Tesla Ten Year Challenge

Roadster25

Det är inne nu att visa hur man såg ut för tio år sedan. “Ten Year Challenge” heter det visst. Låt oss göra en sådan tioårsjämförelse för Tesla:

För tio år sedan hade Tesla precis släppt sin första bil, Tesla Roadster (ovan). Produktionen började 17 mars 2008 och till januari 2009 hade 150 bilar byggts, för hand. Fram till september 2012 när produktionen las ner hade sammanlagt 2418 bilar byggts. Idag bygger Tesla lika många bilar på tre dagar.

Tesla Roadstern var en tvåsitsig eldriven sportbil, med 3.9 sekunders acceleration 0-100 km/h (det kom något snabbare versioner senare) och 201 km/h toppfart. Den hade 53 kWh batterier som gav 393 km (EPA) räckvidd. Den kunde laddas med 16.8 kW – Tesla Roadster kunde inte snabbladdas! Snabbladdare öht var knappt ens uppfunna då – standarden CHAdeMO kom först 2010.

Tesla hade 514 anställda 2009 – på tio år har de nästan hundradubblats till 45,000 anställda.

ModelS2

Tesla Roadstern är nerlagd för många år sedan. Idag tillverkar Tesla tre olika modeller: Model S, X och 3. Snabbaste toppmodellen Model S P100D accelererar 0-100 km/h på 2.7 sekunder, har 250 km/h i topphastighet och 539 km i (EPA) räckvidd. Den kan snabbladdas med 120 kW på någon utav Teslas 1441 Supercharger snabbladdar-stationer runt om i världen.

ModelX10

Till och med sjusitsiga Model X accelererar snabbare, har högre maxhastighet och längre räckvidd än original Roadstern.

M3P

Men volymprodukten från Tesla idag är Tesla Model 3. En femsitsig bil som kommer 500 km (EPA), accelererar på 3.5 sekunder och har 250 km/h toppfart. Överträffar original Tesla Roadstern på alla punker – för nästan halva priset. Och Tesla tillverkar tusenfalt fler av dem i sin bilfabrik i Fremont (som Tesla köpte 2010).

På tio år har Tesla vuxit från ett litet källarföretag till ett multinationellt bolag med anställda, anläggningar och fabriker runt hela jorden. Flera anställda jag har pratat med berättar att “en vecka hos Tesla är som ett år på andra bilföretag”.

 

Låt oss titta på konkurrenten BMW. Vad har hänt på tio år?

BMW2009-2019

Tagged . Bookmark the permalink.
  • 1hp

    Mycket har hänt. Dock BMW:n som du visar som 2019 kom faktiskt 2012 ;)

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Det är 2009 resp 2019 årsmodell av BMW 3 series som är på bilden.

      • 1hp

        Den är omgjort ganska mycket och ska vara mycket bättre att köra för den som bryr sig (inte så många). Jag ser fram emot en Tesla som inte bara kan köra dragrace med, men som man kan köra lite rally med också :)

        • Johnny Rosenberg

          Varför måste det vara en Tesla? Hittar du en bättre vill att köra rally med, välj den istället. Vad är problemet?

          • 1hp

            Visste inte att man inte fick se fram emot en sådan Tesla utan att det är ett problem. ‘Probelemet’ är annars att det inte finns elbilar än så länge som tilltalar dem som vill mer än bara vara snabbast vid rödljuset… Inga rallybilar än…

          • Johnny Rosenberg

            Visst får man se fram emot det. Jag kan väl kanske ibland störa mig på märkesfixering. ”Det och det märket gör inga bilar som jag gillar” är ju ett ganska enkelt problem att lösa: Köp ett annat märke.
            Samtidigt vill jag också säga att tonen i det jag skrev kanske blev lite ”hårdare” än vad jag hade tänkt mig, så om du uppfattade det som otrevligt eller gnälligt eller så, så ber jag om ursäkt. Det kan vara en svår balansgång ibland att säga vad man tycker utan att det låter dömande eller på annat sätt otrevligt mot den som har en annan utgångspunkt eller åsikt.

