Teslas utvecklingschef JB Straubel gav en intressant föreläsning på Nevadas universitet för en knapp månad sedan. Varför just Nevadas universitet? Jo förstås för att det är närmast Gigafabriken som Tesla håller på att bygga! Flera gånger under föreläsningen hintade JB Straubel till studenterna om alla intressanta jobb man kan söka på Gigafabriken…
Men hans föreläsning var så mycket mer än bara ett värvningstal. Har du en timme över kan jag rekommendera videon ovan. Till skillnad från Elon Musk är JB Straubel en bra talare.
Om Gigafabriken berättar han att de första anställda har redan börjat jobba där – det är inte enbart en byggarbetsplats längre. De första anställda började till och med jobba i tillfälliga baracker bredvid Gigafabriken, men har nu börjat flytta in i själva byggnaden.
Han betonade att Gigafabriken kommer vara mer än bara en batterifabrik – “not just a sweatshop”. De kommer även bedriva forskning och utveckling på plats, och behöver även massa ingenjörer av alla olika slag för att underhålla maskinerna också.
Gigafabriken kommer att börja producera batterier redan nästa år, och sedan växa i storlek och produktionskapacitet i flera år framöver. De ska ha tillverkning och bygga ut lokalerna samtidigt.
En intressant bild han visade är Gigafabrikens planerade produktion år 2020 (det är bara fem år dit) jämfört med dagens batteriproduktion i hela världen.
(35 GWh batterier delat på 500,000 Model 3 bilar enligt staplarna ovan ger förresten 70 kWh batterier per bil – just sayin…)
JB Straubel sa också en del intressanta saker om bilproduktionen: Teslas ingenjörer har avslutat sina utvecklingsarbeten kring Model S och X och jobbar nu nästan uteslutande med Model 3. Tesla Motors samarbetar med flera universitet i USA kring utveckling av nya material och tillverkningsmetoder.
“Model 3 är en helt nytt plattform” berättade han, “Annan teknologi som siktar på byggandet av hundratusentals bilar per år isf tiotusentals. Det handlar om helt ny batteriarkitektur, ny motorteknologi, helt ny fordonsstruktur.” Det är egentligen väldigt lite av Model S och X detaljer som kan direkt överföras till kommande Model 3.
Vissa hade hoppats på att nu när Tesla Motors har “lärt sig” bygga bil kan mycket av det de har utvecklat för Model S direkt överföras till Model 3. Men förutom större volymer kommer Model 3 även säljas till mycket lägre priser, så det som var bra för Model S blir för dyrt och komplext för Model 3. Allt måste återuppfinnas från början.
Det rimmar illa med Tesla Model 3 ansträngda tidsplan. Speciellt med perfektionisten Elon Musk vid spakarna. Tesla Model S ville han skulle bli världens bästa bil, och otal vunna priser visar att han har lyckats. Men medan han kunde eftersträva perfektion i detaljerna för dyra Model S som producerades i relativt låga volymer kommer utvecklingen av Model 3 oftare handla om kompromisser. Klarar Elon Musk av att välja lösningen som kanske inte är bäst men priseffektivast? Kommer de hamna i liknande “coolhetsfällor” som Tesla Model S och X dörrar och dörrhandtag fick dem att fastna i?
Förutom hela världen som väntar andlöst på Tesla Model 3 kommer även en Gigafabrik spotta ur sig miljontals batterier år 2017 som måste ta vägen i nån bil någonstans.
Tesla Club Sweden hade ett trevligt lunchmöte på Edsbacka Wärdshus igår. 9 Teslor förgyllde parkeringen och 10 personer diskuterade bilarna så högljutt så alla övriga lunchgäster lärde sig också en hel del 😉
Det blev mycket diskussioner om autopiloten, sajten du just håller på och besöker, och andra spännande ämnen. Vi har dessutom beslutat att lunchmöten är så trevliga så det borde bli en återkommande tradition, och vi borde fixa en julbord också.
TCS två år sedan: Auto Motor & Sport test av Tesla Model S
För två år sedan har Tesla Model S knappt kommit till Sverige, biltidningarna hade knappt upp fått ögonen för den. Svenska Auto Motor & Sport var bland de första tidningar som ägnade flera sidor åt en stor test av nymodigheten. Deras betyg? “Varför finns det andra bilar?” 🙂
Angående 35 GWh och 500 tusen bilar: vet vi om det är 500 tusen Model 3 som avses? Tesla kanske tillverkar fler modeller år 2020? Då är det inte lika lätt matematik längre för att vet hur många kWh varje bil får.
2013 års batteriproduktion, inte dagens 😉
35/500 000 !? Det skal produseres powerwall også. 70 kWh blir for optimistisk ?
(strax efter 9:50 in i klippet så kommer JB Straubel upp på scen)
on the ashes of the Constitution and our Constitutional
Republic
Maybe it’s time to let them shill for it….they seem to be doing that anyway.
So Soros has joined the club of the many who got mad because they couldn’t buy access to the president.
Very well said.