Laddkedjan Ionity har publicerat ovan graf över hur mycket el deras snabbladdare har levererat månad per månad sedan starten för två år sedan.
Följer vi kurvan ser vi att fram till januari i år har Ionity snabbladdarna använts mer och mer i takt med att laddnätverket byggts ut.
Sedan rasade användningen. Enligt Ionity beror det på karantänreglerna som infördes i Europa under våren. Det minskade resandet hade säkert en stor påverkan – men först i mars, april då många europeiska länder införde resebegränsningar. Vi kan jämföra ovan graf med EMEA kurvan i motsvarande graf för Teslas Superchargers:
I Teslas graf syns det tydligt att Kina begränsade resor en månad tidigare än Europa och USA – och hur snabbt fallet sedan var.
Ionitys nedgång var dock mycket flackare och började redan i februari. Det var den 1:a februari Ionity chockhöjde sina priser och fick massavhopp av kunder som svar.
På samma sätt som Teslas Superchargers återhämtade sig dock Ionity i början av maj. I somras slog nätverket till och med rekord med mycket mer levererad el än tidigare år.
Har kunderna som var upprörda över prishöjningen förlåtit Ionity? Eller är den uppåtgående trenden helt enkelt en följd av att det för varje år säljs fler och fler elbilar? Med fler elbilar på vägarna och fler byggda laddstationer borde ju även grafen över levererade kWh ständigt peka uppåt.
Nyligen meddelade biltillverkarna Hyundai och Kia att de också går med som partner i Ionity nätverket. Vi har inte hört vilken taxa deras kunder kommer betala för laddning än.
Många av de bilarna tyska biltillverkare nu börjat leverera kommer med ett års rabatterad laddning på Ionitys laddstationer. Stora frågan är om de kunderna kommer fortsätta använda Ionity även efter det, när abonnemanget även börjar kosta ett fast månadsavgift?
Vi gläds i alla fall åt att även andra elbilister håller på att få en europatäckande snabbladdarkedja liknande den vi Teslaägare har fått njuta av i åratal.
Svårt att jämföra när den ena har procent av max, där max hela tiden borde öka med utbyggnaden av närverket, och den andra har kWh i absoluta siffror antar jag.
Tänkte också på det. Ingen av dem visar hur mycket kWh det är heller. Men kurvan som sådan är ändå en fingervisning.
Självklart hade lockdown en stor påverkan (det kan man se på tesla också) så att påstå att det inte berodde på att folk fick stanna inne (apex var vid april både för ionity och tesla) känns som lite biased. serdan var det inte alla som drabbades av höjningen (som vi ser på kurvan, då bojkott skulle innebära ett betydligt större ras) då skulle vi också sett ett fortsatt fall.
Ionitys prissättning är dock horribel (iallafall utan avtal) hoppas dock att fler får tillgång då jag anser att laddpunkter skall vara öppen för alla (med rimlig kostnad. ej superbilligt)
Under sommaren gick det att ladda billigt hos Ionity via olika samarbetspartners, som Juicepass och Maingau Energie. Nu är dessa erbjudanden borta, vore intressant att se siffrorna för oktober också.
Jag kommer inte att betala Audis abonnemang när mitt friår är slut. Kommer leta nya lösningar på Ionity. Och hittar jag inga så segladdar jag hellre på “Bee around” för en femtedel av priset. Finns ganska gott om deras 50kW-laddare och dom har mycket bättre utbud runt sig än vad Ionity har.
Men börjar det bli för mycket kö där så får man väll bita i det sura äpplet, för då fyller trots allt Ionitys prissättning en funktion. Men då får vi ett segregerat elbilsägande. Det kan ju knappast vara statens intention. Nej det är nog dags för staten agera snart gällande laddinfrastruktur. Håller inte heller längre att man ibland ska förlita sig på ensamma 50kW-laddare som kan vara ur funktion. 2st med delad effekt borde vara minimum för att huvud taget få sätta upp en laddstation.