEDC-räckvidd. Det ter sig ganska osannolikt för mig att e-tron i praktiken skulle få sämre räckvidd än en X75D. Jag gissar att den hamnar nånstans i samma härad som en X90D. Alla tester, som har gjorts hittills, skedde med gasglada motorjournalister bakom ratten, som enligt min uppfattning alltid försöker sig på rallykörning snarare än att göra vettiga räckviddstester. Dessutom hade testbilarna 21″-fälgar. Inte bra för räckvidden mao.
Audis gamla siffra på 50 mil (kom ihåg att alla framtida elbilar skulle för ett tag sedan få 50 mils räckvidd) var troligen inte ens NEDC, utan bara en marknadsföringssiffra.
Elbilstävlingen som kördes mellan Haparanda och Ystad visade på att laddhastighet är mycket viktigare än batteristorlek. Även förbrukning är en viktigare parameter än storlek på batteri.
Allt har ju dock ett pris. Är man ute efter en stor el-SUV och det skiljer 300-400k mellan e-tron och MX finns det nog en hel del som väljer e-tron istället, som dessutom verkar vara en förträfflig men något “törstigare” bil än MX.
Hur är utrustningsnivån på en bas e-tron vs en model x?