Laddkedjan Ionity har publicerat ovan graf över hur mycket el deras snabbladdare har levererat månad per månad sedan starten för två år sedan.
Följer vi kurvan ser vi att fram till januari i år har Ionity snabbladdarna använts mer och mer i takt med att laddnätverket byggts ut.
Sedan rasade användningen. Enligt Ionity beror det på karantänreglerna som infördes i Europa under våren. Det minskade resandet hade säkert en stor påverkan – men först i mars, april då många europeiska länder införde resebegränsningar. Vi kan jämföra ovan graf med EMEA kurvan i motsvarande graf för Teslas Superchargers:
I Teslas graf syns det tydligt att Kina begränsade resor en månad tidigare än Europa och USA – och hur snabbt fallet sedan var.
Ionitys nedgång var dock mycket flackare och började redan i februari. Det var den 1:a februari Ionity chockhöjde sina priser och fick massavhopp av kunder som svar.
På samma sätt som Teslas Superchargers återhämtade sig dock Ionity i början av maj. I somras slog nätverket till och med rekord med mycket mer levererad el än tidigare år.
Har kunderna som var upprörda över prishöjningen förlåtit Ionity? Eller är den uppåtgående trenden helt enkelt en följd av att det för varje år säljs fler och fler elbilar? Med fler elbilar på vägarna och fler byggda laddstationer borde ju även grafen över levererade kWh ständigt peka uppåt.
Nyligen meddelade biltillverkarna Hyundai och Kia att de också går med som partner i Ionity nätverket. Vi har inte hört vilken taxa deras kunder kommer betala för laddning än.
Många av de bilarna tyska biltillverkare nu börjat leverera kommer med ett års rabatterad laddning på Ionitys laddstationer. Stora frågan är om de kunderna kommer fortsätta använda Ionity även efter det, när abonnemanget även börjar kosta ett fast månadsavgift?
Vi gläds i alla fall åt att även andra elbilister håller på att få en europatäckande snabbladdarkedja liknande den vi Teslaägare har fått njuta av i åratal.