Ovan video visar hur svårt det är att få en Tesla Model X att rulla runt – eller att få den stanna liggandes på sidan. Som en sån där barnleksak reser den på sig om och om igen.
Det är faktiskt samma princip som ligger bakom. Leksaken har en tyngd i botten som får den resa på sig. På samma sätt har Tesla Model X ett tungt platt batteripack i botten som gör att den får unikt lågt tyngdpunkt för att vara en SUV. Den har till och med lägre tyngdpunkt än de flesta avgasbilar.
Förutom att göra det extremt svårt att få Model X att rulla runt och ännu svårare att få den stanna på sidan ger låga tyngdpunkten även bilen extremt bra vägegenskaper. Tesla Model X svajar inte på samma sätt andra SUV-ar gör vid undanmanövrar. Batterierna hjälper alltså inte bara till att mildra effekten av en olycka – de kan även hjälpa till att undvika olyckan.
SUV-ar med avgasmotorer har inte samma låga tyngdpunkt och då kan det gå så här:
TCS ett år sedan: Gratis Superladdning, fast inte, men en gratis Tesla i alla fall
Artikeln med den förvirrande titeln handlade om Teslas referral program. Kort sammanfattat kan man säga att ska du köpa en Tesla Model S eller X: använd en referral-länk! Det gäller så än idag, Tesla har förlängt referral-programmet sedan dess. Och ja, rubriken är rätt, man kan få en gratis Tesla.
Imponerande hur gärna X vill stå på alla fyra, men det är inte riktigt jämförbart med XC90-testet eftersom bilen i det fallet redan lutar 15-20° när den kastas iväg. När Volvon väl slutat rulla ser man dock att den trivs bäst på sidan 🙂
Inte exakt samma test, nej. Men sandbäddden får bilar välta lättare än slät asfalt. Model X skulle antingen släpat på sidan eller vält runt en kanske två gånger innan den stannat upprätt. Inte torktumlat passagerarna.
Två väldigt olika tester. Teslas är för att demonstrera att Model X inte gärna välter, Volvos är för att demonstrera hur bra karossen håller om den välter och roterar. Och nej, en bil som skickas sidledes på alla fyra i en sandbädd kommer inte välta enklare än en bil som skickas iväg sidledes med ca 30-40 graders lutning ner i asfalten, sorry. 🙂 Jag kan lova dig att även en Model X hade snurrat friskt vid det testet. Kikar vi dessutom på samma test för en modern XC90 (inte en konstruktion från tidigt 90-tal) ser vi att den verkar vilja snurra just två varv, och passagerarutrymmet ser väldigt intakt ut. 🙂
https://uploads.disquscdn.com/images/805e0d711ccc4223457ac1ae9fad9a5db485d3713928a8523d1e946b9bd8c684.jpg
https://youtu.be/D6CzLZsN3Z0?t=1m28s