          • 1hp

            Förstår. Här behöver du inte oroa dig för märkesfixering, vid varje bilbyte hittils bytt märke och även kontinent märket kommer ifrån…

          • Johnny Rosenberg

            Själv har jag ingen bil längre, kör elmoppe numera (och hyr bil de få gånger jag behöver en, ibland blir det en Tesla Model S, men oftast något billigt), men av de åtta bilar jag haft har det varit sju olika märken (dock är bara Japan och diverse länder i Europa representerade), oftast har de varit väldigt begagnade också, men inte alla.

          • 1hp

            Blir lite off topic nu, men tycker faktiskt att elmoppe inte fått tillräckligt med uppmärksamhet. Utmärkt fordon att elektrifiera, behövs inte alls så många batterier som i en Tesla MS för att förflytta en människa på allt under några mils avstånd och där för olika anledningar elcykel är lite för klen. Vad har du nu och vad blir nästa om du redan vet?

          • Johnny Rosenberg

            Okej, som sagt utanför ämnet, men eftersom där var en fråga svarar jag på den som avslutning på denna avstickare:
            Just nu har jag en kinesisk skoter som en firma i Borås, ”Gobyel” säljer. Det kinesiska märket heter UGBEST och modellen kallas ”Romex”. Den har sina plus och minus, som det mesta annat och jag har kompenserat för några av minusen genom lite ”modifieringar” (dock inget som gör den olaglig, bara lite smådetaljer som inte påverkar prestanda och sådant). Har ett extra batteri och en extra kabel så att jag kan köra två batterier samtidigt. Batterierna är fortfarande förvånansvärt dyra, dock. Blir väl bättre framöver, kan man hoppas.

            Motorn är på 4 kW vilket är maximalt tillåtet för en klass 1-moped (det står 3 kW på deras hemsida, men det är förra modellen; de är inte så snabba med att ändra på hemsidan, verkar det som). Bakhjulet, som är själva motorn (en 3-fas asynkronmotor, om jag inte är felunderrättad), har en löstagbar fälg, så det är enkelt att byta hjul om man exempelvis har en extra fälg med vinterdäck. På min förra elmoppe (som blev stulen) var jag tvungen att lossa kablar och allt möjligt för att få loss hjulet och byta däck.

            Jag vet inte vad jag vill ha för elmoppe nästa gång. Har kikat runt lite, men det är alltid någon hake vad jag än hittar. Antingen är motorn på kanske 2,4 kW eller lägre (har man vant sig vid 4 kW vill man inte ha mindre, även om jag tyckte att de 3 kW min förra moppe hade var fullt tillräckligt…), eller så är batterierna inte löstagbara (jag bor i lägenhet och måste kunna ta med mig batteriet in för att kunna ladda), eller så är maxlasten löjligt låg eller så får man inte ha passagerare. Men det blir bättre och bättre, så när jag känner att jag behöver byta finns förmodligen något som passar, eller så skaffar jag MC-kort och köper en lätt el-MC istället, men det går kanske inte frugan med på… och så var det ju batteriet igen, kanske för tungt för att bära fram och tillbaka till lägenheten. Men har tänkt på att om jag bara fick köra i åtminstone 70 km/h skulle jag inte vara i vägen för någon bilist på hela vägen till och från jobbet.
            Har förresten el-handskar också som jag kopplar till moppen (har gjort ett 12-voltsuttag på moppen för det). Funkar förvånansvärt bra! Tidigare var största problemet på vintern att hålla fingrarna varma. Körde förra vintern vid -12 ℃ utan problem. I år har det inte varit så kallt än i mina trakter.
            Hade varit intressant om vi hade fått hit Gogoro till Sverige, om någon vågade satsa på det med tillhörande laddstationer. Sök på YouTube om du inte känner till dem.

  • Johnny Rosenberg

    Lite orättvis jämförelse. Klart det händer mycket mer från år 0 till 10 hos ett företag än från år 93 till 103. Det är ju i början man utvecklas snabbast, precis som när det gäller allt annat i livet.