Tesla har lanserat “virtuella möten” – istället för att bege dig till närmsta Tesla butik kan du nu boka ett telefonmöte eller Teams videomöte med en Tesla Advisor.
Redan innan pandemin hade Tesla problem med att de har endast en handfull utställningslokaler i vårt avlånga land. Bor man inte i någon utav de största städerna kan det vara långt till närmsta butik. Man kan inte bara slinka in på lunchrasten och kolla in bilarna, ställa sina frågor om hur det är att äga en elbil och kolla upp om man kan fixa finansieringen.
Nu kan man enkelt via Teslas hemsida boka ett videomöte istället. Man kan då få samma hjälp, kunna ställa samma frågor som vid en fysisk besök i en Tesla utställningslokal.
Tesla kallar sin nya tjänst för “virtuellt möte” vilket tyvärr kan ge upphov till felaktiga associationer. Det är fortfarande en högst levande människa man träffar – men inte i person utan över videolänk. Så man slipper åka hela vägen till en Tesla utställningslokal för att kunna ställa sina frågor.
Man anmäler sitt intresse på bokningssidan, sedan kontaktar Teslas personal dig med förslag på tid då ni kan träffas. Slutligen får man ett mejl med Teams-länken man ska klicka på när det är dags för mötet. Alternativt kan man även boka ett vanligt telefonmöte.
Man kan få hjälp online med allt butikspersonalen vanligtvis kan hjälpa med: allmänna frågor om elbilar, specifika frågor om Teslas bilar och deras olika finesser, hjälp med bilköpet, hitta begagnad bil eller lagerbil eller få hjälp med att fylla i Teslas online beställningssida när man köper bil, gå igenom vilka finansieringsalternativ det finns, med mera. Eller om man har frågor om hur det går med ens beställning. Teslaägare som vill boka service hänvisas dock till Tesla-appen.
Teslas personal hälsar att använd “Ytterligare kommentarer” fältet på bokningssidan till att beskriva så mycket som möjligt vad du vill ha hjälp med så de kan förbereda sig och få ut det mesta av tiden. Videomötet beräknas vara ca en halvtimme lång, sedan kan man antingen boka ny möte eller få svar på sina frågor via mejl.
Tesla håller på att spela in små filmsnuttar som ska kunna ge svar på vanliga frågor som tex hur stort är bagageutrymmet, får man plats med barnvagn? De kan även ta med kameran ut till utställningslokalen och streama direkt från bilen om kunden vill se någon särskild del av bilen.
Sverige är först ut som testland för dessa virtuella möten. Nu slipper intressenter och spekulanter åka till närmsta Tesla butik med sina frågor. Nu kan man få samma hjälp i hela Sverige – i stort sett med allt förutom provkörning.
Men provkörningen kanske vi på Tesla Club Sweden kan hjälpa till med. Bor du för långt borta från närmsta Tesla-butik men vill ändå känna och klämma på en bil innan du lägger in din beställning kan du lägga upp en förfrågan på vårt online forum. “Jag bor i Nollberga och vill köpa en Tesla Model 3 men vill gärna provsitta en innan jag klickar på beställning. Finns det någon i närheten som kan ställa upp med sin bil?” Många har fått napp på så vis. Som tack använder man personens referralkod när man sedan beställer sin Tesla, så får både köparen och han som hjälpte till 6 månader eller 150 mil gratis Supercharger laddning.