Teslas senaste mjukvara 2021.40.5 har en av många länge efterlängtad nyhet: vägpunkter. Delmål, waypoints, att förutom ett slutmål även kunna lägga till ställen man vill passera på vägen i navigatorn. “Vi ska åka till Linköping men svänga förbi mormor i Söderköping på vägen.”
Teslas navigator är otroligt bra på att förutspå hur mycket laddning man behöver inför en resa, men en resplan lik den ovan kunde den hittills inte klarat av att planera. Man fick uppskatta i huvudet hur mycket extra laddning svängen till Söderköping skulle behöva. (Eller planera i “en bättre ruttplanerare” som aBetterRoutePlanner.com)
Elon Musk var länge motståndare till vägpunkter. I åratal hade han vägrat lägga till denna efterlängtade finess – ända tills han blev avbruten mitt i Tesla Model S Plaid eventet av någon i publiken som skrek “Waypoints!”. Elon Musk frågade då publiken om det var så viktigt och fick ett rungande “JA!!!” till svar.
Samma mjukvara har även en liten förbättring som kommer vara användbar nu när vintern kommer: har du glömt slå på värmen i förväg och behöver skrapa rutan kan du nu starta värmeanläggningen, slå på “keep climate on” så den inte stängs av när du lämnar bilen, och nu kan man även slå på defrostern som blåser varm luft på rutan i det läget.
Fast enklast är om du slår på värmen en kvart innan du ska åka. Till Linköping och mormor.
Äntligen! En självklar funktion som jag saknat i Teslans i övrigt mycket bra navigering.
Lite sorglikt att en mans envishet sätter stopp för “självklara” saker som waypoints, det kan inte finnas så många negativa effekter av funktionen.
Android Auto/Apple Carplay här näst?
https://www.autoevolution.com/news/android-auto-and-carplay-are-driving-people-nuts-study-shows-173998.html
New research conducted by J.D. Power reveals that despite more and more carmakers embracing wireless connectivity modes for Android Auto and CarPlay, few consumers actually end up enjoying them to the fullest.
This is because both are suffering from various glitches that break down the connectivity, with the study revealing a worrying rate of 7.1 problems per 100 vehicles in the case of owners provided with wireless Android Auto and CarPlay.
Som jag förstår det så syftar artikeln på andoid auto och apple carplay när det används trådlöst och ej trådbundet. Har själv ingen bil med apple carplay eller android auto men när jag lånat bilar med det (trådbundet) så har det fungerat smidigt och är något som jag vill ha i min nästa bil. Visst vore det önskvärt att det fungerade problemfritt trådlöst också, men jag tar hellre en bil med trådbunden uppkoppling till min telefon än en som enbart har bluetooth koppling.
Sedan att det fungerar så där trådlöst uppkopplat är ju något som bör kunna lösa med bättre mjukvara i både telefonerna och bilen med tiden, så bara hårdvarustödet finns där så kan det nog bli bra med tiden.
Man vill ju inte behöva koppla in en massa sladdar så fort man hoppar in i bilen. Blir ju lätt obekvämt och opraktiskt då.
Sedan tycker jag som kör iPhone att Car Play är helt hål i huvudet i användargränssnittet. Går ju inte ens att zooma i kartnavigering på normalt sätt!
Jag har ingen erfarenhet av att köra en Tesla, men jag använder alltid Waze när jag navigerar. Finns det någon möjlighet att köra Waze på en nyare Teslas skärm, eller blir man tvungen att montera en ful mobilhållare då?
Det finns en webläsare, det kanske funkar, men du kommer förmodligen inte ens komma på att du skulle villja använda något annat än det inbyggda om du skaffar en Tesla. Möjligen kan A Better Route Planner vara bra för att planera när du inte är i bilen.
Navigationen är säkert jättebra i det inbyggda systemet, men varningar för fartkameror, poliskontroller och faror på vägen är inget jag kan vara utan på en långresa!
Önskar att Tesla kunde inkludera en appbutik i sitt system, för hårdvaran som krävs är ju redan där…
Håller absolut med om appbutik!
Varför inte bara köra nykter och hålla hastigheten? Särskilt om man ska långt
Håller med. En Appbutik hade varit önskvärt. Speciellt nu när konkurrenter som Polestar, Volvo och Renault börjat med det så kommer Tesla allt mer efter. Tycker det vore en sjukt bra idé.
Jag kör ofta med Teslas navigator och sen med waze (utan navigation) igång i mobilen, bara för att få just dessa varningar som du nämner.
Upplever inte det som något större problem direkt. Om jag närmar mig en “varning” så bryter waze musiken och läser upp varningen i högtalarna. Behöver aldrig kika på mobilen.
Med det sagt hade jag absolut inte haft något emot att få in även varningarna direkt på Teslans skärm tillsammans med allt det andra som Tesla har som man inte vill vara utan.