Nissan presenterade sin nya Nissan Leaf elbil med 62 kWh batteripack på CES mässan i går.
Officiellt heter modellen Nissan Leaf 3.ZERO e+ (vem kommer på dessa namn?) och går redan att beställa hos återförsäljare. Leverans från och med sommaren.
Enligt svenska prislistan och databladet kommer bilen kosta från 482,500 kronor (inkl moms, innan avdragen elbilsbonus på 60,000 kronor)
- 62 kWh batterier
- 385 km WLTP räckvidd
- 100 kW CHAdeMO snabbladdning
- 6.6 kW enfas inbyggd laddare
- 7.2 sekunder 0-100 km/h acceleration
- 157 km/h max hastighet
- 160 kW (215 hk) motoreffekt, framhjulsdrift
Nissan Leaf 3.ZERO e+ får 62 kWh batteripack, som är endast 5 mm större än dagens på 40 kWh – som i sin tur var lika stor som original-Leafs batteripack på 24 kWh. På de snart tio år Leaf har funnits på marknaden har alltså energitätheten i batteripacket närapå tredubblats.
Batterierna är dock fortfarande inte vattenkylda. Något som fått många att höja på ögonbrynen. Alla andra elbilar med stora batteripack har vätskekylda batterier för att effektivt kunna kyla bort överskottsvärmen som uppstår när batterierna används, speciellt vid snabbladdning men även vid hård körning.
Nissan Leaf har helt okylda batteripack, vilket sänker bilens tillverkningskostnad. Det gick bra med ursprungliga batteripacket på första modellen med 24 kWh, och även senare när de stoppade in 30 kWh batterier i samma utrymme. Men när senaste modellen med 40 kWh batterier släpptes började problemen. Batterierna blev överhettade vid snabbladdning vilket gjorde långresor besvärliga. Första snabbladdningen gick med full fart men behövde bilen snabbladdas flera gånger på samma resa minskade laddhastigheten rejält på efterföljande laddstopp på grund av överhettade batterier. Nissan sägs ha åtgärdat problemet nu med en ny mjukvara som tillåter batterierna bli varmare under laddning, men heta batterier åldras snabbare så vi får se om detta kommer påverka batteriernas hållbarhet istället.
Samtidigt ökas laddeffekten från 50 till 100 kW. Eller som det så kryptiskt hette på release-eventet: “70 kW CHAdeMO charging with 100 kW peak”. Menar de kanske upp till 100 kW första gången du snabbladdar, men sen kommer dina batterier glöda och laddeffekten strypas?
Fast största problemet verkar ändå bli var man ska kunna snabbladda bilen? CHAdeMO laddarna i Sverige är på 50 kW och de nya snabbladdarstationer som Ionity bygger har bara CCS laddkontakt. Nissan Leaf ägare kan få svårt att hitta snabbladdare i framtiden som kan utnyttja bilens fulla laddpotential.
Dessa dubbla nackdelar får oss att undra vilka som kommer våga köpa nya Leaf? Bilen var revolutionerande när den kom, Nissan Leaf var första riktiga massproducerade elbilen. Det har sålts över 380,000 exemplar av den runt om i världen sedan den lanserades år 2010. Men det börjar märkas att designen börjar bli ålderstigen. Nya elbilar med bättre teknik har kommit ut på marknaden sedan dess. Förutom Tesla Model 3 kommer nya Nissan Leaf få hård konkurrens från Kia e-Niro och Hyundai Kona. Som är både billigare, har längre räckvidd och framför allt snabbare snabbladdning på fler ställen.
TCS fyra år sedan: En sedelärande saga
För fyra år sedan (håhåjaja) hade vi sagostund här på våra nyhetssidor, med sagan om de två stora mobiltillverkarna och farbrorn i svart polotröja.
Enligt Nissan kommer batterierna inte från LG utan är egen tillverkning.
Enligt denna artikel är det fortfarande asec batterier och ej LG chem
https://insideevs.com/nissan-denies-lg-chem-leaf-e-battery-cells/
Ja där ser man. Tog bort det från artikeln. Tack!
Myten om att första snabbladdningen går bra lever kvar ser jag. Så är inte fallet, om du inte har enorm tur dvs. Annars laddar Leaf30 snabbare samma antal kWh även om vi räknar första snabbladdningen. Även Leaf30 hade problem med varma batterier, men där var det dolt, inget som påverkade laddningen direkt. Lite som Leaf40 med nya mjukvaran, strutsmetoden. Hepp!
Mjukvaran är uppdaterad på nya 40 kwh Leaf och laddar snabbt i 2-3 snabbladdningar nu innan begränsningen långsamt kommer
Absolut, men temperaturen är där som en gammal vän
Tråkigt att Nissan tagit så dåliga beslut. Deras försprång i tid utnyttjade inte väl.
Nissan Leaf kommer iaf att gå med vinst jämfört med kona och Eniro som är förutsätter för tillverkaren.
Tydligen endast 5000 Leaf e+ till i Europa 2019. Sett till priset och bristande kylning så skulle de kanske inte kunnat sälja fler. Ändå tråkigt att Nissan inte klarar av massproduktion när de har byggt elbilar under så många år.
Angående snabbladdning till bl.a. Leaf så finns idag Danska Cleaver och dess EU-finansierade stationer på åtskilliga platser längs större Europavägar i Sverige. Idag levererar ChadeMo upp till 50kW, men uppgraderas alteftersom till 100kW. Dessa stationer har ChadeMo, Mode3 typ2 samt CCS.
Men värmen lär finnas kvar….