Tesla har visat upp sin senaste Supercharger V4 snabbladdare. “Men vänta nu”, tänker säkert många, hade de inte släppt V4 laddstolparna redan för ett år sedan?
Jo, de första V4 laddstolparna dök upp redan i mars i fjol. De första i Sverige kom ganska exkt ett år sedan.
Men Teslas Supercharger system består av två delar: laddelektroniken sitter inte i stolparna utan i särskilda laddskåp bredvid. Se bilden ovan. Och nu lanserar Tesla även V4 av laddskåpen.
Tesla berättar om laddarna på X: de nya laddskåpen kan leverera upp till 500kW för bilar och 1,2MW för elektriska långtradaren Tesla Semi. De stöder 400V-1000V fordonsarkitektur.
De Tesla-modeller Model S, 3, X och Y som vi kan köpa i Sverige klarar endast 250 kW laddeffekt så för dem blir det ingen skillnad, men till exempel Cybertruck kan få 30% snabbare laddning med de nya V4 laddskåpen.
Varje V4-skåp kommer driva 8 stolpar, dubbelt så många som förra generationen. De är designade för att underlätta snabb och enkel anläggning av nya stationer och för vara extremt pålitliga i drift. De första byggloven är ansökta (i USA) och den första stationen kommer öppna nästa år.
Teslas nordamerikanska Superchargerchef Max de Zegher fyller i: varje enskild stolpe kan leverera upp till 500 kW till personbilar men vi kommer behöva mindre än 1 MW sammanlagt för de 8 stolparna 99% av tiden. Detta på grund av att bilarnas batterier klarar av att ta emot max laddeffekt endast när de är urladdade. Ju mer laddade elbilars battericeller blir desto mindre laddeffekt klarar de ta emot.
Tidigare laddskåp var sammankopplade med likströmsledningar. Nu när kraften från ett enda V4 skåp fördelas direkt mellan 8 stolpar slipper man det, vilket ger enklare, billigare installation och mer pålitlig drift.
Även små förbättringar spelar roll när man handskas med så höga strömstyrkor. De nya V4 skåpen är 2% mer effektiva än de gamla vilket kan spara enorma mängder ström då dagens Supercharger stationer drar över 5 TWh el per år varav 100 GWh inte laddas in i bilar utan går till spillo i form av värme.
Det blir spännande att se när (om 🙁 ) vi får några V4 laddskåp i Sverige.
Pingback: Tesla har ökat på laddhastigheten för Superchargers i USA – Tesla Club Sweden