Tesla lagar äntligen mittskärm med eMMC problem på garanti

eMMCProblem

Många äldre Tesla Model S och X har råkat ut för att deras mittskärm slocknar eller visar rappakalja efter ca 10,000 mil. Det är den så kallade eMMC komponenten i mediaenheten MCU som går sönder och behöver bytas.

Datorn i Teslas bilar loggar allt som händer med bilen till ett logg i mediaenhetens minne. Minnet utgjordes fram till mars 2018 av ett 8GB stort så kallat eMMC minne, ett halvledarchips fastlödd på mediaenhetens moderkort. Problemet med eMMC minnen är att de har endast ett begränsat antal skrivcykler, skrivs det för mycket data för många gånger på dem går de till slut sönder. När eMMC minnet börjar fela blir mittskärmen “trög”: skärmen tar lång tid att reagera när man trycker på den, kartbilden hackar, likaså ljudet i Spotify. Till slut visar skärmen endast rappakalja eller slocknar helt. (Kom ihåg att stänga av Pin to Drive innan det händer – svårt att starta bilen om man inte kan se knappsatsen man ska mata in pinkoden med!)

Själva bilarna var dock körbara även med slocknad mittskärm, Tesla var därför kallsinnig ganska länge med att byta trasiga mittskärmar. Att byta kostade $3000 först, vilket Tesla efter ett tag sänkte till $2500 (man uppgraderade egentligen till nyare mittskärm, fick lite nya finesser på köpet). Hade man helförsäkring kunde man ta det på försäkringen, mot självrisk. Annars kunde man skicka skärmen på reparation hos oberoende verkstäder som lödde loss och bytte eMMC komponenten.

Bilar från och med mars 2018 har fått ett mycket större 64GB minneschip, dessutom ändrades programvaran till att inte logga lika mycket. Men hos kunder med äldre bilar växte missnöjet, många ansåg med rätta att detta är ett konstruktionsfel som Tesla borde åtgärda gratis, inom garantin. Amerikanska trafikverket NHTSA tillsatte i juni i år en utredning där de granskade Teslas hantering av ärendet. Påtryckningarna har nu gett resultat:

Tesla utökar nu garantin på mittskärmen på Model S och X bilar tillverkade innan mars 2018 (bilarna som har gamla 8GB eMMC minnet) till 16 tusen mil. Går eMMC chippet sönder innan dess kommer Tesla byta mediaenheten gratis. Då kunder brukar få problem mellan 7-14 tusen mil kommer det förhoppningsvis täcka alla kunder.

Tesla byter dock mediaenheten först när problemen uppstår. Det är inte en återkallelse där alla enheter byts i preventivt syfte. Utökade garantin gäller endast enheter med 8GB eMMC minnet. (Vi känner dock inte till några problem med nya större eMMC minnet.)

Tesla har skickat ut ett mejl till (de flesta) berörda kunder med information. Man kan läsa mer information på Teslas hemsida också.

Har du en Tesla Model S eller X tillverkad innan mars 2018 där mittskärmen börjar frysa till, visa rappakalja eller slockna ska du kontakta Teslas verkstad via Tesla appen. De kan då koppla upp sig mot din bil och kolla om eMMC minnet är trasig och behöver bytas. Är minnet trasigt kommer Tesla nu byta den mot garanti. Kunden behåller då samma gamla mediaenhet, endast eMMC minnet som byts till ny större 64 GB enhet.

Har du redan råkat ut för felet och tvingats på egen bekostnad byta eMMC chip eller komplett MCU mediaenhet kan du få pengarna tillbaka från Tesla. Bevaka Teslas hemsida för information om vilka kunder som kan vara berättigade och hur återbetalningen kommer gå till. Än så länge står det bara “information kommer innan februari 2021″.

Har du en äldre Tesla Model S eller X, tillverkad innan mars 2018 som inte har problem, skärmen fungerar, ska du inte kontakta Tesla service än. Det är först när mittskärmen börjar frysa och hacka som det är dags att lägga in ett serviceärende i Tesla appen. Tesla kommer inte byta eMMC i preventivt syfte, endast när de börjar gå sönder.

Vi på Tesla Club Sweden tycker det är otroligt skönt att Tesla till slut äntligen fixar felet som så många av våra medlemmar med äldre Teslor har råkat ut för. Det är inte kul att ha en bil som åkt 10,000 mil, bilen och batterierna är fortfarande pigga och bra – men mittskärmen lägger av. Vi tycker det är synd att det behövdes påtryckningar från NHTSA för att Tesla ska erkänna det uppenbara: att detta var ett konstruktionsfel. Men vi gläds åt att Tesla till slut tog sitt ansvar och att det blev något bra av det hela.

 


infotainment-upgradeUppgradera mittskärmen

Om du får problem med eMMC är det kanske lika bra att passa på och uppgradera hela mediaenheten till nya MCU med YouTube, Netflix, spel och andra finesser. Som en av våra medlemmar skrev på forumet, det är som att få en helt ny bil.

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • TheBigKing

    “helt ny bil” länken är fel?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      klicka på “skrev på forumet”

  • Michael Junge

    Hej Tibor

    Har precis haft min S90D inne på service center (Kanalvägen) med exakt dessa symptom du beskriver här.

    Skärmen gick i svart med ett mindre smäll i högtalarna (efter 10 minuter kom den tillbaka), har haft dessa pixel ett flertal gånger samt problem med att ljudet avbryts (exempelvis när man lyssnar på en POD-cast) och samtidigt aktivera bakkamera. Senast la ljudet för blinkers plötsligt av tills jag återstartade skärmen.

    Ändå mente service center tekniker på att dessa fel inget hade att göra med minne felet därför min Model S från december 2016 har minne ifrån tillverkaren Hynix. Han mente på att det har att göra med att jag inte gjort en ”factory reset” och därför inte rensat minnet.

    Är detta något du eller någon annan känner igen?

    Jag kör numera vidare med min S90D utan att ha fått felet åtgärdad och väntar på nästa gången något händer med skärmen. Undra över i fall några där fått bytt skärm vet hur länge det typiskt tar från att olika problem börjar uppstå till skärmen till slut går helt i svart och då stannar i svart? min bil har kört 12500mill än så länge.

    Hälsning, Michael.